Uitto-opas

Metsätehon opas

  • Ohjeet autonkuljettajille
  • Videot
  • Sanasto
  • Oppaan tekijät
  • Sivukartta
  • Johdanto
    • Uitto kaukokuljetusmuotona
    • Uiton kilpailukykytekijät
    • Toimijat ja sidosryhmät
    • Uittoa koskeva lainsäädäntö
  • Turvallisuus
  • Uiton valmistelu
    • Puun uimiskyky
    • Työnjako ja vastuut
    • Mittaus ja alkukuljetus
  • Infrastruktuuri
    • Kartta uiton pudotuspaikoista
    • Pudotuspaikan varusteet
    • Puskurivarasto
    • Pudotuspaikan vesialueet
    • Kanavat
  • Niputus ja veteensiirto
    • Puutavaranippujen sitominen
    • Nipun siirto veteen
    • Uimiskyvyttömät niput
  • Lautanteko
    • Nippujen lajittelu
    • Nippujen yhdistäminen
    • Lautan kokoaminen ja lukeminen
  • Hinaus
    • Kalusto ja hinaus
    • Sulutukset
    • Uittopuun terminaalikäsittely
Edellinen - Mittaus ja alkukuljetus
Seuraava - Kartta uiton pudotuspaikoista

Uiton infrastruktuuri

Yleiskuva Kaivantolahden pudotuspaikasta.
Kaivantolahden pudotuspaikalla kuorma odottaa veteenpääsyä.

Raakapuun matka metsästä tehtaalle käyttöönottoon on vaiherikas erityisesti silloin, kun puu tulee tehtaalle uittaen. Uittokuljetusketju vaatii erikoiskalustoa ja -välineitä sekä maa- ja vesialueita toimintaansa varten. Uitto käyttää pääasiallisesti virallisia laivaväyliä ja kanavia. Tässä osiossa käymme läpi uiton alueita ja välineistöä.

Pudotuspaikka

Alkukuljetuksesta puu päätyy veteenpudotuspaikalle, jossa on sidontapaikka nippujen sitomista varten sekä pudotuslaituri nippujen veteensiirtoa varten. Pudotuspaikat on sijoitettu niin, että ne mahdollisimman vähän häiritsevät asutusta tai vesistöjen muuta käyttöä. Hyvä pudotuspaikka on tuulilta suojainen ja vesipinta-alaltaan riittävä. Pudotuspaikalle johtavan väylän tulee olla 3 m syvä ja mahdollisimman leveä.

Silmukkatie pudotuspaikalla
Silmukkatie pudotuspaikalla

Pudotuspaikan maa-alueen on oltava niin suuri, että se soveltuu täysperävaunuliikenteelle. Alueen tulee olla kestopäällystetty ja siellä on oltava riittävä valaistus. Mahdollinen puskurivarasto vaatii myös oman tilansa. Mitä lehtipuuvaltaisempi on pudotuspaikkaa ympäröivä metsä sen parempi.

Liikennöinti ja tiestö

Pudotuspaikan liittymä yleiselle tielle vaatii tieviranomaisen luvan. Liittymästä on oltava riittävä näkyvyys yleiselle tielle, ja sen on oltava mahdollisimman tasainen ja laaja, jotta ajoneuvoyhdistelmän kääntymiseen on riittävästi tilaa. Liittymä on pidettävä jatkuvasti lupaehtojen mukaisessa kunnossa esim. poistamalla näkyvyyttä haittaava kasvillisuus. Tarvittaessa pudotuspaikalle järjestetäään viitoitus.

Pudotuspaikan osat

uittopaikan kaavakuva
Uittopaikan kaavakuva

Riittävän suuri kaarevuussäde (> 25 m) mahdollistaa joustavan ja turvallisen liikennöinnin pengertiellä.

Ennen pudotuslaituria varataan 25 m:n suora osuus, jotta ajoneuvo saadaan oikaistua. Koska pudotuslaiturille ajetaan yleensä auton vasen puoli vettä kohti, on pengertielle varattava tilaa kuljettajan poistumista varten. Pengertie varustetaan kaiteella ainakin veteen rajoittuvilta osiltaan.

Yhdystie

Yleiseltä tieltä pudotuspaikalle johtava tie on pohjustettu ottaen huomioon sitä käyttävien ajoneuvojen suurimmat painot ja ajoneuvojen määrän. Jos ajoradan leveys on alle 6 m, on siinä näkemäetäisyyden päässä kohtaamispaikat.

Suurin mäkien pitkittäiskaltevuus saa olla enintään 0,06 – 0,08. Tien pölyäminen estetään esim. suolaamalla. Yleensä yhdystien kunnossapidosta vastaa pudotuspaikan pitäjä.

Pengertie

Tarkoituksenmukainen pengertie on ympäriajettava. Pengertien perustuksessa tulee ottaa huomioon kuormituksen lisäksi veden pinnan korkeuden vaihtelut ja routiminen. Trukin käyttäminen veteensiirrossa edellyttää, että pudotuslaiturin kulkualusta kantaa suuriakin kuormia.

Sidontapaikka

Ennen pudotuslaituria auto ajetaan sidontapaikalle, jossa kuorma valmistellaan veteensiirtoa varten. Sidontapaikalla säilytetään nippusidelankoja/kettinkejä tähän tarkoitukseen soveltuvilla telineillä/laatikoissa.

Nippulankoja Puhoksen pudotuspaikalla
Nippulankoja Puhoksen pudotuspaikalla

Nippulaput, viiksilangat, sitomisohjeet, aikarajoitukset, liikennemerkit ja kaikki muu kuljettajan tarvitsema opastus ja materiaali löytyvät sidontapaikalta tai sen välittömästä läheisyydestä.

Sidontapaikkojen määrä riippuu pudotuspaikkaa samanaikaisesti käyttävien ajoneuvojen määrästä. Tarvittaessa varataan odotustilaa ennen sidontapaikkaa. Sidontapaikkaa ei sijoiteta yleisesti liikenteeseen käytetyn tien varteen.

Pudotuslaituri

Pudotuslaiturit ja -lavat on rakennettu alun perin nippujen ajoneuvosta kaatoa varten, joten ne ovat rautakiskoista rakennettuja perävaunuyhdistelmän pituisia veteen laskevia luiskia kuten kuvassa.

Tänä päivänä miltei kaikki niput siirretään veteen trukilla. Pudotuspaikan pohjan on oltava kantava kestääkseen täydessä lastissa olevan puutavara-auton ja trukin yhteispainon. Ennen pudotuslaituria varataan 25 m:n suora osuus ajoneuvon oikaisua varten. Trukin on pystyttävä peruuttamaan pudotuspaikalla niin, että puutavara-auto pystyy ajamaan sen ja pudotuslavan väliin. Pudotuslaiturin kohdalla veden syvyys on oltava yli 3 metriä.

Edellinen - Mittaus ja alkukuljetus
Seuraava - Kartta uiton pudotuspaikoista

Linkit

Järvi-Suomen uittoyhdistys

Ohjeet autonkuljettajille

Puutavarayhdistelmien kuljettajia varten uitto-oppaaseen on koottu tietoa pudotuspaikkojen … Lue lisää

Uittovideot

Tälle sivulle on koottu kaikki oppaan 32 videota. Huomioithan … Katso kaikki

Kartta uiton pudotuspaikoista

Klikkaa kartan pudotuspaikkoja, niin saat lisätietoa kustakin … Lue lisää

Uitto-opas

Teksti:
Ilkka Purhonen, Järvi-Suomen Uittoyhdistys

Videokuvaus:
Jorma Hevonkoski, AVREC-tuotanto

Julkaistu:
2010, päivitys 6.11.2019

Päivitys:
Pirjo Venäläinen, Metsäteho Oy
Esa Korhonen, UPM-Kymmene Oyj / Järvi-Suomen Uittoyhdistys

Puuhuolto.fi

Muut puuhuolto-oppaat löydät pääsivulta:

www.puuhuolto.fi

Yhteystiedot

Puuhuolto-oppaisiin liittyen ota yhteyttä:

Laura Kammonen
Metsäteho Oy
040 570 4777
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2021 Metsäteho Oy

Käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.OKLue lisää