WoodForce LogForce

Uuden ajan metsäjärjestelmä

  • Opiskelijan ohjeet
  • Opettajan ohjeet
  • Oppaan tuotantoryhmä
  • Etusivu
  • Oppimistavoitteet
  • Terminologia
  • WoodForce
    • WoodForce-työkalu
    • Puunkorjuun toteutus
    • Työturvallisuus
    • Puunhankinnan kokonaisuus
    • Puunkorjuun suunnittelu
  • LogForce
    • LogForce-työkalu
    • Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus
      • Auto, juna ja vesitiet
      • Kustannustekijät ja kannattavuus
    • Työturvallisuus puutavaran kuljetuksessa
  • Testaa tietosi
    • Testaa tietosi terminologiasta
    • Testaa tietosi WoodForcesta
    • Testaa tietosi LogForcesta
  • Tehtävät
    • WoodForce-tehtävät PC-sovellus
    • WoodForce-tehtävät suunnittelusovellus
    • LogForce-tehtävät ajoneuvosovellus
    • LogForce-tehtävät suunnittelusovellus
Olet täällä: Alkuun / LogForce / Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus
Edellinen - LogForce-työkalu
Seuraava - Auto, juna ja vesitiet

Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus

LogForcen eri työroolit ja työn kulku
Kuvan tausta: Kuvassa esitetään LogForcen™ eri työroolit ja työn kulku

Käytännössä kaikki puutavara metsävarastolta lähtee aina autokuljetuksena joko suoraan jalostuspaikalle (n.79 %) tai jatkokuljetukseen junalle (n. 17 %) tai vesitiekuljetuksiin (4 %). Vesitiekuljetuksilla (aluskuljetus ja nippu-uitto) on suuri merkitys Järvi-Suomen alueella.

Autokuljetus on kallein mutta joustavin kuljetustapa, ja sen saatavuus on hyvä kaikkialla Suomessa. Edullisin kuljetusmuoto on junakuljetus, mutta sen käyttömahdollisuudet ovat rajatummat verrattuna autokuljetukseen. Vesitiekuljetus on lähes yhtä edullinen kuin junakuljetus, mutta sen soveltuvuus on vieläkin rajoitetumpi.

Muista tämä

Kuljetussuorite (tonnikilometri) kuvaa kuljetustyön määrää, joka saadaan kuljetetun tavaramäärän (tonnia) ja kuljetusmatkan pituuden (kilometriä) tulona.

Puutavara-auton kuljetussuorite on noin 60–70 m3 / kuorma, vuodessa 50 000–70 000 m3 / puutavara-auto. Puutavara-auton keskimääräinen kuormausaika on 45 min – 1 h ja purkuaika 30 min.

Junan kuljetussuorite on noin 1400–1700 m3 / juna (24 vaunua). Junan lastaamisen tulee tapahtua alle 24 tunnissa.

Suomen kartalla Metsäteollisuus ry:n ja Puusepänteollisuus ry:n jäsenyritysten tuotantolaitokset vuonna 2021.
Metsäteollisuus ry:n ja Puusepänteollisuus ry:n jäsenyritysten tuotantolaitosten sijainti Suomessa. Huhtikuussa 2021 tuotantolaitoksia oli yhteensä 169. Kuva: Metsäteollisuus ry.

Lisätietoa:

Kaukokuljetusmuodot Autokuljetusoppaassa puuhuolto.fi-sivustolla

Suunnitteluprosessi Autokuljetusoppaassa puuhuolto.fi-sivustolla

Edellinen - LogForce-työkalu
Seuraava - Auto, juna ja vesitiet

LogForce

  • LogForce-työkalu
  • Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus
    • Auto, juna ja vesitiet
    • Kustannustekijät ja kannattavuus
  • Työturvallisuus puutavaran kuljetuksessa

Linkit harjoitusympäristöihin

WoodForce
LogForce

Linkit Trimblen esittelysivustoille

woodforce.fi
logforce.fi

Puuhuolto-oppaat

Tutustu muihin oppaisiin: puuhuolto.fi.

Hankkeen rahoitus

Hanketta on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta.

Lisätietoa www.mmsaatio.fi

Materiaalin käyttöoikeudet

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Aineistoa saa lainata ei-kaupallisiin tarkoituksiin. Lähde on mainittava. Lainaaminen kaupallisiin tarkoituksiin vaatii tekijänoikeuden haltijan luvan.

Testityökalu
Kaikki Tehtävät-osion Pikatestit on tehty h5p.org-työkalulla.

Copyright© 2023 Oppaan tuotantoryhmä