Väylävirasto on ohjeistanut maanteillä tapahtuvaa puun kuormausta. Ohje koskee mm:
- Kuormauspaikan sallittua sijaintia
- Haketusta
- Pinon merkitsemistä maastossa (mahdollisten ongelmatilanteiden selvittelyä varten)
- Muun liikenteen varoittamista (varoitusmerkki, -laite tai -valaisin, tarvittaessa nopeusrajoitusmerkki ja liikenteenohjaus, valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa).
Pistotieltä ei saa tulla maantielle peruuttamalla. Pistotielle tulee peruuttaa tyhjällä ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä ja kuormattu ajoneuvo ajaa maantielle keula edellä. Ahtaissa risteyksissä oikealle kääntyvä puutavara-auto voi joutua osittain koukkaamaan vastaantulevien kaistan kautta. Risteyskäännöksissä pitkä ja hitaasti kiihtyvä ajoneuvoyhdistelmä vaatii pitkän ajan, ennen kuin se on omalla kaistallaan ja saavuttaa normaalin ajonopeuden.
Yksityisteillä muun liikenteen varoittaminen on tarpeen erityisesti mutkaisissa ja mäkisissä kohdissa.
Kuljettajan on tiellä työtä tehdessään käytettävä varusteita, joissa on selvästi erottuvia värejä. Pimeässä tai hämärällä varusteissa on oltava heijastavaa materiaalia. Kuljettajan on kiinnitettävä huomiota turvalliseen liikkumiseen ajoneuvon vierellä.
Eräiden metsäyhtiöiden yhteistyössä laatimat työnohjauskäsimerkit löytyvät Työturvallisuusoppaasta (puuhuolto.fi).
Lisätietoa:
- Väylävirasto: Puun käsittely maantiellä
- Liikenneturva: Raskaan ajoneuvon kuljettajat
- Traficom: Hätätilanneohje
- Metsäteho Oy: Työturvallisuusopas (puuhuolto.fi)
- Väylävirasto: Tasoristeysturvallisuus