Puunkorjuu tarkoittaa hakkuuta ja metsäkuljetusta. Hakkuuseen kuuluvat puiden kaataminen, karsinta ja katkonta. Metsäkuljetus tarkoittaa puutavaran kuljetusta metsästä tienvarsivarastolle. Metsäkuljetuksesta käytetään myös nimityksiä lähikuljetus ja maastokuljetus.
Normaalitilanteessa yhtiöllä on ostettuna muutaman viikon, korkeintaan parin kuukauden tarvetta vastaava määrä puuta. Tästä vielä kaatamattomasta puusta käytetään nimitystä pystyvaranto tai lyhyemmin varanto.
Metsänomistajasta (puunmyyjä) ja puunostajasta riippuu, kuka on varannossa olevan leimikon suunnitellut ja miten. Yksityismetsissä leimikko usein rajautuu tilan ulkorajaan. Tärkeää on, että leimikon rajat on merkitty selvästi sekä karttajärjestelmään että maastoon. Samoin pitää merkitä varastopaikat. Jos leimikolle joudutaan ajamaan naapurin metsän läpi, merkitään myös tämä kulku-ura.
Puunkorjuuta suunniteltaessa tehdään arvio korjattavasta puumäärästä puutavaralajeittain ja hakkuutavoittain. Tämän perusteella voidaan arvioida leimikon korjuuseen kuluva aika ja ennakoida puutavaran autokuljetuksia.
Metsäosaston toimihenkilö siirtää varannossa olevia leimikoita yhtiön metsätietojärjestelmästä WoodForcen™ suunnittelusovellukseen, jossa ne ovat metsäkoneyrittäjän käytettävissä. Korjuun ketjutuksella tarkoitetaan varannossa olevien lohkojen (leimikoiden) kiinnittämistä tietylle koneketjulle. Näin muodostuu koneketjun työohjelma. Koneyrityksen suunnittelija siirtää työohjelmatiedon WoodForcen työpöytä- ja mobiilisovellukseen.
WoodForcessa suunnitellaan myös koneketjun työajat eli kuljettajien työvuorot. Korjuuketjutuksen eteneminen riippuu siitä, miten suunnitteluvaiheessa arvioitu puumäärä pitää paikkansa ja siitä, minkälaiset ovat työskentelyolosuhteet ja työajat.
Koneyrityksen resursseja, eli koneita ja työntekijöitä, voidaan lisätä tai vähentää WoodForcen suunnittelusovelluksessa.
Puutavaran kaukokuljetuksen kuljetusketju voi vaikuttaa puunkorjuun ketjutukseen ja puutavaran varastointiin. Suora autokuljetus tehtaalle lähtee yleensä metsävarastolta ja päätyy suoraan tehtaan varastoon. Rautatie- ja vesitiekuljetuksia (uitto ja alukset) varten puutavaraa on kerättävä suurempi määrä useammalta varastopaikalta. Yleensä puutavara kerätään välivarastoon ennen siirtoa jatkokuljetukseen. Maantiekuljetuksissa käytettäviä HCT-rekkoja varten puutavara usein siirretään metsäteiltä parempien teiden varteen.
Tutustu Korjuun suunnittelu -oppaaseen puuhuolto.fi-sivustolla: