Autokuljetusopas

Metsätehon opas

  • Etusivu
  • Kaukokuljetus
    • Kuljetusmuodot
    • Kuljetusten infrastruktuuriverkko
    • Autokuljetuskalusto
    • Autokuljetuksiin liittyvät toimijat
    • Kuljetusyrittäjyys
  • Ohjaus ja suunnittelu
    • Suunnitteluprosessi
    • Tienkäyttöoikeus ja tienpito
    • Varastopaikkojen ja -pinojen suunnittelu
  • Kuljetusten suoritus
    • Kuljetusten vaiheet
    • Kuljetustilaus
    • Ajoneuvokohtainen kuljetussuunnittelu ja reititys
    • Tiestön kantavuus, ajorajoitukset ja talvikunnossapito
    • Ajoneuvon kuormaus ja kuorman sitominen
    • Liikenneturvallisuus
    • Nippukaavio
    • Puun välivarastoalueet
    • Nosturin jättäminen
    • Ajo- ja lepoajat
    • Vastaanotto tehtaalla
    • Autokuljetus junaan
    • Autokuljetus alukseen
    • Autokuljetus uittoon
Olet täällä: Alkuun / Ohjaus ja suunnittelu / Suunnitteluprosessi
Edellinen - Ohjaus ja suunnittelu
Seuraava - Tienkäyttöoikeus ja tienpito

Suunnitteluprosessi

Metsäteollisuuden tuotantolaitosten raaka-ainetoimituksia varten kuljetuksia suunnitellaan vuosi- ja kausijaksoisesti sekä ohjataan kuukausitavoitteiden ja jopa päiväkohtaisten tarpeiden mukaan. Puutavaran toimitustavoitteista tehtaille sovitaan metsäteollisuusyrityksen metsäosaston toimituksista vastaavien ja tehtaiden tuotannonsuunnittelijoiden kesken tavallisesti kuukausittain. Toimitustavoitteet johdetaan tehtaiden puun käytön suunnitelmista ja tehdasvarastojen muutostarpeista. Kuljetusten suunnittelun tehtävänä on sitten sovittaa yhteen eri lähteistä (tuontipuu, oma hankinta ja vierastoimitukset) ja eri kuljetusmuodoilla toimitettavat puuvirrat.

suunnitteluprosessi_new
Kuljetussuunnittelu tarkentuu tarkasteltavan ajanjakson lyhentyessä.

Puutavarakuljetuksia on aina suunniteltu pitkäjänteisesti ja systemaattisesti. Se on ollut välttämätöntä pitkään kestävän ja monivaiheisen puunhankintaprosessin vuoksi. Kun puunhankinta on nopeutunut mm. koneellisen korjuun ja kuljetukset puolestaan suoran autokuljetuksen ansiosta, samaan aikaan raaka-ainevaatimukset ovat tiukentuneet edellyttäen yhä tehokkaampaa toimitusten suunnittelua ja ohjausta. Luonnonoloista johtuu paikoin voimakaskin korjuun ja kuljetusten kausivaihtelu. Kuusikoiden harvennukset ja turvemaametsien korjuu on tehtävä pääosin talviaikana. Tiestön kelirikkokaudet ja metsätuholain vaatimukset koskien puun varastointia on otettava huomioon kuljetusten suunnittelussa.

puun hankintaprosessi
Puun kuljetus on osa puun hankintaprosessia, joka voi pisimmillään kestää yli 4 vuotta. Energiapuun toimitusketjuun sisältyy lisäksi mm. puun kuivausta, haketusta, lajittelua ja muita puun laatua parantavia toimenpiteitä.
* Mittauksia tekevät tuotantolaitokset itse, näiden puun käsittelystä vastaavat operaattorit tai puutavara-auton kuljettaja ajoneuvon omalla vaa’alla.

Sivun alkuun ^

Edellinen - Ohjaus ja suunnittelu
Seuraava - Tienkäyttöoikeus ja tienpito

Ohjaus ja suunnittelu

  • Suunnitteluprosessi
  • Tienkäyttöoikeus ja tienpito
  • Varastopaikkojen ja -pinojen suunnittelu

Linkkejä

  • A-Vakuutus: Kuljetusyritykset
  • ELY-keskukset
  • Liikenneturva: Raskaan ajoneuvon kuljettajat
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry
  • Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
  • Suomen tieyhdistys ry
  • Traffic Management Finland Oy
  • Traficom:
    • Tieliikenne ammattikuljettajille
    • Tieliikenne kuljetusyrityksille
  • Väylävirasto

Autokuljetusopas

Toimittanut
Pirjo Venäläinen
Metsäteho Oy

Julkaistu
19.10.2016

Puuhuolto.fi

Muut puuhuolto-oppaat löydät pääsivulta:

www.puuhuolto.fi

Yhteystiedot

Puuhuolto-oppaisiin liittyen ota yhteyttä:

Laura Kammonen
Metsäteho Oy
040 570 4777
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2019 METSÄTEHO OY

Käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.OKLue lisää