Kuljetusten suorituksessa tulee ottaa huomioon metsäautotiestön kunto ja kantavuus siten, että ei tarpeettomasti rasiteta tierunkoa. Erityisesti kelirikon aikaan ajoja tulee ajoittaa aamupakkasien aikaan, välttää tiheään toistuvia ajokertoja ja tarvittaessa keskeyttää ajo muutamaksi päiväksi, jotta tien pintakerros ehtii kuivahtaa ja saada kantavuutta. Tiekunnat tai tieosakkaat voivat myös rajoittaa tienkäyttöä kelirikon aikana.
Tien talvikunnossapitoon sisältyvät teiden auraus, liukkauden torjunta (hiekoitus ja suolaus) sekä polanteiden poisto. Yleisten teiden kunnossapidosta ja talvihoidosta vastaavat valtio (Väylävirasto ja alueellisella tasolla ELY-keskukset ja näiden kilpailuttamat hoitourakoitsijat) ja kunnat.
- Valtion ylläpitämien teiden osalta tietoa liikenteen rajoituksista (mm. paino- ja kelirikkorajoitukset sekä tietyöt) löytyy Fintrafficin verkkosivulta ja Väyläviraston Kelirikkopalvelusta.
- Maantielauttojen painorajoituksista löytyy tietoa Väyläviraston sivulta.
Valtion maanteiden kunnosta ja liikenteen ongelmista voi ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100 ja Palauteväylän kautta verkkosivulla tai Liikennetilanne-applikaatiolla.
Kunnat vastaavat oman katuverkkonsa kunnosta ja talvihoidosta.
Vakituisessa käytössä olevien yksityisteiden kunnossapidosta ja talvihoidosta vastaavat tie- ja hoitokunnat. Satunnaisesti puukuljetuksiin käytettävien metsäautoteiden aurauksesta puun kuljetusyritykset sopivat paikallisen aurausyrittäjän kanssa kuljetuksenantajan laskuun. Auraus on tarpeen, kun lunta on kertynyt yli 5 cm. Aurauksen sopimisessa on otettava huomioon myös kääntö- ja ohituspaikkojen tarpeeksi leveä auraus.
Talvi- ja jääteitä käytetään, kun ympärivuotisesti ajettavaa tietä ei ole tai sen rakentaminen ei ole kannattavaa esimerkiksi maastoesteiden takia (suot, vesistöt jne.). Talvitiet tehdään tarpeen mukaan puukuljetusten tarpeisiin ja talviteiden toteutuksesta päättää puun ostaja. Ajantasaisen tiedon jääteistä saa tiekunnilta. Jäätiellä liikuttaessa ovat voimassa samat liikennesäännöt kuin muussa tieliikenteessä. Jäätiellä ajettaessa riittävä turvaväli (vähintään 50 metriä) on ensiarvoisen tärkeä turvallisuuden säilyttämiseksi.
Jään tehollinen paksuus (cm) | Suurin sallittu ajoneuvoyhdistelmän massa (tonnia) |
---|---|
20 | 2 |
30 | 4,5 |
50 | 12 |
80 | 31 |
100 | 48 |
112 | 60 |
Jään tehollinen paksuus määrittää ajoneuvoyhdistelmän maksimikokonaispainon ja maksimin teli- ja akselimassan jäätiellä ajolle.
Jään tehollinen paksuus = teräsjään paksuus + ½ tumman kohvajään paksuudesta