Autokuljetusopas

Metsätehon opas

  • Etusivu
  • Kaukokuljetus
    • Kuljetusmuodot
    • Kuljetusten infrastruktuuriverkko
    • Autokuljetuskalusto
    • Autokuljetuksiin liittyvät toimijat
    • Kuljetusyrittäjyys
  • Ohjaus ja suunnittelu
    • Suunnitteluprosessi
    • Kuljetusten tilaajavastuu
    • Tienkäyttöoikeus ja tienpito
    • Varastopaikkojen ja -pinojen suunnittelu
  • Kuljetusten suoritus 1
    • Kuljetusten vaiheet
    • Kuljetustilaus
    • Ajoneuvokohtainen kuljetussuunnittelu ja reititys
    • Tiestön kantavuus, ajorajoitukset ja talvikunnossapito
    • Ajoneuvon kuormaus ja kuorman sitominen
    • Liikenne- ja työturvallisuus
    • Nippukaavio
    • Puun välivarastoalueet
    • Nosturin jättäminen
  • Kuljetusten suoritus 2
    • Ajo- ja lepoajat
    • Vastaanotto tehtaalla
    • Autokuljetus junaan
    • Autokuljetus alukseen
    • Autokuljetus uittoon
Olet täällä: Alkuun / Kuljetusten suoritus / Liikenne- ja työturvallisuus
Edellinen - Ajoneuvon kuormaus ja kuorman sitominen
Seuraava - Nippukaavio

Liikenne- ja työturvallisuus

Väylävirasto on ohjeistanut maanteillä tapahtuvaa puun kuormausta. Ohje koskee mm:

  • Kuormauspaikan sallittua sijaintia
  • Haketusta
  • Pinon merkitsemistä maastossa (mahdollisten ongelmatilanteiden selvittelyä varten)
  • Muun liikenteen varoittamista (varoitusmerkki, -laite tai -valaisin, tarvittaessa nopeusrajoitusmerkki ja liikenteenohjaus, valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa).

Pistotieltä ei saa tulla maantielle peruuttamalla. Pistotielle tulee peruuttaa tyhjällä ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä ja kuormattu ajoneuvo ajaa maantielle keula edellä. Ahtaissa risteyksissä oikealle kääntyvä puutavara-auto voi joutua osittain koukkaamaan vastaantulevien kaistan kautta. Risteyskäännöksissä pitkä ja hitaasti kiihtyvä ajoneuvoyhdistelmä vaatii pitkän ajan, ennen kuin se on omalla kaistallaan ja saavuttaa normaalin ajonopeuden.

Yksityisteillä muun liikenteen varoittaminen on tarpeen erityisesti mutkaisissa ja mäkisissä kohdissa.

Kuljettajan on tiellä työtä tehdessään käytettävä varusteita, joissa on selvästi erottuvia värejä. Pimeässä tai hämärällä varusteissa on oltava heijastavaa materiaalia. Kuljettajan on kiinnitettävä huomiota turvalliseen liikkumiseen ajoneuvon vierellä.

Varoitusmerkki käynnissä olevasta puutavaran kuormauksesta

Eräiden metsäyhtiöiden yhteistyössä laatimat työnohjauskäsimerkit löytyvät Työturvallisuusoppaasta (puuhuolto.fi).

Lisätietoa:

  • Väylävirasto: Puun käsittely maantiellä
  • Liikenneturva: Raskaan ajoneuvon kuljettajat
  • Traficom: Hätätilanneohje
  • Metsäteho Oy: Työturvallisuusopas (puuhuolto.fi)
  • Väylävirasto: Tasoristeysturvallisuus

Sivun alkuun ^

Edellinen - Ajoneuvon kuormaus ja kuorman sitominen
Seuraava - Nippukaavio

Kuljetusten suoritus

  • Kuljetusten vaiheet
  • Kuljetustilaus
  • Ajoneuvokohtainen kuljetussuunnittelu ja reititys
  • Tiestön kantavuus, ajorajoitukset ja talvikunnossapito
  • Ajoneuvon kuormaus ja kuorman sitominen
  • Liikenne- ja työturvallisuus
  • Nippukaavio
  • Puun välivarastoalueet
  • Nosturin jättäminen

Linkkejä

  • A-Vakuutus: Kuljetusyritykset
  • ELY-keskukset
  • Liikenneturva: Raskaan ajoneuvon kuljettajat
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry
  • Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
  • Suomen tieyhdistys ry
  • Fintraffic
  • Traficom:
    • Tieliikenne ammattikuljettajille
    • Tieliikenne kuljetusyrityksille
  • Väylävirasto

Autokuljetusopas

Toimittanut
Pirjo Venäläinen
Metsäteho Oy

Julkaistu
19.10.2016

Puuhuolto.fi

Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä

Muut puuhuolto-oppaat löydät pääsivulta:
puuhuolto.fi

Yhteystiedot

Oppaaseen liittyen ota yhteyttä:

Pirjo Venäläinen
Metsäteho Oy
040 821 4942
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2025 METSÄTEHO OY