Autokuljetusopas

Metsätehon opas

  • Etusivu
  • Kaukokuljetus
    • Kuljetusmuodot
    • Kuljetusten infrastruktuuriverkko
    • Autokuljetuskalusto
    • Autokuljetuksiin liittyvät toimijat
    • Kuljetusyrittäjyys
  • Ohjaus ja suunnittelu
    • Suunnitteluprosessi
    • Tienkäyttöoikeus ja tienpito
    • Varastopaikkojen ja -pinojen suunnittelu
  • Kuljetusten suoritus
    • Kuljetusten vaiheet
    • Kuljetustilaus
    • Ajoneuvokohtainen kuljetussuunnittelu ja reititys
    • Tiestön kantavuus, ajorajoitukset ja talvikunnossapito
    • Ajoneuvon kuormaus ja kuorman sitominen
    • Liikenne- ja työturvallisuus
    • Nippukaavio
    • Puun välivarastoalueet
    • Nosturin jättäminen
    • Ajo- ja lepoajat
    • Vastaanotto tehtaalla
    • Autokuljetus junaan
    • Autokuljetus alukseen
    • Autokuljetus uittoon
Olet täällä: Alkuun / Kuljetusten suoritus / Vastaanotto tehtaalla
Edellinen - Ajo- ja lepoajat
Seuraava - Autokuljetus junaan

Vastaanotto tehtaalla

Vastaanotto tehtaalla käsittää kuorman mittauksen ja purkamisen. Kun kuljetuksesta maksetaan painon mukaan, ajoneuvoyhdistelmät punnitaan sekä kuormattuna että tyhjänä. Mittatietona voidaan käyttää myös kuljetusajoneuvon kuormainvaa’asta saatua painotietoa. Puutavaramäärien seuranta puolestaan edellyttää kuorman kiintokuutiomäärän määrittämistä. Sen selvittämiseksi kuitupuiden osalta on käytetty menettelyä, jossa osa kuormista tai nipuista on mitattu pölkyittäin ja laskettu muuntoluku massan muuttamiseksi kuutiometreiksi. Nykyään käytetään yhä enemmän paino-otantamittausta, jossa muuntoluku määrittyy esimerkiksi tehtaan liukuvan tuoretiheyden avulla. Tällöin otantaniput mitataan upotusmittauksella.

kuorman purkua pyöräkuormaajalla
Puukuorman purkua pyöräkuormaajalla

Vaihtoehtoisesti kuorman tilavuus määritetään laserkuvauksen avulla ja koko mittausprosessi tapahtuu kuorman purkamispaikalle saapumisen yhteydessä ilman erillistä mittausvaihetta. Sahatukkien vastaanottomittaus puolestaan on yhdistetty tukkien dimensiolajitteluun, joka tehdään tukkimittarilla. Tällöin tukit siirretään kuljetuksesta välittömästi tukinlajittelulinjalle. Kuormien purkaminen tehdään pääosin kurottajatrukeilla, mutta myös auton kuormaimella.

Metsäteho Oy:n Mittaus ja laatu -opas

Sivun alkuun ^

Edellinen - Ajo- ja lepoajat
Seuraava - Autokuljetus junaan

Kuljetusten suoritus

  • Kuljetusten vaiheet
  • Kuljetustilaus
  • Ajoneuvokohtainen kuljetussuunnittelu ja reititys
  • Tiestön kantavuus, ajorajoitukset ja talvikunnossapito
  • Ajoneuvon kuormaus ja kuorman sitominen
  • Liikenne- ja työturvallisuus
  • Nippukaavio
  • Puun välivarastoalueet
  • Nosturin jättäminen
  • Ajo- ja lepoajat
  • Vastaanotto tehtaalla
  • Autokuljetus junaan
  • Autokuljetus alukseen
  • Autokuljetus uittoon

Linkkejä

  • A-Vakuutus: Kuljetusyritykset
  • ELY-keskukset
  • Liikenneturva: Raskaan ajoneuvon kuljettajat
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry
  • Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
  • Suomen tieyhdistys ry
  • Traffic Management Finland Oy
  • Traficom:
    • Tieliikenne ammattikuljettajille
    • Tieliikenne kuljetusyrityksille
  • Väylävirasto

Autokuljetusopas

Toimittanut
Pirjo Venäläinen
Metsäteho Oy

Julkaistu
19.10.2016
Päivitetty
8.6.2020

Puuhuolto.fi

Muut puuhuolto-oppaat löydät pääsivulta:

www.puuhuolto.fi

Yhteystiedot

Puuhuolto-oppaisiin liittyen ota yhteyttä:

Laura Kammonen
Metsäteho Oy
040 570 4777
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2021 METSÄTEHO OY

Käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.OKLue lisää