Sosiaalisessa mediassa voit ottaa erilaisia rooleja kanavasta riippumatta. Metsäalalla on yli 60 000 ammattilaista, joten jokaisen osallistuminen vaikka kerran kuussa postaamalla kiinnostavaa sisältöä vaikuttaa merkittävästi metsäalan teemojen näkyvyyteen. Myös tykkäykset, peukutukset ja sisältöjen jakaminen nostavat metsäalan teemojen näkyvyyttä, koska sosiaalisen median peruslogiikka toimii niin, että se nostaa esille suosituimpia sisältöjä.
- Seuraaja Seuraa keskusteluja metsäalasta – mitkä asiat puhuttavat, miten kannattaa toimia ja ketä kannattaa seurata. Seuraamalla opit myös, millainen sisältö toimii. Pääset jo hyvään alkuun, kun seuraat metsäalaa käsitteleviä tilejä niissä kanavissa, joita itse käytät. Seuraa myös kollegoitasi eri organisaatioissa sekä muita alan keskeisiä toimijoita ja vaikuttajia niin Suomessa kuin maailmalla.
- Jakaja Muiden tekemien sisältöjen jakaminen on yksi sosiaalisen median kulmakivistä. Jaa omalle yleisöllesi hyödyllistä sisältöä ja tuo oma näkökulmasi esiin saatetekstissä. Kommentoi, tykkää ja jaa myös kollegoidesi sisältöjä. Teet näin sekä omaa että kollegasi työtä näkyväksi.
- Keskustelija Sosiaalinen media perustuu vuorovaikutukseen. Pohdi, miten auttaisit ja palvelisit yleisöäsi parhaiten: vastaa kysymyksiin, tarjoa ratkaisuja, tuo esiin näkökulmasi, ja jos tarve vaatii, oikaise virheellisiä käsityksiä.
- Vaikuttaja Pitkäjänteisellä ja tavoitteellisella vuorovaikutuksella voit edetä oman alasi mielipidevaikuttajaksi. Avaa keskusteluja ja esitä kysymyksiä rohkeasti. Kommentoi ajankohtaisia asioita ja tee itsesi ja osaamisesi näkyväksi.
Määrittele viestintäsi tavoite ja yleisö
- Olet onnistunut, kun määrittelemäsi yleisö reagoi viesteihisi toivotulla tavalla ja vaikuttavuutesi kasvaa. Viestintä tuottaa tällöin haluamaasi tulosta ja sisällöntuotanto helpottuu, jos sinulla on jokin tavoite. Pohdi, mikä olisi sinulle hyvä tavoite ja pidä se mielessäsi, kun viestit somessa.
- Mieti, mitä tavoittelet somen avulla – uusia yleisöjä, median huomiota tai lisää tunnettuutta itselle asiantuntijana? Pohdi, miten tavoitteet ohjaavat viestintääsi.
- Kenelle kohdistat viestisi somessa? Määrittele mielessäsi erilaisia yleisöjä ja kohderyhmiä.
Tutustu yleisöösi
- Sinä ja kollegasi olette oman alanne asiantuntijoita. Seuraamalla alaasi koskevaa julkista keskustelua sekä osallistumalla siihen vahvistat omaa asiantuntijuuttasi.
- Seuraa päivittäin muita asiantuntijoita ja yleisöäsi. Mistä asioista ja teemoista yleisösi puhuvat? Miten heille kannattaa puhua, ja mistä asioista he ovat kiinnostuneita? Millaisia ovat yleisösi ongelmat?
- Kerää vuorovaikutuksella tietoa yleisöstäsi, jotta pystyt omilla sisällöilläsi vastaamaan paremmin yleisön tarpeisiin.
Valitse itsellesi sopivat kanavat
- Somekanavien valintaan vaikuttavat omat tavoitteesi asiantuntijana, henkilökohtaiset vahvuudet sekä käytössäsi oleva aika. Voit toimia sosiaalisessa mediassa monella eri tavalla. Useimmille riittää, että seurailee keskustelua ja jakaa joskus kiinnostavia linkkejä.
- Mieti, millaisista sosiaalisen median sisällöistä olet itse kiinnostunut ja millaisten sisältöjen tuottaminen on sinulle luontevaa. Tuotatko mieluummin kirjoitettua tekstiä kuin puhetta? Onko video mahdollisesti sinulle luontevin formaatti?
- Facebook, Twitter ja LinkedIn ovat asiantuntijalle hyödyllisiä ja suosittuja somekanavia.
- Mikäli valokuvaat tai jaat kuvasisältöjä mielelläsi, Instagram on kanavasi. Voit käyttää kanavaa myös pienoisblogin alustana.
- Omassa blogissa pääset kertomaan osaamisalueesi ajankohtaisista teemoista tai esimerkiksi tutkimusaiheestasi laajemmin.
- Mikäli haluat pitää omat sometilisi yksityisinä, niin voit perustaa työprofiililla oman, julkisen tilin, jonka kautta pääset keskustelemaan ja jakamaan sisältöjä laajemmalle joukolle. Vaihtoehtona voi olla myös työnantajan luvalla perustettu yrityksen henkilökunnan sometili, jota henkilökunta saa päivittää yhdessä sovituin pelisäännöin.
Sosiaalisessa mediassa toimiminen kehittyy usein vaiheittain. Useimmat seuraavat keskusteluja ja pohtivat rauhassa omaa tulokulmaa ja keskeisimpiä kiinnostuksen kohteita. Oman aktiivisen osallistumisen voi aloittaa vähitellen ja edetä seuraajasta ja jakajasta keskustelijaksi, ja jopa vaikuttajaksi asti.
Etsi kiinnostavia seurattavia
- Kun seuraat keskusteluja valitsemassasi somekanavassa, oivallat nopeasti, miten siellä kannattaa toimia ja keitä kannattaa seurata. Samalla saat myös ideoita siitä, minkälainen sisältö kanavassa toimii.
- Ala seurata asiantuntijoita ja kollegoitasi eri organisaatioissa sekä muita alan keskeisiä toimijoita ja vaikuttajia. Heitä seuraamalla saat ajankohtaista tietoa alasi tapahtumista ja näet, mitkä asiat puhuttavat juuri nyt.
- Tutustu Twitterissä #metsäala-hashtagin eli aihetunnisteen takaa löytyviin sisältöihin.
- Etsi LinkedInissä kiinnostavia asiantuntijoita, verkostoidu ja liity ryhmiin, joissa käydään työsi kannalta kiinnostavia keskusteluja. Löydät vastaavia ryhmiä myös Facebookista.
- Ryhmissä sparrataan sekä pyydetään vinkkejä ja suosituksia esimerkiksi yhteistyökumppaneista. Voit myös löytää ryhmistä uusia tuttuja ja törmätä vanhoihin kollegoihin. Löydettyäsi kiinnostavia seurattavia sosiaalisen median palvelut myös suosittelevat sinulle uusia seurattavia. Näin omien seurattavien ja seuraajien verkosto kasvaa vähitellen.
Jaa sisältöä, osallistu keskusteluun
- Someviestintään kuuluu kiinteästi sisältöjen jakaminen ja osallistuminen muiden aloittamiin keskusteluihin. Somessa voit osallistua avoimiin keskusteluihin myös sellaisten henkilöiden ja organisaatioiden kanssa, joita et ennestään henkilökohtaisesti tunne.
- Onnistunut viestintä sosiaalisessa mediassa on aina kaksisuuntaista. Pelkästään omien viestien puskeminen ei johda mihinkään, vaan on tärkeää jakaa muiden tuottamaa sisältöä sekä osallistua keskusteluihin.
- Osallistu keskusteluihin kommentoimalla tai jakamalla muiden tuottamaa ja itseäsi ammatillisesti kiinnostavaa sisältöä, ja mieluiten oman saatetekstin kera. Twitterissä tämä tarkoittaa uudelleentwiittausta.
- Löydä kiinnostavia keskusteluja ja osallistu niihin hashtagien avulla. Hashtageja löytyy nykyään Twitterin ja Instagramin lisäksi muista palveluista, kuten Facebookista. Hashtag (# eli risuaita) on nimitys aihetunnisteelle, joka kokoaa tiettyä aihetta koskevan keskustelun samaan paikkaan. Esimerkiksi kirjoittamalla somen hakukenttään #metsäkone #lehtopöllö, löydät somesta keskusteluja, joita on käyty tämän aihetunnisteen alla. Hastag on hyvä väline kampanjoiden seurantaan, keskusteluaiheiden löytämiseen ja suosittujen puheenaiheiden kartoittamiseen. Erityisesti Twitterissä keskustelijat käyttävät runsaasti hastagejä, mutta myös Facebookissa ja LinkedInissä hastag voi auttaa postausten löydettävyyteen. Instagramissa voit profiilien lisäksi seurata tiettyä hastagia, joten monet käyttävät siellä enemmän aihetunnisteita.
- Tue kollegoidesi ja muiden alan asiantuntijoiden viestintää tykkäämisellä, kommentoinnilla ja jakamisella, koska reaktiot edistävät viestin leviämistä. Tällä keinoin vahvistat sekä omaa että työkaverin asiantuntijuutta.
Luo omaa sisältöä
- Tutustuttuasi eri somekanaviin ja niiden toimintaan, on aika ryhtyä tuottamaan omaa sisältöä. Ensimmäisen postauksen tekeminen voi tuntua vaikealta, joten muista, että se on vain yksi viesti muiden joukossa. Voit ottaa somesisältöjen tuottamiseen myös suunnitelmallisemman otteen ja kasvattaa näin oman asiantuntijuutesi näkyvyyttä.
- Someviestintä on kahdensuuntaista vuorovaikutusta, dialogia, ja siksi myös puheenomaista. Pidä tyylisi rentona, kuten puhuisit jollekin valitsemallesi yleisölle kasvotusten.
- Tarjoa omalle yleisöllesi hyödyllisiä ja kiinnostavia sisältöjä. Palvelet parhaiten yleisöäsi ja rakennat omaa asiantuntijuuttasi tarjoamalla ratkaisuja heidän ongelmiinsa.
- Esittele omia näkökulmiasi ajankohtaisiin aiheisiin. Voit kertoa esimerkiksi tärkeää, aiheeseen liittyvää lisätietoa tai esittää uuden näkökulman käynnissä olevaan keskusteluun.
- Mieti minkälainen tyyli tuntuu sinulle luontevimmalta. Mihin vedät työ- ja yksityisminän rajan? Oman persoonan mukaan tuominen tekee usein sisällöstä kiinnostavampaa.
Luo itsellesi päivittäisiä rutiineja
- Somettamisen aloitettuasi saatat melko nopeasti alkaa ajattelemaan, millaisen somepostauksen tästäkin keskustelusta tai aiheesta saisi aikaiseksi. Sosiaalisen median käytön voi kuitenkin myös unohtaa, joten pyri tekemään siitä osa rutiinejasi. Suunnittelu etukäteen ei ole pakollista, mutta se helpottaa tekemistä.
- Suunnittelemalla ja aikatauluttamalla omaa someviestintää julkaisemisesta tulee vähitellen helpompaa, ja jopa päivittäinen sisällöntuotanto sujuu muutamassa minuutissa. Näin pystyt myös resursoimaan aikaasi tehokkaammin.
- Ota käyttöösi sisältökalenteri, johon merkitset tehtäväsi ja julkaistavat sisältösi päivä-, viikko- ja kuukausitasolla.
- Valikoi itsellesi tavoitteesi mukaiset mittarit, ja mittaa viestintäsi tuloksia. Jos esimerkiksi tavoittelet lisää lukijoita sisällöillesi, tarkkaile näyttökertoja ja vuorovaikutuksen määrää.
- Olennaista on seurata eri mittareiden kasvuprosentteja, ja tehdä tarvittavia toimenpiteitä niiden pohjalta.
Harjoitus. Mieti ja kirjaa ylös:
Minä olen (ammatti, osaamisalue):
Tuotan sisältöä alustoille:
Sisältöni on:
Kohdeyleisööni kuuluu:
Tavoitteeni on:
Ja kas näin, tässäpä sinulle henkilökohtainen somesuunnitelma! Yksinkertainen on kaunista ja toimivaa 😊