WoodForce LogForce

Uuden ajan metsäjärjestelmä

  • Opiskelijan ohjeet
  • Opettajan ohjeet
  • Oppaan tuotantoryhmä
  • Etusivu
  • Oppimistavoitteet
  • Terminologia
  • WoodForce
    • WoodForce-työkalu
    • Puunkorjuun toteutus
    • Työturvallisuus
    • Puunhankinnan kokonaisuus
    • Puunkorjuun suunnittelu
  • LogForce
    • LogForce-työkalu
    • Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus
      • Auto, juna ja vesitiet
      • Kustannustekijät ja kannattavuus
    • Työturvallisuus puutavaran kuljetuksessa
  • Testaa tietosi
    • Testaa tietosi terminologiasta
    • Testaa tietosi WoodForcesta
    • Testaa tietosi LogForcesta
  • Tehtävät
    • WoodForce-tehtävät PC-sovellus
    • WoodForce-tehtävät suunnittelusovellus
    • LogForce-tehtävät ajoneuvosovellus
    • LogForce-tehtävät suunnittelusovellus
Olet täällä: Alkuun / LogForce / Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus / Auto, juna ja vesitiet
Edellinen - Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus
Seuraava - Kustannustekijät ja kannattavuus

Auto, juna ja vesitiet

Autokalusto (mallit ja kantavuudet)

Puutavarakuljetuksessa käytettävät autot ovat erikoiskalustoa, joka on kehittynyt paljolti suomalaisten päällirakenne-, perävaunu- ja kuorma-autovalmistajien työn tuloksena. Myös puutavara-autoissa käytettävät ajoneuvokohtaiset puutavarakuormaimet ovat yleensä kotimaassa kehitettyjä ja valmistettuja.

Autokuljetuskalusto Autokuljetusoppaassa Puuhuolto.fi-sivustolla

Autokuljetuskaluston kokonaispainot (pdf 3,9 Mt)

Junakalusto (mallit ja kantavuudet)

Kun käytetään junakuljetusta, puutavara kuljetetaan yleensä metsävarastosta ja lastataan välittömästi ajoneuvokohtaisella kuormaimella junavaunuun. Junavaunut on lastattava ja sidottava junakuljetuksen suorittajan ohjeiden mukaan. Kuljettajan on laadittava junavaunujen kuormista nippukaaviot ja lähetettävä ne kuljetuksenantajan tietojärjestelmään.

Suomen kartalla rautatiereitit ja raakapuun kuormauspaikat vuonna 2016.
Vuonna 2016 käytössä olleet raakapuun kuormauspaikat. Pääosa käytettävistä kuormauspaikoista on nykyisin Väyläviraston omistamia. Lähde: Väylävirasto (pdf 3 Mt)

Valtion rataverkko (pdf 6,6 Mt)

Fenniarail – rautatieliikenteen palveluja yrityksille

VR Transpointilla on erilaista kalustoa: maantiekalustoa sekä rautatiekalustoa. Kalustokuvauksessa esitetään eri kalustotyyppien mitat, kantavuudet ja tekniset yksityiskohdat.

VR Transpoint – raakapuuvaunut Sp, Sps, Spa, Spar

VR Transpoint – raakapuuvaunut Snpss, Snps

Vesitiet

Puun kuljetus vesiteitä pitkin on vähentynyt muutamaan prosenttiin. Alueellisesti sillä on kuitenkin merkitystä Järvi-Suomessa. Vesikuljetuksia käytetään pitkillä kuljetusmatkoilla, ja puuta kuljetetaan aluksilla sekä nippu-uittona. Talvi rajoittaa vesiteiden käyttöä. Nippu-uitossa voidaan kuljettaa vain havupuuta, mutta aluskuljetuksissa kaikki puutavara on kuljetettavissa.

Uiton suorittaa uittajien omistamat uittoyhtiöt Järvi-Suomen Uittoyhdistys ja Perkaus Oy. Järvi-Suomen Uittoyhdistys vastaa uitosta niin sanotulla yhteisuittoalueella, joka käsittää Vuoksen vesistöalueen pohjoisosan (Kallavesi ja Pielinen) sekä Laitaatsalmen Savonlinnassa. Perkaus Oy toimii uittajana Vuoksen eteläisillä osilla eli Saimaan yksityisuittoalueella. 

Järvi-Suomen Uittoyhdistys ja Perkaus Oy

Aluskuljetus

Alukset ovat erityyppisiä proomuja: kansilastiproomu, ruumaproomu tai moottoriproomu. Moottoriproomussa on oma moottori, mutta kansilasti- ja ruumaproomu vaativat hinaus- tai työntöaluksen. Aluskuljetuksissa kuljetetaan kerrallaan suuria määriä puuta (noin 2000 m3).

Väylävirasto – Kartta Suomen vesiväylistä (pdf 2,3 Mt)

Metsätrans – Puu kulkee 2000 motin kuormilla

Metsäteho – Kotimaisen puun aluskuljetukset (pdf 1 Mt)

Uitto-opas Puuhuolto.fi-sivustolla

Saaristopuunhakkuu

Saaristossa puun korjuussa käytetään matalan syväyksen omaavia proomuja, joiden avulla koneketju (moto ja ajokone) saadaan siirrettyä saareen. Proomu ankkuroidaan saaren rannassa paikkaan, jossa on hyvä kantavuus. Hakkuu tehdään normaalisti, mutta puutavara ajetaan suoraan proomuun.

Ylöjärven uutiset – Työntöproomut saapuvat Näsijärvelle

Uitto

Nykyään käytetään nippu-uittoa, jossa puut on sidottu nipuksi auton kuormatilassa. Vedessä niput kootaan lautaksi, joka hinataan tehtaille.

Uitto-opas Puuhuolto.fi-sivustolla

Ote uiton pudotuspaikkojen kartasta. Katso koko kartta (Pohjakartta Maanmittauslaitos).

Puutavarayhdistelmien kuljettajia varten uitto-oppaaseen on koottu tietoa uittopaikkojen sijainneista ja kuljettajia koskevista ohjeista (mm. puun varastoalueisiin, turvalliseen asioimiseen uittopaikoilla ja uittonippujen sitomiseen liittyen).

Oppaassa käsitellään muun muassa seuraavia:

  • turvallisuus
  • mittaus ja alkukuljetus
  • uittopaikan varusteet
  • kartta uittopaikoista
  • niputus
  • puutavaranippujen sitominen

Uittopaikkojen yhteydessä sijaitsevia puun varastointialueita on käsitelty Varastointioppaassa Puuhuolto.fi-sivustolla.

Uiton ohjeet autonkuljettajille

Jäätiet

Jään laatu ja paksuus määrittävät jään kantokyvyn.

Jään tehollinen paksuus

Teräsjään paksuus + puolet tumman kohvajään paksuudesta.

Kahden sarakkeen taulukko, jossa vasemmalla jään tehollinen paksuus (cm) ja oikealla suurin sallittu ajoneuvoyhdistelmän paino (tonnia).
Merijää on hauraampaa kuin makean veden jää, koska suola heikentää jäätä. Vuorokauden keskilämpötilan noustessa yli +0 asteen jään kantavuus heikkenee taulukon mukaisesta.

Jäädytys pyritään tekemään ohuina kerroksina, jolloin saadaan jäätä nopeammin kuin paksuina kerroksina. Jäästä tulee myös tiiviimpää, koska se jäätyy varmasti yhtenäiseksi. Alueelle satanut lumi tiivistetään tai aurataan pois, jolloin estetään huokoisen kohvajään syntyminen. Teräsjää on veden jäätymisen seurauksena syntynyttä lujaa yhtenäistä jäätä. Teräsjääksi luetaan myös vesittämällä saatu tiivis jää.

Lähestyttäessä rantaa nopeuden on oltava alle 20 km/h, ja itse rantaviiva on ylitettävä ryömimisvauhdilla.

Taulukko, jos ajoneuvon maksiminopeus, kun jään pakuus on 25 tai 50 cm, ja veden syvyys vaihtelee 3 ja 20 m välillä.
Veden syvyyden vaikutus ajonopeuteen. Matalassa pitää ajaa hitaammin. Jäänpaksuudet ovat henkilöautoliikenteen jääteiltä.

Tiestön kantavuus, ajorajoitukset ja talvikunnossapito Puuhuolto.fi-sivustolla

Edellinen - Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus
Seuraava - Kustannustekijät ja kannattavuus

LogForce

  • LogForce-työkalu
  • Suunnittelu ja kuljetusten ohjaus
    • Auto, juna ja vesitiet
    • Kustannustekijät ja kannattavuus
  • Työturvallisuus puutavaran kuljetuksessa

Linkit harjoitusympäristöihin

WoodForce
LogForce

Linkit Trimblen esittelysivustoille

woodforce.fi
logforce.fi

Puuhuolto-oppaat

Tutustu muihin oppaisiin: puuhuolto.fi.

Hankkeen rahoitus

Hanketta on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta.

Lisätietoa www.mmsaatio.fi

Materiaalin käyttöoikeudet

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Aineistoa saa lainata ei-kaupallisiin tarkoituksiin. Lähde on mainittava. Lainaaminen kaupallisiin tarkoituksiin vaatii tekijänoikeuden haltijan luvan.

Testityökalu
Kaikki Tehtävät-osion Pikatestit on tehty h5p.org-työkalulla.

Copyright© 2023 Oppaan tuotantoryhmä