
Terminaalit
Puuterminaaleja käytetään puutavaran varastointiin esimerkiksi kelirikon takia. Edullisinta on kuljettaa puut suoraan tehtaille, mutta terminaaleja tarvitaan varmistamaan puuhuoltoa eri tilanteissa.
Terminaalitoiminnot energiatehokkaassa puutavaralogistiikassa (Metsäteho, LUT) (pdf 8,4 Mt)
Kausivaihtelu
Kelirikko aiheuttaa haasteita puuhuoltoon, koska keväällä säiden lämmetessä ja roudan sulaessa alempi tieverkko ei välttämättä ole raskaalla kalustolla liikennöitävissä. Tehtaat ja sahat tarvitsevat kuitenkin katkeamattomat puutoimitukset, ja tällöin tarvitaan aina kuljetuskelpoisten terminaalien puuvarastoja raaka-ainehuollossa.
Muista
Yleisimmin käytetään 12 tonnin painorajoitusta kelirikon aikana, ja vain poikkeustapauksissa käytetään 4 tonnin rajoitusta.
Puutavaran paino eli tuoremassa vaihtelee vuodenajasta ja kuukaudesta riippuen. Tuoremassa muunnetaan tilavuudeksi puutavaralajikohtaisen tuoretiheysluvun (kg/m³) perusteella.
Alueellisissa tuoretiheystaulukoissa tuoretiheydet on esitetty alueittain, kuukausittain ja kuivuusasteittain (tuore, puolikuiva).
Liikenneinfrastruktuuri
Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Väylävirasto huolehtii liikenteen palvelutasosta ja osallistuu liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. ELY-keskusten tehtäviin kuulu myös osaltaan liikenneinfrastruktuuriin liittyvät asiat. ELY-keskukset edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla.
Muista huomioida reitin suunnittelussa
Kääntöpaikat, kuljetuskelpoisuus, sillat ja lossit, talvi- ja jäätiet
Väylävirasto – Puun käsittely tiealueella
Väylävirasto – Siltarajoitukset
(Karttapalvelussa ei näy metsäteiden eikä kuntien katuverkon rajoitukset.)
Puutavaran kuljetusten suorittaminen
Puun kuljetusyritykset suunnittelevat pääasiassa itse ajoneuvokohtaiset kuljetukset ja reititykset. Kuljetusyritysten itse toteuttama suunnittelu mahdollistaa paremmin mm. meno-paluu-kuljetukset (mepa), jolloin ajoneuvo voi kuorman toimituksen jälkeen palatessaan ottaa kyytiin kuorman toiseen toimituskohteeseen.
Puutavara lähtee aina metsävarastolta autokuljetuksina joko suoraan tehtaalle tai juna- tai vesitiekuljetuksiin. Puutavara-auton kuljettajan tehtäviin kuuluvat mm. kuormaaminen, kuorman sitominen ja kuljetus suunniteltuun paikkaan.
Kukin ajokerta sisältää
- tyhjänä ja kuormattuna ajot
- kuormausvaiheen
- kuorman vastaanoton ja mittauksen
- kuorman purun
- purkupaikalla viipymisen sekä
- tauot ja muut keskeytykset.
Kuormausvaihe sisältää
- kääntämisen ja siirtymiset
- kuormaimen kiinnityksen ja irrotuksen
- varsinaisen kuormauksen
- kuorman sitomisen
- kuormatietojen tallennuksen tietojärjestelmään sekä
- muun liikenteen varoittamisen.
Huomioitavia seikkoja varastopaikoilla ovat myös puutavaran pilaantumiseen ja hyönteistuhoihin liittyvät asiat.
Muista
Varastoinnin aikana puutavara altistuu pieneliöiden vaikutukselle. Vaikutuksia ovat
värin tummuminen (sinistyminen),
lujuuden heikentyminen (lahoaminen) ja
energiasisällön pieneneminen (lahoaminen).
Nämä vaikutukset huonontavat puutavaran laatua ja alentavat arvoa. Kuivumisen vaikutuksesta kuori takertuu puuhun tiukemmin ja puuaines voi halkeilla. Molemmista on haitta teollisuuden jalostusprosesseissa, mutta energiapuun laatua kuivuminen parantaa.
Laadun huononemisen aiheuttama rahallinen menetys on sahatukkien kohdalla suurin ja sen vuoksi puutavaran kuljetus ja varastointi tavallisesti suunnitellaan sahatukkien laadun säilymistä painottaen.
Puuainemuutokset Mittaus ja laatu -oppaassa Puuhuolto.fi-sivustolla
Metsätuholain velvoitteet (Metsäkeskus – Metsää koskevia säädöksiä)