Puun välivarastoalueita tarvitaan, kun:
- Puu on siirrettävä tienvarsivarastosta esimerkiksi lähestyvän kelirikkoajan, talvitieajan päättymisen tai metsätuholain vaatimusten takia eikä kaikkea puuta ole mahdollisuus toimittaa suoraan käyttöpaikalle tai terminaaliin.
- Metsäautotiellä ei voi ajaa täydellä yhdistelmällä (esimerkiksi painorajoitusten tai kääntöpaikan kokorajoitusten takia), jolloin kuormattu perävaunu viedään odottamaan kantavamman tien varteen.
- Ajoneuvon nosturi on tarpeen jättää pois ajoneuvon kyydistä täyden hyötykuorman saavuttamiseksi.
Puun välivarastoalueita on kolmea eri tyyppiä ja yleisessä käytössä olevien välivarastojen sijainnista saa tietoa ELY-keskukselta. Yleiset välivarastoalueet on merkitty tekstikilvellä ”Puun kuormausalue”. Puuta voidaan tietyissä paikoissa ja tilanteissa varastoida ELY-keskuksen luvalla myös kuormausalueiden ulkopuolella. Linja-autopysäkille ei saa pysäköidä edes tilapäisesti.
Yleisten välivarastoalueiden lisäksi on käytössä lukuisia yksityisiä alueita, jotka ovat yleisimmin metsäyhtiöiden ja puunkuljetusyrityksen omistuksessa.
- Metsäteho Oy: Varastointiopas (puuhuolto.fi)
- Väylävirasto: Puun käsittely maantiellä
Puun välivarastopaikkojen tyypit
Lähde: Väylävirasto: Puun käsittely maantiellä
Alueen pääasiallinen käyttötarkoitus | Alueen kuvaus | |
---|---|---|
Tyyppi 1 Perävaunujen ja kuormainten tilapäinen säilytys | Alue on tarkoitettu vain kuormaimien ja perävaunujen lyhytaikaiseen säilytykseen. | |
Tyyppi 2 Puutavaran käsittely ja lyhytaikainen säilytys | Alue on tarkoitettu edellisen lisäksi lyhytaikaista puutavaran varastointia tai lajittelua varten. | |
Tyyppi 3 Puun pidempiaikainen varastointi | Alue on tarkoitettu pidempiaikaista varastointia varten, esimerkiksi kelirikkokauden aikaiseksi puskurivarastoksi. |