Vastaanotto tehtaalla käsittää kuorman mittauksen ja purkamisen. Kun kuljetuksesta maksetaan painon mukaan, ajoneuvoyhdistelmät punnitaan sekä kuormattuna että tyhjänä. Mittatietona voidaan käyttää myös kuljetusajoneuvon kuormainvaa’asta saatua painotietoa. Kuljetuksen tilaaja tai sen edustaja ei voi ottaa vastaa kuormia, jotka ylittävät ajoneuvon suurimman tieliikenteessä sallitun kokonaispainon yli 5 prosentilla. Kokeiluluvan piirissä olevilla ns. HCT-autoilla ei sallita lainkaan painorajan ylityksiä.
Puutavaramäärien seuranta puolestaan edellyttää kuorman kiintokuutiomäärän määrittämistä. Sen selvittämiseksi kuitupuiden osalta on käytetty menettelyä, jossa osa kuormista tai nipuista on mitattu pölkyittäin ja laskettu muuntoluku massan muuttamiseksi kuutiometreiksi. Nykyään käytetään yhä enemmän paino-otantamittausta, jossa muuntoluku määrittyy esimerkiksi tehtaan liukuvan tuoretiheyden avulla. Tällöin otantaniput mitataan upotusmittauksella.
Vaihtoehtoisesti kuorman tilavuus määritetään laserkuvauksen avulla ja koko mittausprosessi tapahtuu kuorman purkamispaikalle saapumisen yhteydessä ilman erillistä mittausvaihetta. Sahatukkien vastaanottomittaus puolestaan on yhdistetty tukkien dimensiolajitteluun, joka tehdään tukkimittarilla. Tällöin tukit siirretään kuljetuksesta välittömästi tukinlajittelulinjalle. Kuormien purkaminen tehdään pääosin kurottajatrukeilla, mutta myös auton kuormaimella.
- Metsäteho Oy: Mittaus ja laatu -opas (puuhuolto.fi)
- Työturvallisuusopas (puuhuolto.fi): Työnohjauskäsimerkit