Autokalusto (mallit ja kantavuudet)
Puutavarakuljetuksessa käytettävät autot ovat erikoiskalustoa, joka on kehittynyt paljolti suomalaisten päällirakenne-, perävaunu- ja kuorma-autovalmistajien työn tuloksena. Myös puutavara-autoissa käytettävät ajoneuvokohtaiset puutavarakuormaimet ovat yleensä kotimaassa kehitettyjä ja valmistettuja.
Autokuljetuskalusto Autokuljetusoppaassa Puuhuolto.fi-sivustolla
Autokuljetuskaluston kokonaispainot (pdf 3,9 Mt)
Junakalusto (mallit ja kantavuudet)
Kun käytetään junakuljetusta, puutavara kuljetetaan yleensä metsävarastosta ja lastataan välittömästi ajoneuvokohtaisella kuormaimella junavaunuun. Junavaunut on lastattava ja sidottava junakuljetuksen suorittajan ohjeiden mukaan. Kuljettajan on laadittava junavaunujen kuormista nippukaaviot ja lähetettävä ne kuljetuksenantajan tietojärjestelmään.

Valtion rataverkko (pdf 6,6 Mt)
Fenniarail – rautatieliikenteen palveluja yrityksille
VR Transpointilla on erilaista kalustoa: maantiekalustoa sekä rautatiekalustoa. Kalustokuvauksessa esitetään eri kalustotyyppien mitat, kantavuudet ja tekniset yksityiskohdat.
VR Transpoint – raakapuuvaunut Sp, Sps, Spa, Spar
VR Transpoint – raakapuuvaunut Snpss, Snps
Vesitiet
Puun kuljetus vesiteitä pitkin on vähentynyt muutamaan prosenttiin. Alueellisesti sillä on kuitenkin merkitystä Järvi-Suomessa. Vesikuljetuksia käytetään pitkillä kuljetusmatkoilla, ja puuta kuljetetaan aluksilla sekä nippu-uittona. Talvi rajoittaa vesiteiden käyttöä. Nippu-uitossa voidaan kuljettaa vain havupuuta, mutta aluskuljetuksissa kaikki puutavara on kuljetettavissa.
Uiton suorittaa uittajien omistamat uittoyhtiöt Järvi-Suomen Uittoyhdistys ja Perkaus Oy. Järvi-Suomen Uittoyhdistys vastaa uitosta niin sanotulla yhteisuittoalueella, joka käsittää Vuoksen vesistöalueen pohjoisosan (Kallavesi ja Pielinen) sekä Laitaatsalmen Savonlinnassa. Perkaus Oy toimii uittajana Vuoksen eteläisillä osilla eli Saimaan yksityisuittoalueella.
Järvi-Suomen Uittoyhdistys ja Perkaus Oy
Aluskuljetus
Alukset ovat erityyppisiä proomuja: kansilastiproomu, ruumaproomu tai moottoriproomu. Moottoriproomussa on oma moottori, mutta kansilasti- ja ruumaproomu vaativat hinaus- tai työntöaluksen. Aluskuljetuksissa kuljetetaan kerrallaan suuria määriä puuta (noin 2000 m3).
Väylävirasto – Kartta Suomen vesiväylistä (pdf 2,3 Mt)
Metsätrans – Puu kulkee 2000 motin kuormilla
Metsäteho – Kotimaisen puun aluskuljetukset (pdf 1 Mt)
Uitto-opas Puuhuolto.fi-sivustolla
Saaristopuunhakkuu
Saaristossa puun korjuussa käytetään matalan syväyksen omaavia proomuja, joiden avulla koneketju (moto ja ajokone) saadaan siirrettyä saareen. Proomu ankkuroidaan saaren rannassa paikkaan, jossa on hyvä kantavuus. Hakkuu tehdään normaalisti, mutta puutavara ajetaan suoraan proomuun.
Ylöjärven uutiset – Työntöproomut saapuvat Näsijärvelle
Uitto
Nykyään käytetään nippu-uittoa, jossa puut on sidottu nipuksi auton kuormatilassa. Vedessä niput kootaan lautaksi, joka hinataan tehtaille.
Uitto-opas Puuhuolto.fi-sivustolla

Puutavarayhdistelmien kuljettajia varten uitto-oppaaseen on koottu tietoa uittopaikkojen sijainneista ja kuljettajia koskevista ohjeista (mm. puun varastoalueisiin, turvalliseen asioimiseen uittopaikoilla ja uittonippujen sitomiseen liittyen).
Oppaassa käsitellään muun muassa seuraavia:
- turvallisuus
- mittaus ja alkukuljetus
- uittopaikan varusteet
- kartta uittopaikoista
- niputus
- puutavaranippujen sitominen
Uittopaikkojen yhteydessä sijaitsevia puun varastointialueita on käsitelty Varastointioppaassa Puuhuolto.fi-sivustolla.
Uiton ohjeet autonkuljettajille
Jäätiet
Jään laatu ja paksuus määrittävät jään kantokyvyn.
Jään tehollinen paksuus
Teräsjään paksuus + puolet tumman kohvajään paksuudesta.

Jäädytys pyritään tekemään ohuina kerroksina, jolloin saadaan jäätä nopeammin kuin paksuina kerroksina. Jäästä tulee myös tiiviimpää, koska se jäätyy varmasti yhtenäiseksi. Alueelle satanut lumi tiivistetään tai aurataan pois, jolloin estetään huokoisen kohvajään syntyminen. Teräsjää on veden jäätymisen seurauksena syntynyttä lujaa yhtenäistä jäätä. Teräsjääksi luetaan myös vesittämällä saatu tiivis jää.
Lähestyttäessä rantaa nopeuden on oltava alle 20 km/h, ja itse rantaviiva on ylitettävä ryömimisvauhdilla.

Tiestön kantavuus, ajorajoitukset ja talvikunnossapito Puuhuolto.fi-sivustolla