Uitto-opas

Metsätehon opas

  • Ohjeet autonkuljettajille
  • Videot
  • Sanasto
  • Oppaan tekijät
  • Sivukartta
  • Johdanto
    • Uitto kaukokuljetusmuotona
    • Uiton kilpailukykytekijät
    • Toimijat ja sidosryhmät
    • Uittoa koskeva lainsäädäntö
  • Turvallisuus
  • Uiton valmistelu
    • Puun uimiskyky
    • Työnjako ja vastuut
    • Mittaus ja alkukuljetus
  • Infrastruktuuri
    • Kartta uittopaikoista
    • Uittopaikka
    • Uittopaikan vesialueet
    • Kanavat
  • Niputus ja veteensiirto
    • Puutavaranippujen sitominen
    • Nipun siirto veteen
    • Uimiskyvyttömät niput
  • Lautanteko
    • Nippujen lajittelu
    • Nippujen yhdistäminen
    • Lautan kokoaminen ja lukeminen
  • Hinaus
    • Kalusto ja hinaus
    • Sulutukset
    • Uittopuun terminaalikäsittely
Edellinen - Uitto kaukokuljetusmuotona
Seuraava - Toimijat ja sidosryhmät

Uiton kilpailukykytekijät

Uittokuljetusketju

Nippusieppo siirtää nippua Kuokkastenkoskella.
Nippua siirretään Kuokkastenkoskella.

Uittokuljetusketjun kustannusrakenne eri vaiheiden osalta on keskimäärin seuraava:

  • alkukuljetus tienvarsivarastosta uittopaikalle n. 30 %
  • uittopaikan terminaalikustannus n. 25 %
    • uittopaikan ylläpitokustannus
    • nippusidekustannus
    • trukkipurku
    • hinauslautan teko
  • hinaus n. 25 %
  • tehdasvastaanotto n. 20 %

Uiton kilpailuedut

Tukkilautta ui selällä.
Uittaen kulkee suuret määrät.

Uiton kilpailukykyä puoltavat seuraavat tekijät:

  • Uittaen kulkee suuret volyymit: lautassa voi olla 5 000 – 25 000 m³ puutavaraa.
  • Uitto on yksi kilpailevista kuljetusmuodoista, ja kilpailu on aina kustannuksia hillitsevää.
  • Uitto toimii samalla puskurivarastona eikä varastointi aiheuta lisäkustannuksia.
  • Uitto toimii kuljetusten tasoittaja: Hinaus joustaa maakuljetusten ja tehtaan tarpeen mukaan.
  • Hinauksessa ja vesivarastossa puutavara säilyy kosteana, jolloin puun laatu säilyy. Pinnan yläpuolella olevia nipunosia kastellaan tarvittaessa.
  • Veteenajo mahdollistaa tienvarsivarastojen nopean tyhjentämisen metsätuholain mukaisesti.
  • Pieni energiankulutus suoriteyksikköä kohden = Pienet polttoainepäästöt (65% pienemmät CO2-ekv.-päästöt kuin autokuljetuksissa tonnikilometriä kohden).
  • Vesitie ei kulu eikä vaadi raskaita investointi- tai ylläpitotoimenpiteitä muiden kuljetusmuotojen tapaan.
  • Uitto mahdollistaa raskaan maantieliikenteen (puutavaran autokuljetus) siirtämistä vesiteille vähentäen osaltaan teiden kulumista ja ruuhkautuvan maantieliikenteen onnettomuusriskiä.

Kilpailukykyä heikentävät tekijät

Kelluvat puutavaraniput odottavat uittoa maaliskuussa.
Puut ajettu uittoon jo maaliskuussa.

Uiton kilpailykykyä heikentävät seuraavat tekijät:

  • Uitto on osavuotista (uittokausi on 6 – 7 kk).
  • Pitkään vedessä oleviin puihin saattaa tulla väri- ja laatumuutoksia, jotka puusepän laatuisessa sahapuussa ovat selkeä haitta.
  • Haitat muille vesistön käyttäjille (verkkovahingot sekä roskat, melu ja vedenlaatu pudotuslaitureiden lähistöllä).
  • Lautoista karanneet puut ja uppotukit saattavat aiheuttaa venevahinkoja.
  • Tehtaiden sijainti luo rajoitteita uitolle.
  • Ensiharvennuspuu ei sovellu uittoon heikon kelluvuutensa vuoksi.

Uiton haasteet

Uiton kuten muidenkin kaukokuljetusten tarve lähtee tuotantolaitosten raaka-ainetilauksista. Tuotantolaitokset käyttävät tiettyjä määriä tiettyjä puutavaralajeja tiettyihin aikoihin. Raakapuu pyritään ottamaan käyttöön mahdollisimman tuoreena ja suoraan kuljetuksesta ilman varastointia, sillä varastointi vaatii työtä, sitoo pääomaa ja heikentää puun laatua.

Tuotannon vaatimukset asettavat haasteita myös uitolle, ja uitto on vastannut näihin haasteisiin kehittämällä toimintaansa:

  • Puut ajetaan veteen ja hinataan tehtaille aikataulutetusti käyttötarpeen mukaan.
  • Puiden veteenajoa voidaan aikaistaa nopeuttamalla jäiden lähtöä erilaisten apumenetelmien ja -välineiden kuten virrankehittimien ja paineilman avulla. Ajamalla puut (esim. sorvitukit) veteen jo maalis-huhtikuussa varastointiaika maalla lyhenee ja riski puiden kuivumisesta poistuu. Hinaukset em. puiden osalta voidaan aloittaa välittömästi jäiden lähdön jälkeen, ja näin voidaan uittopuuta toimittaa tehtaille jo toukokuun aikana.
Edellinen - Uitto kaukokuljetusmuotona
Seuraava - Toimijat ja sidosryhmät

Johdatus uittoon

  • Uitto kaukokuljetusmuotona
  • Uiton kilpailukykytekijät
  • Toimijat ja sidosryhmät
  • Uittoa koskeva lainsäädäntö

Ohjeet autonkuljettajille

Puutavarayhdistelmien kuljettajia varten uitto-oppaaseen on … Lue lisää

Järvi-Suomen uittoyhdistys

Kartta uittopaikoista

Klikkaa kartan uittopaikkoja, niin saat lisätietoa kustakin … Lue lisää

Uittovideot

Tälle sivulle on koottu kaikki oppaan 32 videota. Huomioithan … Lue lisää

Uitto-opas

Teksti:
Ilkka Purhonen, Järvi-Suomen Uittoyhdistys

Videokuvaus:
Jorma Hevonkoski, AVREC-tuotanto

Julkaistu:
2010, päivitys 6.11.2019

Päivitys:
Pirjo Venäläinen, Metsäteho Oy
Esa Korhonen, UPM-Kymmene Oyj / Järvi-Suomen Uittoyhdistys

Puuhuolto.fi

Muut puuhuolto-oppaat löydät pääsivulta:

www.puuhuolto.fi

Yhteystiedot

Oppaaseen liittyen ota yhteyttä:

Pirjo Venäläinen
Metsäteho Oy
040 821 4942
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2022 Metsäteho Oy