Puhetta metsästä

Metsäalan viestintäopas

Työryhmä

  • Etusivu
  • Viestintä
    • Miten metsäalasta tulisi viestiä?
    • Hyvän viestin rakentaminen
    • Harjoitus tekee mestarin – hankalat tilanteet
    • Toimivan viestinnän vinkkejä
  • Mediaviestintä
    • Yleistä mediakentästä
    • Median muodot
    • Kuinka lähestyä mediaa?
    • Haastattelu
  • Sosiaalinen media
    • Miten somessa viestitään?
    • Somekanavat
    • Sisällöntuotanto – näin se tehdään
    • Visuaalinen sisältö
  • Työkalupakki
    • Sosiaalisen median pelisäännöt
    • Aiheita metsäkeskustelussa
    • Kirjoittajakoulu
    • Oman viestintäprofiilin kirkastaminen
    • Testi
Edellinen - Yleistä mediakentästä
Seuraava - Kuinka lähestyä mediaa?

Median muodot

Ansaitulla medianäkyvyydellä tarkoitetaan julkisuutta, joka on syntynyt kolmannen osapuolen avulla, riippumattoman journalistisen prosessin kautta, ja on näin ollen medianäkyvyyksien muodoista uskottavinta ja halutuinta. Ansaitulla medianäkyvyydellä on positiivinen vaikutus organisaation mielikuvaan, ja se on myös huomattavasti edullisempaa kuin mainonnalla tai markkinoinnilla aikaansaatu julkisuus.

Digiaikana ansaittuun medianäkyvyyteen on tullut myös verkossa tapahtuvan ”puskaradioviestinnän” (ns. suusta suuhun) ulottuvuus, ja sen rooli on merkittävä. Tämä ulottuvuus käsittää sosiaalisen median päivityksien ja jakojen lisäksi arviot erilaisista palveluista ja tuotteista keskustelupalstoilla.

Omaksi mediaksi lasketaan organisaation verkkojulkaisut, blogit, videot tai uutiskirjeet. Oman median rooli on entistä tärkeämpi mediaviestinnässä, ja se tukee muuta viestintää. Toimittajien yhteydenottoja helpottaa, kun organisaation oman median kautta löytyvät oikeat yhteyshenkilöt ja asiantuntijat.

Lainattua mediaa edustavat erilaiset sosiaaliset mediat kuten Facebook, Twitter, LinkedIn ja Instagram. Sosiaaliset mediat poikkeavat omasta mediasta siten, että ne toimivat alustan omistajan ehdoilla ja säännöillä. Näin ollen organisaatio ei voi täysin hallita ympäristöä tai sivulla vierailevan käyttäjän kokemusta.

Ostettu media on nimensä mukaisesti hankittua mainontaa ja näkyvyyttä. Ostetulla medialla tarkoitetaan esimerkiksi kustannettua sisältöä eri medioissa, mutta se voi tarkoittaa myös organisaation ulkopuolelta tilattua sisältöä kuten natiivimainontaa, artikkeleja, blogeja, videoita, podcasteja tai vaikuttajaviestintää.

Miten media ajatteleeMiten yritys ajattelee
Pienin saa sympatiatIsoin on paras
Vaitiolo on epäilyttävääVaitiolo on osa liiketoimintaa
Emotionaalista ja henkilökohtaistaRationaalista ja objektiivista
Sopivaa ja sopimatontaLaillista ja laitonta
KonfliktihakuistaKonflikteja välttävää
Yhteiskunnallinen vaikuttaminenTuotto ja pääoman tuottoaste
Etsii hyviä tarinoitaHaluaa luoda hyviä tarinoita
Edellinen - Yleistä mediakentästä
Seuraava - Kuinka lähestyä mediaa?

Sivut

  • Tiedote 4.11.2021 julkistuksesta
  • Viestintä
    • Miten metsäalasta tulisi viestiä?
    • Hyvän viestin rakentaminen
    • Harjoitus tekee mestarin – hankalat tilanteet
    • Toimivan viestinnän vinkkejä
  • Mediaviestintä
    • Yleistä mediakentästä
    • Median muodot
    • Kuinka lähestyä mediaa?
    • Haastattelu
  • Sosiaalinen media
    • Miten somessa viestitään?
    • Somekanavat
    • Sisällöntuotanto – näin se tehdään
    • Visuaalinen sisältö
  • Työkalupakki
    • Sosiaalisen median pelisäännöt
    • Aiheita metsäkeskustelussa
    • Kirjoittajakoulu
    • Oman viestintäprofiilin kirkastaminen
    • Testi

Opastuotanto

Materiaalit ovat vapaasti käytettävissä metsäalan hyväksi.
Julkaistu: 4.11.2021
Tuottaja: Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
Oppaan työryhmä
Tiedote 4.11.2021 oppaan julkistuksesta

Yhteystiedot

Metsäalan viestintäoppaaseen liittyen ota yhteyttä: Antti Sipilä
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
etunimi.sukunimi@hamk.fi

Puuhuolto.fi
Muut puuhuollon oppaat löydät pääsivulta:
puuhuolto.fi

Rahoittaja

Hanketta on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta. Lisätietoa www.mmsaatio.fi

Copyright© 2022 METSÄTEHO OY