Kaivinkoneen termistöä
Vetävät telat
Eteenpäin ajettaessa perusketjuun kohdistuu vetovoimaa telan maakosketuksen ja vetopyörän väliselle osalle.
Työntävät telat
Vastaavasti taaksepäin ajettaessa perusketjuun kohdistuu vetovoimaa lähes koko perusketjun pituudelle. Voima kiertää telan maakosketus-kohdasta johtopyörän kautta vetopyörälle. Hyväkuntoinen tela-alusta toimii hyvin molempiin ajosuuntiin. Vastaavasti, heikentynyt perusketjurakenteiden kunto ilmenee ns. työntävillä teloilla ajettaessa mm vetopyörän ylihyppimisenä.
- Ajosuuntaan käännetty ylävaunu helpottaa mm. ajolinjan esteiden huomiointia ja parantaa koneen ajon aikaista tasapainoa.
- Ylävaunun ja alavaunun samansuuntainen asema helpottaa ajosuunnan havainnointia ja siitä seuraten koneen ohjaamista.
- Työlaite pidetään ajon aikana lähellä konetta, näin parannetaan koneen vakautta ja vähennetään sivuttaissuuntaisten massojen vaikutusta.
- Alavaunun suunta. Pääsääntö on että edetään johtopyörät edellä, veto tapahtuu ns. vetävillä teloilla. Jos ajetaan vetopyörät edellä, veto tapahtuu ns. työntävillä teloilla.
Suunnittelu
- Ajolinjan suunnittelussa tulee huomioida maaston muodot.
- Runsaskiviset maapohjat hidastavat etenemistä. Epätasainen alusta aiheuttaa voimakasta iskukuormitusta kuljettajalle, koneelle ja telastolle. Hitaalla etenemisellä voidaan vähentää em. kuormitusta.
- Sivukaltevat maastonkohdat vaativat tilaa ylärinteen puolella, jos puomiston ja työlaitteen avulla tasapainotetaan konetta. Myös ajonopeutta on hidastettava tasapainon hallitsemiseksi.
- Jyrkillä alarinteillä työlaitteella voidaan ottaa maatukea tasapainon säilyttämiseksi.
- Jyrkillä ylärinteillä puomiston ja työlaitteen painoa voidaan käyttää koneen tasapainottamiseen.
- Pehmeä maapohja ei yleensä hidasta liikkumista, mutta liikkumisesta mahdollisesti aihetuvat maastovauriot tulee ajolinjojen suunnittelussa huomioida. Ajokertojen määrä ja koneen kääntäminen lisäävät maastovaurioita.
- Upottavalla maapohjalla liikkuminen hidastaa liikkumista ja aiheuttaa maastovaurioita.
Ylävaunun asema ajon aikana
- Ylä – ja alavaunun samansuuntainen asema helpottaa ajosuunnan havainnointia ja siitä seuraten koneen ohjaamista.
- Pitempien siirtojen (tiellä) aikana samansuuntaisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota.