- 1. LFS Suunnittelusovelluksen käytön aloitus
- 2. LFS Kelirikon huomioon ottaminen kuljetusten suunnittelussa
- 3. LFS Puutavaran autokuljetuksen ajanmenekki
- 4. LFS Yhden työvuoron suunnitelma
- 5. LFS Puutavaralajin hakeminen järjestelmästä
- 6. LFS hyönteistuholain ("ötökkälaki") huomioon ottaminen kuljetusten suunnittelussa
- 7. LFS Puutavaran laatumuutokset
1. LFS Suunnittelusovelluksen käytön aloitus
LogForcen™ suunnittelusovellus toimii www-selaimessa. Jos toiminta takkuilee, vaihda selainta (toimii varmimmin Google Chromessa). Jos tilauksia ei näy, ilmoita opettajalle.
1.1. LFS Avaa suunnittelusovellus.
1.2. LFS Kirjaudu sovellukseen koulun tunnuksilla.
Tämän jälkeen sinulle aukeaa suunnittelusovelluksen ensinäkymä.
1.3. LFS Tutustu suunnittelusovellukseen.
1.4. LFS Tutustu suunnittelusovelluksen eri välilehtiin ja tutki mitä välilehtien alta löytyy.
- Selvitä, millaiset käyttäjäoikeudet ajoneuvosovelluksen pääkäyttäjällä on?
- Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
- Kuinka monta autoa yrityksessä lähtötilanteessa on?
Pikatesti LFS 1.4.1
Pikatesti LFS 1.4.2
1.5. LFS Katso Auto 1 asetuksia.
Tarkista, onko ajoneuvoon kytketty vaaka. Tarkista, onko karttoja ja mikä on karttojen tilanne.
Pikatesti LFS 1.5
1.6. LFS Aukaise kuljetustilaukset-välilehti.
Kuljetustilaukset-välilehdeltä näet kaikki yrityksen kuljetustilaukset. Kuljetustilaukset ovat tulleet metsäyhtiöltä.
Pikatesti LFS 1.6
1.7. LFS Etsi vahvistamattomista kuljetustilauksista Vuokatti asema vaunuvarasto -tilaus ja vahvista se.
- Valitse rivi ja paina alareunasta Näytä tilaus -painiketta.
- Seuraavalla välilehdellä Vahvista tilaus.
Huom!
Kaikkia kuljetustilauksia ei kannata vahvistaa kerralla. Yrityksen pitää tarkistaa, onko metsäyhtiön lähettämät tilaukset mahdollista suorittaa. Kuljetustilauksien vahvistamisen jälkeen tilauksen kuormat ovat yrityksen kuljettajien suunniteltavissa.
1.8. LFS Kuorman kiinnittäminen.
- Siirry välilehdelle Kuljetussuunnitelma
- Etsi vasemman reunan vapaista kuormista Vuokatti asema vaunuvarasto -tilaus.
- Vedä hiirellä tilauksesta yksi kuorma ja liitä se Auto 1:lle.
- Lähetä kuljetussuunnitelma.
Huom!
Useimmiten riittää, että suunnittelusovelluksesta lähetetään kuljetustilaus ajoneuvosovellukselle, ja kuljettaja itse suunnittelee kiinnitettävät varastot tilauksiin. Tämä edellyttää että kuljettajalla on riittävät käyttäjäoikeudet varastojen kiinnittämiseen.
Joissain tapauksissa suunnittelusovelluksen puolella kohdistetaan varastot tietyille tilauksille esimerkiksi äkillisten muutosten vuoksi. Yleisin käytäntö on, että kuljettajat suunnittelevat kuormat tilauksiin. On mahdollista, että yrityksen sisällä muutamalle kuljettajalle on annettu oikeudet suunnitella yrityksen kaikille kuljettajille varastot tilauksiin.
Nyt voit mennä jatkamaan LogForce ajoneuvosovelluksen tehtävää 2 LFA.
2. LFS Kelirikon huomioon ottaminen kuljetusten suunnittelussa
Eletään huhtikuuta, ja kelirikko on pahimmillaan.
2.1. LFS Kuljetustilauksen vahvistaminen
- Vahvista LogForcen kuljetustilaus Äänekoski Koivukuitu.
2.2. LFS Haku järjestelmän lähtövarastoista
Etsi ja valitse kaikki tilaukseen ja ajankohtaan sopivat lähtövarastot.
Lähtövarastot välilehti:
Jaottele puutavaralajeittain
Rajaa koivukuitu, kaikki pituudet
Näytä kartalla
Kelirikko
Sorateiden kelirikolla tarkoitetaan roudan sulamisesta johtuvaa tienpinnan pehmenemistä sekä tierungon ja alusrakenteen kuormituskestävyyden heikkenemistä.
Pikatesti LFS 2.2
3. LFS Puutavaran autokuljetuksen ajanmenekki
Hirvaskankaan terminaalista ajetaan puutavaraa Äänekoskelle (Sarvelantie 2, Äänekoski). Kuorman teko ja purku kestää 45 min. Keskimääräinen odotusaika Äänekoskella on 15 minuuttia. Puutavara-auton ajoaika yhden työvuoron aikana on 9 tuntia. Auton kotipaikka on 15 minuutin ajomatkan päässä terminaalista.
3.1. LFS Ajoaika
- Selvitä auton edestakainen ajoaika.
Kokonaisaika
Kokonaisaika on yhden kuorman viemiseen ja paluuseen kuluva aika:
Yhdensuuntaiseen matkaan käytettävä aika * 2 (keskimääräinen ajonopeus km/h) + kuomaus + purku + keskimääräinen odotusaika purkupaikalla.
Keskimääräisen ajonopeuden voi arvioida hyödyntämällä internetistä löytyviä ilmaisia reittihakupalveluita, jotka ilmoittavat myös keskinopeuden kuljettavalle reitille. Huomioi, että puutavara-auton keskinopeus on matalampi kuin henkilöauton keskinopeus.
Huom!
Muista kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädökset.
Pikatesti LFS 3.1.1
Pikatesti LFS 3.1.2
3.2. LFS Ajosuorite
- Kuinka monta kuormaa auto ehtii kuljettamaan yhden työvuoron aikana samaisesta terminaalista?
Muista nämä:
- Vuorokautinen ajoaika on enintään 9 tuntia.
- Vuorokautista ajoaikaa voidaan viikon aikana (ma-su) pidentää kahdesti enintään 10 tuntiin.
- Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko.
- Tauko voidaan jakaa kahteen osaan, joista ensimmäisen osan on oltava vähintään 15 min ja toisen osan vähintään 30 min.
- Taukoa ei lasketa ajoaikaan.
Pikatesti LFS 3.2
4. LFS Yhden työvuoron suunnitelma
Tehtävän suorittamiseksi täytyy
- osata tarkistaa koulutusauton taustatiedot, mm. kokonaismassa
- osata erien hallintaa löytääkseen puut erältä kuormaan
- tuntea kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädökset
- osata ottaa huomioon puun painon muutokset eri vuodenaikoina.
4.1. LFS Suunnittelu
- Laadi yhdelle kuljettajalle yhden työvuoron kuljetussuunnitelma Auto1:lle Hirvaskankaan terminaalista Äänekoskelle edellisten tehtävien koivukuidulle.
Vastaanottoajoista ei tarvitse välittää tässä tehtävässä.
4.2. LFS Lähetä suunnitelma.
Lähetyksen jälkeen suunnitelma on vastaanotettavissa ajoneuvosovelluksen puolella.
Katso: Alueelliset tuoretiheystaulukot
Pikatesti LFS 4.2
5. LFS Puutavaralajin hakeminen järjestelmästä
Eletään huhtikuuta. Vilppulan sahalla on puut loppu, ja saha uhkaa seisahtua tukkipulan takia. Tukkia joudutaan ajamaan ylipitkästä matkasta.
5.1. LFS Etsi Vilppulan sahalle sopiva kuusitukkierä Suomussalmelta.
5.2. LFS Autokuljetuksen ”keikka-aika”
Mieti, pystyykö kuorman toimittamaan puutavara-autolla yhdessä työvuorossa?
- Keskinopeutena voit käyttää Kajaani – Vilppula välillä 65 km/h.
- Kuorma tehdään autoon valmiiksi edellisen työvuoron aikana, joten kuormaamiseen menevää aikaa ei tarvitse laskea.
- Tehtaalla ei ole jonoa, ja kuorman purku tapahtuu kurottajalla muutamassa minuutissa.
Muista että:
- vuorokauden ajoaika on enintään 9 tuntia
- viikon aikana (ma-su) sitä voidaan pidentää kahdesti enintään 10 tuntiin
- taukoja ei lasketa ajoaikaan
- Huomioi myös lepoaika!
Huomioithan että:
- LogForce-ohjelmisto ei tue reitin suunnittelua. Hyödynnä tehtävässä ilmaisia reittihakupalveluita internetistä.
- Tarkista onko reitin varrella mahdollisesti silta- ja tietyömaita.
Pikatesti 5.2.1
Pikatesti 5.2.2
6. LFS hyönteistuholain (”ötökkälaki”) huomioon ottaminen kuljetusten suunnittelussa
Tehtävässä eletään kesäkuuta.
6.1. LFS Hakutoiminnon käyttö
Etsi LogForce-järjestelmästä kaikki hyönteistuholain alaiset erät käyttämällä järjestelmän hakutoimintoa “hyönteistuholain alainen”.
Huom!
Hyönteistuholaki eli Laki metsätuhojen torjunnasta 1087/2013.
Talvikaatoinen havupuutavara on toimitettava tehtaalle tai välivarastoon tai käsiteltävä lain määrittelemillä toimenpiteillä ennen laissa määriteltyjä aikarajoja.
Tutustu: Määräajankohdat havupuutavaran kuljettamiseksi pois hakkuupaikalta ja välivarastosta
Pikatesti LFS 6.1
6.2. LFS Haku puutavaralaji ja kuljetuskelpoisuus
Tee haku kaikista varastoista hakuehdoilla: mäntykuitu + kuljetuskelpoisuus kesä.
Pikatesti LFS 6.2
(Huom! Voit saada oikean vastauksen, jos et ole tehnyt aiemmissa tehtävissä virheitä.)
6.3. LFS Lain velvoitteet
Pohdi, miten voidaan huolehtia riittävästä lainmukaisesta hyönteistuhojen torjunnasta.
Pikatesti LFS 6.3
7. LFS Puutavaran laatumuutokset
Eletään huhtikuun puoliväliä.
Lämpötila on noussut parin viimeisen päivän aikana +5 asteesta +18 asteeseen.
7.1. LFS Kuljetusjärjestys
Pohdi ja vastaa seuraaviin kysymyksiin:
Pikatesti LFS 7.1.1
Pikatesti LFS 7.1.2
Pikatesti LFS 7.1.3
(Huom! Voit vastata vain oletuksella, että mitään ei ole vielä tehty.)
7.2. LFS Mikä aiheuttaa laatumuutoksia?
Pohdi, kuinka nopeasti eri puutavaralajit pilaantuvat ja miksi. Mitkä kaikki tekijät vaikuttavat puun pilaantumiseen?