WoodForce LogForce

Uuden ajan metsäjärjestelmä

  • Opiskelijan ohjeet
  • Opettajan ohjeet
  • Oppaan tuotantoryhmä
  • Etusivu
  • Oppimistavoitteet
  • Terminologia
  • WoodForce
    • WoodForce-työkalu
    • Puunkorjuun toteutus
    • Työturvallisuus
    • Puunhankinnan kokonaisuus
    • Puunkorjuun suunnittelu
  • LogForce
    • LogForce-työkalu
    • Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus
      • Auto, juna ja vesitiet
      • Kustannustekijät ja kannattavuus
    • Työturvallisuus puutavaran kuljetuksessa
  • Testaa tietosi
    • Testaa tietosi terminologiasta
    • Testaa tietosi WoodForcesta
    • Testaa tietosi LogForcesta
  • Tehtävät
    • WoodForce-tehtävät PC-sovellus
    • WoodForce-tehtävät suunnittelusovellus
    • LogForce-tehtävät ajoneuvosovellus
    • LogForce-tehtävät suunnittelusovellus
Olet täällä: Alkuun / LogForce / Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus / Kustannustekijät ja kannattavuus
Edellinen - Auto, juna ja vesitiet
Seuraava - Työturvallisuus puutavaran kuljetuksessa

Kustannustekijät ja kannattavuus

Puutavaran kaukokuljetuksen määrät, keskimääräiset kuljetusmatkat sekä kuljetuksen hinnat vuonna 2021.
Puutavaran kaukokuljetus vuonna 2022 (Metsätehon tuloskalvossarja 5/2022 pdf 0,8 Mt)

Terminaalit

Puuterminaaleja käytetään puutavaran varastointiin esimerkiksi kelirikon takia. Edullisinta on kuljettaa puut suoraan tehtaille, mutta terminaaleja tarvitaan varmistamaan puuhuoltoa eri tilanteissa.

Puuterminaaliopas (Luke)

Terminaalitoiminnot energiatehokkaassa puutavaralogistiikassa (Metsäteho, LUT) (pdf 8,4 Mt)

Kausivaihtelu

Kelirikko aiheuttaa haasteita puuhuoltoon, koska keväällä säiden lämmetessä ja roudan sulaessa alempi tieverkko ei välttämättä ole raskaalla kalustolla liikennöitävissä. Tehtaat ja sahat tarvitsevat kuitenkin katkeamattomat puutoimitukset, ja tällöin tarvitaan aina kuljetuskelpoisten terminaalien puuvarastoja raaka-ainehuollossa.

Muista

Yleisimmin käytetään 12 tonnin painorajoitusta kelirikon aikana, ja vain poikkeustapauksissa käytetään 4 tonnin rajoitusta.

Puutavaran paino eli tuoremassa vaihtelee vuodenajasta ja kuukaudesta riippuen. Tuoremassa muunnetaan tilavuudeksi puutavaralajikohtaisen tuoretiheysluvun (kg/m³) perusteella.

Alueellisissa tuoretiheystaulukoissa tuoretiheydet on esitetty alueittain, kuukausittain ja kuivuusasteittain (tuore, puolikuiva).

Liikenneinfrastruktuuri

Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Väylävirasto huolehtii liikenteen palvelutasosta ja osallistuu liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. ELY-keskusten tehtäviin kuulu myös osaltaan liikenneinfrastruktuuriin liittyvät asiat. ELY-keskukset edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla.

Muista huomioida reitin suunnittelussa

Kääntöpaikat, kuljetuskelpoisuus, sillat ja lossit, talvi- ja jäätiet

Väylävirasto

Ely-keskus – Liikenne

Väylävirasto – Puun käsittely tiealueella

Väylävirasto – Siltarajoitukset

(Karttapalvelussa ei näy metsäteiden eikä kuntien katuverkon rajoitukset.)

Puutavaran kuljetusten suorittaminen

Puun kuljetusyritykset suunnittelevat pääasiassa itse ajoneuvokohtaiset kuljetukset ja reititykset. Kuljetusyritysten itse toteuttama suunnittelu mahdollistaa paremmin mm. meno-paluu-kuljetukset (mepa), jolloin ajoneuvo voi kuorman toimituksen jälkeen palatessaan ottaa kyytiin kuorman toiseen toimituskohteeseen.

Puutavara lähtee aina metsävarastolta autokuljetuksina joko suoraan tehtaalle tai juna- tai vesitiekuljetuksiin. Puutavara-auton kuljettajan tehtäviin kuuluvat mm. kuormaaminen, kuorman sitominen ja kuljetus suunniteltuun paikkaan.

Kukin ajokerta sisältää

  • tyhjänä ja kuormattuna ajot
  • kuormausvaiheen
  • kuorman vastaanoton ja mittauksen
  • kuorman purun
  • purkupaikalla viipymisen sekä
  • tauot ja muut keskeytykset.

Kuormausvaihe sisältää

  • kääntämisen ja siirtymiset
  • kuormaimen kiinnityksen ja irrotuksen
  • varsinaisen kuormauksen
  • kuorman sitomisen
  • kuormatietojen tallennuksen tietojärjestelmään sekä
  • muun liikenteen varoittamisen.

Huomioitavia seikkoja varastopaikoilla ovat myös puutavaran pilaantumiseen ja hyönteistuhoihin liittyvät asiat.

Muista

Varastoinnin aikana puutavara altistuu pieneliöiden vaikutukselle. Vaikutuksia ovat
värin tummuminen (sinistyminen),
lujuuden heikentyminen (lahoaminen) ja
energiasisällön pieneneminen (lahoaminen).

Nämä vaikutukset huonontavat puutavaran laatua ja alentavat arvoa. Kuivumisen vaikutuksesta kuori takertuu puuhun tiukemmin ja puuaines voi halkeilla. Molemmista on haitta teollisuuden jalostusprosesseissa, mutta energiapuun laatua kuivuminen parantaa.

Laadun huononemisen aiheuttama rahallinen menetys on sahatukkien kohdalla suurin ja sen vuoksi puutavaran kuljetus ja varastointi tavallisesti suunnitellaan sahatukkien laadun säilymistä painottaen.

Puuainemuutokset Mittaus ja laatu -oppaassa Puuhuolto.fi-sivustolla

Metsätuholain velvoitteet (Metsäkeskus – Metsää koskevia säädöksiä)

Edellinen - Auto, juna ja vesitiet
Seuraava - Työturvallisuus puutavaran kuljetuksessa

LogForce

  • LogForce-työkalu
  • Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus
    • Auto, juna ja vesitiet
    • Kustannustekijät ja kannattavuus
  • Työturvallisuus puutavaran kuljetuksessa

Linkit harjoitusympäristöihin

WoodForce
LogForce

Linkit Trimblen esittelysivustoille

woodforce.fi
logforce.fi

Puuhuolto-oppaat

Tutustu muihin oppaisiin: puuhuolto.fi.

Hankkeen rahoitus

Hanketta on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta.

Lisätietoa www.mmsaatio.fi

Materiaalin käyttöoikeudet

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Aineistoa saa lainata ei-kaupallisiin tarkoituksiin. Lähde on mainittava. Lainaaminen kaupallisiin tarkoituksiin vaatii tekijänoikeuden haltijan luvan.

Testityökalu
Kaikki Tehtävät-osion Pikatestit on tehty h5p.org-työkalulla.

Copyright© 2023 Oppaan tuotantoryhmä