Kuormaus
Puutavaran kuormaus on suoritettava muuta liikennettä vaarantamatta. Maanteillä on noudatettava Väyläviraston ohjetta, joka koskee mm:
- Kuormauspaikan sallittua sijaintia
- Haketusta
- Muun liikenteen varoittamista (ks. myös kohta Liikenneturvallisuus)
- Tien siivoamista ja vaurioiden korjaamista
- Kuormauslupien hakemista.
Väylävirasto: Puun käsittely maantiellä
Kuljettajan on huolehdittava myös omasta työturvallisuudestaan ja vahinkojen välttämisestä. Työssä on käytettävä huomioliivejä ja kypärän käyttöä suositellaan.
Jos puutavaraa on varastoitu vastoin ohjeita johtolinjojen alle, kuormauksessa on otettava huomioon sähköjohtojen edellyttämät turvaetäisyydet. Turhia riskejä ei pidä tällöin ottaa, vaan tilanteesta on ilmoitettava kuljetuksenantajalle puutavaran siirtämiseksi sopivaan kuormauspaikkaan. Myös ilmajohtojen läheisyydessä työskentelyssä on otettava huomioon turvaetäisyydet koko ajoneuvoyhdistelmän pituudelta ja kuormaimen ulottumalta. Sähkönsiirrossa ja teleyhteyksissä käytettäviä maakaapeleita ja niihin liittyviä maanpäällisiä rakenteita tulee varoa.
Tutustu myös: TUKES: Tiedä ennen kuin toimit sähköverkon läheisyydessä
Vahinkotapauksessa on tehtävä ilmoitus esim. yleiseen hätänumeroon 112
Puupinot on merkitty pinolapuilla, jonka tiedot kuljettaja vertaa kuljetustilaukseen. Kuormauspaikalla (ml. ohuesti päällystetyt tiet) puutavarakuormaimen tukijalkojen alla tulee käyttää kantavia levyjä tievaurioiden välttämiseksi. Mäkisessä kuormauspaikassa renkaiden alle laitetaan varmistuspalat. On myös huolehdittava siitä, että kuormauspaikalle ei jää hakkuutähteitä tai roskia.
Ajoneuvo tulee kuormata akseli- ja kokonaispainorajoja ylittämättä (TLL 155 § – 122 §). Kuormainvaaka on hyvänä apuvälineenä oikean kuormituksen varmistamiseksi. Kuorma saa ylittää takana ajoneuvon uloimman osan enintään kahdella metrillä, mutta yhdistelmän sallittu kokonaispituus ei saa ylittyä (TLL 107 §). Yli metrin pituinen ylitys on merkittävä punaisella tai punakeltaisella merkkilipulla. Pimeällä pitkässä kuormassa on käytettävä punaista valoa näyttävää valaisinta ja heijastinta. (TLL 110 §)
Kuorman yläpinta tulee latoa lievästi kuperaksi, jotta puut pystytään puristamaan toisiaan vasten mahdollisimman tehokkaasti. Varsinkin vetoauton ja perävaunun viimeinen nippu tulee latoa kuperaksi ja se suositellaan sidottavaksi vähintään 2 siteellä nipun pituudesta riippumatta. Nippua kuormatessa on varmistettava myös, että se on sivusuunnassa yläosastaan vaakasuora (ts. nipussa on pölkkyjen tyviä tasaisesti sekä eteen- että taaksepäin).
Energiapuuautojen kuormaus
Energiapuuautojen kuormaamisessa pätevät pitkälti samat työ- ja turvallisuusohjeet kuin puutavara-autojenkin kuormaamisessa. Erityishuomiota tulee kiinnittää kuormauspaikan siisteyteen: pinon pohja tulee saada mahdollisimman tyhjäksi kuormattavasta bioenergiasta, ja auton ympäristö tulee siistiä kuormauksen jälkeen, koska kuormattavaa materiaalia varisee helposti kuormaimesta.
Lisäksi tulee kiinnittää huomiota siihen, että kuormattu materiaali on kokonaan kuormatilan laitojen sisäpuolella. Tällöin sen putoamisvaara tielle kuljetuksen aikana pienenee. Energiapuukuormien kohdalla auton kokonaispaino jää usein saavuttamatta materiaalin keveyden takia, joten kuorman tiivistämistoimenpiteet kouraa apuna käyttäen ovat oleellinen osa energiapuun kuormaamista.
Työterveyslaitos: Työympäristöriskien hallinta tienvarsihaketuksessa
Työmalli pienikokoisen kantomateriaalin kuormaukseen
Työmalli normaalikokoisen kantomateriaalin kuormaukseen
Työmalli keskikokoisen kantokuorman kuormaukseen lyhyellä kuormausajalla
Työmalli hakkuutähteen kuormaukseen
Kuorman sitominen
Tieliikennelain 109 §:n mukaan kuorma tulee varmistaa niin, että se ei pääse siirtymään kuormakorissa liikenneturvallisuutta haittaavasti.
Traficomin määräyksessä kuorman varmistamisesta on kuvattu vaatimukset koskien:
- Ohjaamon suojaa (ennen 1.6.2021 käyttöön otetun ajoneuvon osalta saa käyttää liikenneministeriön päätöksen 6 §:n mukaisia vaatimuksia)
- Pankkojen lukumäärää ja lujuutta
- Pankkojen kiinnitystä ajoneuvoon
- Ajoneuvoon kiinteästi asennettujen sidontavälineiden nimellislujuuden ja kiristysvoiman merkintöjä.
Puukuormien sitomisessa noudatetaan Traficomin kuorman varmistamista koskevia määräyksiä (kohta 8.2):
- Puutavaranipun sidosten yhteenlasketun nimellislujuuden tulee olla vähintään 0,2-kertainen ja kiristysvoiman 0,05-kertainen puutavaranipun massaan nähden.
- Jos nipun edessä ei ole sermiä tai toista nippua, tulee sidonnan nimellislujuuden ja kiristysvoiman olla 1,5-kertainen.
Esimerkkilaskelma 1 tarvittavien sidosten lukumäärästä per nippu (sidosten nimellislujuus)
Nipun massa kg | Sidosten yhteenlaskettu nimellislujuus yhteensä kg (0,2/0,3*) | Liinojen lukumäärä (nimellislujuus 2500 kg) | Ketjujen lukumäärä (nimellislujuus 2200 kg) | Ketjujen lukumäärä (nimellislujuus 7500 kg) |
---|---|---|---|---|
10 000 | 2 000 / 3 000 | 1 / 2 | 1 / 2 | 1 / 1 |
12 000 | 2 400 / 3 600 | 1 / 2 | 2 / 2 | 1 / 1 |
14 000 | 2 800 / 4 200 | 2 / 2 | 2 / 2 | 1 / 1 |
16 000 | 3 200 / 4 800 | 2 / 2 | 2 / 3 | 1 / 1 |
18 000 | 3 600 / 5 400 | 2 / 3 | 2 / 3 | 1 / 1 |
20 000 | 4 000 / 6 000 | 2 / 3 | 2 / 3 | 1 / 1 |
22 000 | 4 400 / 6 600 | 2 / 3 | 2 / 3 | 1 / 1 |
Esimerkkilaskelma 2 tarvittavien sidosten lukumäärästä per nippu (sidosten kiristysvoima)
Nipun massa kg | Minimi-kiristysvoima kg (0,05/0,075*) | Käsikäyttöisten mekaanisten kiristimien lukumäärä (kiristysvoima 600 kg) | Paineilmatoimisten automaatti-kiristimien lukumäärä (kiristysvoima 450 kg) | Hydraulisten kuormankiristimien lukumäärä (kiristysvoima 500 kg) |
---|---|---|---|---|
10 000 | 500 / 750 | 1 / 2 | 2 / 2 | 1 / 2 |
12 000 | 600 / 900 | 1 / 2 | 2 / 2 | 2 / 2 |
14 000 | 700 / 1 050 | 2 / 2 | 2 / 3 | 2 / 3 |
16 000 | 800 / 1 200 | 2 / 2 | 2 / 3 | 2 / 3 |
18 000 | 900 / 1 350 | 2 / 3 | 2 / 3 | 2 / 3 |
20 000 | 1 000 / 1 500 | 2 / 3 | 3 / 4 | 2 / 3 |
22 000 | 1 100 / 1 650 | 2 / 3 | 3 / 4 | 3 / 4 |
Kuormauksen päätteeksi on varmistettava, että kuormaan ei jää irtoavia puutavarakappaleita, oksia tai muuta roskaa. Puutavaran joukkoon kuulumattomat muovit ja epäpuhtaudet tulee huolellisesti poistaa. Mikäli kuljettaja havaitsee sellaista puutavaraa, joka ei täytä laatuvaatimuksia, tulee sen suhteen toimia annettujen ohjeiden mukaan tai tarvittaessa kysyttävä kuljetuksenantajalta ohjeet.
Tutustu myös: