Kaupunki- ja maakuntamediat kirjoittavat erityisesti oman alueensa tapahtumista ja ilmiöistä. Toimitukseen tai toimittajalle voit lähettää juttuvinkin sähköpostilla tai soittaa toimitukseen. Vaikka oma ehdotus ei ensimmäisellä kerralla saisi vastakaikua, ei kannata lannistua, sillä yksi toimittaja voi saada viikoittain kymmeniä ehdotuksia. Aina ei myöskään tarvitse olla niin virallinen – tutulle toimittajalle voi kertoa juttuvinkin matalalla kynnyksellä, vaikkapa kauppajonossa.
Isommissa organisaatioissa viestintäosasto tavallisesti vastaa mediayhteistyöstä. Varmista siis ensin oman organisaatiosi mediatyön linjaukset ja viestintävastaavat, jotta tiedät, ketkä voivat olla yhteydessä suoraan mediaan. Viestintäosastot usein myös auttavat valmistautumaan haastatteluihin, terävöittämään tekstejä tai kohentamaan someviestintää. Vaikka organisaatiosi mediatyö olisi viestinnän vastuulla, he ottavat mielellään vastaan juttuvinkkejä, mahdollisia aiheita tai halukkaita haastatteluihin osallistujia vastaan. Joten kannattaa myös organisaation sisällä kertoa innostuksesta viestintää kohtaan.
Keskeisiä uutiskriteerejä ovat ajankohtaisuus, kiinnostavuus, läheisyys ja yllätyksellisyys.
- Ripeässä uutissyklissä ajankohtaisuus on valttia. Mieti, miksi aiheesta olisi tärkeää kirjoittaa juuri nyt?
- Aiheen on oltava riittävän kiinnostava tiedotusvälineen seuraajille. Tavanomainenkin aihe voi muuttua kiinnostavaksi, jos sitä tarkastellaan uudesta näkökulmasta.
- Läheisyys liittyy alueellisuuteen. Kaupunki- ja maakuntamediat kirjoittavat erityisesti oman alueensa tapahtumista ja ilmiöistä, kansalliset mediat kotimaisista ja kansainväliset mediat globaaleista tapahtumista.
- Yllätyksellisyys ohittaa helposti ennakoitavat asiat ja kulkee myös käsi kädessä uusien näkökulmien kanssa.
- Suuri osa tiedotusvälineistä on kaupallisia toimijoita, ja kilpailu silmäpareista on kovaa. Julkaistavien sisältöjen on oltava riittävän merkityksellisiä ja kiinnostavia, jotta lukijat palaavat niiden pariin joka päivä. Huomioimalla edellä mainitut uutiskriteerit juttuaiheita tarjotessasi parannat mahdollisuuksiasi saada viestiäsi esiin.
Uutistuotannossa on kiireisempiä ja hiljaisempia päiviä. Kiireisinä uutispäivinä toimituksien resurssit ovat kiinni poikkeuksellisen ajankohtaisten uutisten parissa, ja tällöin uutiskynnys on korkeampi. Tällöin myös jo aiemmin sovitut aiheet saattavat siirtyä tärkeysjärjestyksessä myöhäisempään julkaisuajankohtaan. Hiljaisempina aikoina toimittajat sen sijaan etsivät aktiivisemmin uutisaiheita sekä saattavat tehdä esimerkiksi seurantajuttuja jo käsitellyistä aiheista.
Median perinteiset toimijat ovat saaneet rinnalleen sosiaalisen median toimintoja ja tapoja. Mediaviestinnästä on tullut yhä nopeampaa, yksilöllisempää ja kokemuksellisempaa. Tästä huolimatta perinteisen median merkitys osana vaikuttavaa viestintää ei ole hävinnyt minnekään.
Klikkaa oheista kuvaa, niin näet opinnäytetyötiedotteen mallin suurempana (pdf). Esimerkkiä voit hyödyntää soveltaen myös mediatiedotetta laatiessasi. Lataa tästä malli Word-tiedostona.
Hyvän juttuvinkin ABC
- Napakka ja kiinnostava otsikko. Toimituksissa on kiire. Otsikko saa toimittajan avaamaan tiedotteen.
- Tiedote ei ole mainos. Mieti, mikä on uutisesi ja sijoita se kärkeen.
- Huolehdi, että teksti on selkeää ja ymmärrettävää. Vältä ammattislangia.
- Mieti, kuka on aiheellesi paras puhuja, ja keneltä saa kiinnostavimmat sitaatit.
- Visuaalisuus. Voitko liittää mukaan kuvia, kaavioita tai muuta, joka auttaa ymmärtämään asiasi?
- Huolehdi kattavasta jakelusta. Varmista hyvissä ajoin, että yhteystiedot ovat kunnossa.
- Mieti, milloin tiedotteesi kannattaa lähettää – huomioi, mitä muuta yhteiskunnassa tapahtuu.
- Jälkipito ja kysymyksiä mietittäväksi. Toimittajille tulee runsaasti yhteydenottoja sähköpostitse. Huolehdi jälkipidosta, eli mikäli yhteydenottoosi ei vastata, ole toimitukseen yhteydessä uudelleen. Vältä kuitenkin turhaa pommittamista.