
Käytännössä kaikki puutavara metsävarastolta lähtee aina autokuljetuksena joko suoraan jalostuspaikalle (n.79 %) tai jatkokuljetukseen junalle (n. 17 %) tai vesitiekuljetuksiin (4 %). Vesitiekuljetuksilla (aluskuljetus ja nippu-uitto) on suuri merkitys Järvi-Suomen alueella.
Autokuljetus on kallein mutta joustavin kuljetustapa, ja sen saatavuus on hyvä kaikkialla Suomessa. Edullisin kuljetusmuoto on junakuljetus, mutta sen käyttömahdollisuudet ovat rajatummat verrattuna autokuljetukseen. Vesitiekuljetus on lähes yhtä edullinen kuin junakuljetus, mutta sen soveltuvuus on vieläkin rajoitetumpi.
Muista tämä
Kuljetussuorite (tonnikilometri) kuvaa kuljetustyön määrää, joka saadaan kuljetetun tavaramäärän (tonnia) ja kuljetusmatkan pituuden (kilometriä) tulona.
Puutavara-auton kuljetussuorite on noin 60–70 m3 / kuorma, vuodessa 50 000–70 000 m3 / puutavara-auto. Puutavara-auton keskimääräinen kuormausaika on 45 min – 1 h ja purkuaika 30 min.
Junan kuljetussuorite on noin 1400–1700 m3 / juna (24 vaunua). Junan lastaamisen tulee tapahtua alle 24 tunnissa.

Lisätietoa:
Kaukokuljetusmuodot Autokuljetusoppaassa puuhuolto.fi-sivustolla
Suunnitteluprosessi Autokuljetusoppaassa puuhuolto.fi-sivustolla