Oppaan tässä osiossa kuvataan ns. erillisten aines- ja energiapuuterminaalien ja -varastojen suunnittelua ja toteutusta. Osiossa mainittujen viitemateriaalien ohjeet ovat osin sovellettavissa myös puun käyttöpaikkojen yhteydessä olevien varastointialueiden suunnitteluun.
- Tienvarsivarastojen suunnittelu kuvataan Korjuun suunnittelu -oppaassa.
- Ainespuun kylmä-, kastelu- ja vesivarastoinnin suunnittelua käsitellään Varastotyypit ja varastoinnin toteutus -osiossa.
- Rautatieterminaalien suunnittelusta on laadittu Väyläviraston opas (pdf 2,7 Mt).
Suunnittelu
Aines- ja energiapuuterminaalitoiminnan käynnistämisessä ja terminaalialueen suunnittelussa huomioon otettavia tekijöitä mm. Pirkanmaan liiton ja Suomen metsäkeskuksen raportin sekä VTT:n Terminaalikäsikirjan mukaan ovat
- vaihtoehtoiset liiketoimintamallit (mm. omistus- ja hallinnointimallit sekä yhteistyökumppanit)
- investointi- ja käyttökustannukset
- rahoitus ja mahdolliset tuet (ks. esimerkiksi Luonnonvarakeskuksen Terminaaliopas)
- logistinen sijainti ja koko suhteessa puunhankinta-alueeseen, puun käyttäjien tarpeisiin ja käyttöpaikkoihin, energiapuun osalta raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden varastointitarpeet
- liikenneyhteydet ja tiestön rakenne (liikennöitävyys myös kelirikon aikana)
- liittymien toimivuus (riittävät leveydet, näkemät ja mäkisten kohteiden välttäminen)
- tarvittaessa yhteydet juna- tai vesikuljetuksiin
- alueen omistussuhteet ja laajentamismahdollisuudet
- nykyinen maankäyttö alueella ja sen läheisyydessä
- alueen topografia, maaperä ja kantavuus
- alueen ympäristölliset riskit ja suojeluarvot
- ympäristövaikutukset (ml. maisemalliset vaikutukset)
- ympäristöluvat (ks. tarkemmin Lainsäädäntö ja luvat)
- sähkö- ja vesiverkon sijainti
- pelastus- ja paloturvallisuus
- työ- ja liikenneturvallisuus (etäisyys sähkölinjoihin, maapohjan tasaisuus)
- terminaalin laitteet ja muu varustelu.
Tutustu:
- Pirkanmaan liitto & Suomen metsäkeskus: Pirkanmaan puuterminaalit (pdf 12,6 Mt)
- Impola & Tiihonen: Terminaalikäsikirja (pdf 6,0 Mt) – Biopolttoterminaalit, Ohjeistus terminaalien perustamiselle ja käytölle
Maantieteellinen sijoittaminen
Varastoalueet sijoitetaan kelirikkokelpoisten teiden varteen lähelle puutavaran pääkuljetusreittejä. Liikenteellisesti hyviä terminaalin paikkoja ovat valtateiden varret ja varsinkin lähellä risteäviä teitä olevat alueet. Varastoalueiden sijoittamista suunniteltaessa on pyrittävä hyödyntämään yhtiön mahdollisten omien tilojen teiden liittymäalueet, soramontut jne. Taajama-alueilla terminaalit voidaan sijoittaa olemassa olevien teollisuusalueiden yhteyteen.
Suunniteltaessa varastopaikan perustamista on mietittävä varastopaikan maantieteellinen sijoitus ajatellen puun kokonaiskuljetuskustannuksia. Maantieteellisesti optimaaliseen sijaintiin vaikuttavat hankinta-alueen koko ja puutavaran käyttöpaikkojen sijainnit sekä myös terminaalien toimintamallit. Yhtä toimituskohdetta palveleva terminaali voi sijaita lähellä tuotanto- tai voimalaitosta.