Puhetta metsästä

Metsäalan viestintäopas

Työryhmä

  • Etusivu
  • Viestintä
    • Miten metsäalasta tulisi viestiä?
    • Hyvän viestin rakentaminen
    • Harjoitus tekee mestarin – hankalat tilanteet
    • Toimivan viestinnän vinkkejä
  • Mediaviestintä
    • Yleistä mediakentästä
    • Median muodot
    • Kuinka lähestyä mediaa?
    • Haastattelu
  • Sosiaalinen media
    • Miten somessa viestitään?
    • Somekanavat
    • Sisällöntuotanto – näin se tehdään
    • Visuaalinen sisältö
  • Työkalupakki
    • Sosiaalisen median pelisäännöt
    • Aiheita metsäkeskustelussa
    • Kirjoittajakoulu
    • Oman viestintäprofiilin kirkastaminen
    • Testi
Edellinen - Kuinka lähestyä mediaa?
Seuraava - Sosiaalinen media

Haastattelu

Eri alojen asiantuntijoita kaivataan mediassa haastateltaviksi jatkuvasti. Voisi jopa sanoa, että heistä on pulaa, ja siksi medioissa näkyy toistuvasti samat asiantuntijat. Mutta miten tuoda omaa asiantuntijuutta median tietoisuuteen?

Oman asiantuntijuuden julkituominen vaatii pitkäjänteistä työtä ja sitoutumista. Voit aloittaa pitämällä blogia, twiittaamalla tai lähettämällä mielipidekirjoituksia aiheesta, jota asiantuntemuksesi koskee. Osallistumalla keskusteluun somessa maineesi aihepiirin osaajana kasvaa ja todennäköisesti päätyy ajan myötä myös median tietoisuuteen. Tämä ei kuitenkaan tapahdu hetkessä – ajatusjohtajuus kasvaa ajan myötä.

Kun kutsu mediahaastatteluun tulee, on suositeltavaa käydä asiasta keskustelua esimerkiksi oman esihenkilösi sekä organisaatiosi viestinnän kanssa, mikäli esiinnyt asiantuntijana organisaatiosi nimissä. Tarkasta, mitä asiasta on jo viestitty, liittyykö asia laajempaan kokonaisuuteen ja käsittääkö aihe jotakin sellaista, joka saattaa kuulua esimerkiksi organisaatiosi liikesalaisuuden piiriin.

Haastatteluun valmistautuessa voit laatia itsellesi lyhyen listan niistä kysymyksistä, joita odotat sinulta kysyttävän sekä vastauksesi niihin. Tämänlaisia listoja kutsutaan viestinnän parissa Q&A:ksi (Questions & Answers).

Sinun ei tarvitse opetella vastauksiasi ulkoa. Kun valmistaudut haastatteluun, pyri sisäistämään avainviestisi. Keskity siihen, millaisen energian ja sanoman haluat katsojalle välittää.

Mikäli haastattelu julkaistaan kirjallisessa muodossa, haastateltavalla on myös oikeus pyytää omat sitaatit nähtäväksi mahdollisten asiavirheiden oikaisua sekä suorien lainausten tarkistusta varten. Päätökset journalistisista ratkaisuista, kuten uutisen tai artikkelin näkökulmasta ja toimituksellisesta sisällöstä, tekee yksinomaan toimitus.

Vinkkejä haastatteluun

Ennen haastattelua:

  • Valmistaudu huolella: Mikä on avainviestisi? Mitkä ovat viestikärkesi? (ks. Viestipuu-harjoitus)
  • Millaisia kysymyksiä toimittaja voisi kysyä, ja miten niihin vastaisit?
  • Kotiläksyt: Mitä asioita on ollut pinnalla? Millaisia uutisia tai julkaisuja aihealueesta on tehty?

Haastattelun aikana:

  • Rakenna vuorovaikutus avainviestisi ja viestikärkien ympärille.
  • Käytä suoraviivaisia ja yksinkertaisia lauseita. Pidä huolta, että jokainen kuulija ymmärtää, mistä puhut.

Haastattelun jälkeen:

  • Pidä huolta jälkipidosta: tarkista faktat, soita perään, jos asiasisällössä on korjattavaa. Tarjoudu lukemaan juttu ennen julkaisua. Sinulla on oikeus tarkistaa omat sitaattisi.
  • Valmistaudu toimittajien jatkokysymyksiin aiheen tiimoilta.

Harjoitus

Etsi verkosta itseäsi kiinnostavasta aiheesta haastattelu, ja arvioi haastateltavan suoriutumista haastattelun aikana? Kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin:

  • Kehonkieli
  • Oliko haastateltava valmistautunut, vai pääsikö toimittaja yllättämään?
  • Haastateltavan asiantuntemus
  • Puhuiko haastateltava selkeästi ja rauhallisesti? Oliko häntä helppo seurata?

Haastattelun do’s & don’ts

Tee näinÄlä tee näin
Katsekontakti haastattelijaanKameraan katsominen
Tilanteeseen sopivan kehonkielen käyttäminenVääränlainen kehonkieli tai sen liikakäyttö
MalttiSuuttuminen
Kokonaiset lauseetKapulakieli, kaupalliset termit ym. vaikeaselkoisuus
Tarkentaminen, jos et ole ymmärtänyt kysymystä”En kommentoi”
Avainviestissä ja viestikärjissä pysyminenSpekulointi tai arvailu
Edellinen - Kuinka lähestyä mediaa?
Seuraava - Sosiaalinen media

Sivut

  • Viestintä
    • Miten metsäalasta tulisi viestiä?
    • Hyvän viestin rakentaminen
    • Harjoitus tekee mestarin – hankalat tilanteet
    • Toimivan viestinnän vinkkejä
  • Mediaviestintä
    • Yleistä mediakentästä
    • Median muodot
    • Kuinka lähestyä mediaa?
    • Haastattelu
  • Sosiaalinen media
    • Miten somessa viestitään?
    • Somekanavat
    • Sisällöntuotanto – näin se tehdään
    • Visuaalinen sisältö
  • Työkalupakki
    • Sosiaalisen median pelisäännöt
    • Aiheita metsäkeskustelussa
    • Kirjoittajakoulu
    • Oman viestintäprofiilin kirkastaminen
    • Testi
  • Tiedote 4.11.2021 julkistuksesta
  • Sivukartta

Opastuotanto

Materiaalit ovat vapaasti käytettävissä metsäalan hyväksi.
Julkaistu: 4.11.2021
Tuottaja: Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
Oppaan työryhmä
Tiedote 4.11.2021 oppaan julkistuksesta

Yhteystiedot

Metsäalan viestintäoppaaseen liittyen ota yhteyttä: Antti Sipilä
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
etunimi.sukunimi@hamk.fi

Puuhuolto.fi
Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä
Muut puuhuollon oppaat löydät pääsivulta:
puuhuolto.fi

Rahoittaja

Hanketta on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta. Lisätietoa www.mmsaatio.fi

Copyright© 2023 METSÄTEHO OY