Puhetta metsästä

Metsäalan viestintäopas

Työryhmä

  • Etusivu
  • Viestintä
    • Miten metsäalasta tulisi viestiä?
    • Hyvän viestin rakentaminen
    • Harjoitus tekee mestarin – hankalat tilanteet
    • Toimivan viestinnän vinkkejä
  • Mediaviestintä
    • Yleistä mediakentästä
    • Median muodot
    • Kuinka lähestyä mediaa?
    • Haastattelu
  • Sosiaalinen media
    • Miten somessa viestitään?
    • Somekanavat
    • Sisällöntuotanto – näin se tehdään
    • Visuaalinen sisältö
  • Työkalupakki
    • Sosiaalisen median pelisäännöt
    • Aiheita metsäkeskustelussa
    • Kirjoittajakoulu
    • Oman viestintäprofiilin kirkastaminen
    • Testi
Edellinen - Miten somessa viestitään?
Seuraava - Sisällöntuotanto – näin se tehdään

Somekanavat

Suurin osa ihmisistä käyttää sosiaalista mediaa. Sinä päätät, missä kanavissa haluat vaikuttaa ja mihin keskusteluihin osallistua. Olemme koonneet alle tiivistelmän käytetyimmistä ja soveltuvimmista somekanavista. On tärkeää tiedostaa, että keskustelualustat muuttuvat, ja niitä tulee markkinoille kiihtyvällä vaihtuvalla. Ei siis kannata takertua mihinkään tiettyyn alustaan, vaan ennemminkin miettiä, millaisen yleisön kanssa haluat verkostoitua, ja missä vaikuttavat juuri nyt sinulle tärkeimmät toimijat.

Visuaaliset julkaisualustat

TikTok, Youtube

  • viihdyttävää
  • inspiroivaa
  • elämäntapaa kuvaavaa

Kohderyhmä:

Z-sukupolvi (16–22-vuotiaat)

Sisältöalustat

Instagram, blogit, vlogit, podcastit

  • elämäntapaa
  • opettavaista viihdettä

Kohderyhmä:

Millenaalit (22–34-vuotiaat)

”Ilmoitustaulu”

Facebook

  • uuden ajan ”uutislehti”
  • näkyvyyttä maksua vastaan

Kohderyhmä:

Suuri yleisö

Nopearytminen viestintä

Twitter, Reddit, Facebook-ryhmät

  • poliittista
  • yhteiskunnallista
  • kantaaottavaa

Twitter on tapa tavoittaa vaikuttajat (nimimerkkien tagaaminen)

Kohderyhmä:

Työikäiset, muita alustoja korkeampi keski-ikä

Verkostoituminen

LinkedIn

  • liiketoimintaorientoitunutta
  • ammatillisten ja asiantuntijoiden välistä vuorovaikutusta

Kohderyhmä:

Työikäiset, liiike-elämässä vaikuttavat

Twitter

Suosittu kanava erityisesti ajankohtaisen keskustelun käymisen ja poliittisen vaikuttamisen kanavana. Sisällöissä on myös huumoria ja vapaa-aikaa.

Polarisoitunutta ja eriytynyttä keskustelua, joka kiihtyy nopeasti esimerkiksi mediassa olevan artikkelin perusteella mutta laantuu päivissä. Helppo luoda oma tili ja löytää seurattavia sekä jakaa muiden sisältöjä. Oiva mahdollisuus saada suoraa dialogia myös tunnettujen ihmisten ja vaikuttajien kanssa. Twitter on tällä hetkellä metsäkeskustelun alusta numero yksi, ja keskustelijoiden kirjo on laaja ja moniääninen.

Facebook

Facebookin keskustelut eivät lähtökohtaisesti ole julkisia, vaan postaukset näkyvät vain omille kavereille tai ryhmissä asetuksista riippuen.

Näkyvää viestintää voi tehdä organisaatiovetoisesti, joten voit esimerkiksi tarjota ideoita tai sisältöjä oman organisaatiosi viestinnän käyttöön. Muista myös tykätä ja jakaa kiinnostavaa sisältöä, mikäli sinulla on oma tili käytössäsi.

LinkedIn

LinkedIn on työelämäpainotteinen kanava, jonka avulla on mahdollisuus laajentaa omaa verkostoa. Voit jakaa siellä omaa sisältöäsi, tai organisaatiolla voi olla siellä omat sivut, joiden kautta viestitään mm. avoimista työpaikoista. LinkedInissäkin tykkäykset ja jakaminen kasvattavat viestin näkyvyyttä runsaasti, vaikkei itse suoraan mitään julkaisikaan.

Instagram

Instagramissa on paljon potentiaalia erityisesti visuaaliselle viestinnälle. Instagramin kuvat ja tarinat ovat mukava tapa jakaa vaikka omasta työarjesta sisältöjä, jotka voivat linkittyä myös suurempiin keskusteluteemoihin. Esim. vuodenajat, iloa tuottavat toimistohetket, vuodenkiertoon kuuluvat metsätyöt, kuinka kehityn ammattilaisena, työpäiväni, metsäeväät, vaatetus, ammattiasiat (kuten miten valitsen hakkuussa säästettävät puut tai ammattilaisen näkemys metsäalasta), eläimet, kasvit, maisemat, työkone-esittelyt jne.

TikTok

Kevyempää ja kohderyhmältään nuoremmille suunnattuja lyhyitä videoita ja musiikkia. Sisältö viestijän kiinnostuksen kohteiden mukaan, esimerkiksi listaukset ja opastukset (kuinka istuttaa puu, kuinka hoitaa metsää), koneet ja laitteet, mitä eväänä metsätöissä jne. Trendit vaihtuvat nopeasti.

Youtube

Videoiden julkaisualusta, jota käyttää hyvin laaja käyttäjäryhmä. Youtube on yksi suosituimmista somealustoista, ja sitä käytetään videoblogien (vlogien) seuraamisen ja tiedon hakemisen lisäksi yhä enemmän opettavaisten videoiden ja how to -tyyppisen sisällön katseluun. Kätevä tapa tuottaa ja hakea videosisältöä vaikkapa kalustehuollosta, vinkeistä ja kikoista ynnä muista omaa ja muiden työtä helpottavista asioista.

Edellinen - Miten somessa viestitään?
Seuraava - Sisällöntuotanto – näin se tehdään

Sivut

  • Viestintä
    • Miten metsäalasta tulisi viestiä?
    • Hyvän viestin rakentaminen
    • Harjoitus tekee mestarin – hankalat tilanteet
    • Toimivan viestinnän vinkkejä
  • Mediaviestintä
    • Yleistä mediakentästä
    • Median muodot
    • Kuinka lähestyä mediaa?
    • Haastattelu
  • Sosiaalinen media
    • Miten somessa viestitään?
    • Somekanavat
    • Sisällöntuotanto – näin se tehdään
    • Visuaalinen sisältö
  • Työkalupakki
    • Sosiaalisen median pelisäännöt
    • Aiheita metsäkeskustelussa
    • Kirjoittajakoulu
    • Oman viestintäprofiilin kirkastaminen
    • Testi
  • Tiedote 4.11.2021 julkistuksesta
  • Sivukartta

Opastuotanto

Materiaalit ovat vapaasti käytettävissä metsäalan hyväksi.
Julkaistu: 4.11.2021
Tuottaja: Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
Oppaan työryhmä
Tiedote 4.11.2021 oppaan julkistuksesta

Yhteystiedot

Metsäalan viestintäoppaaseen liittyen ota yhteyttä: Antti Sipilä
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
etunimi.sukunimi@hamk.fi

Puuhuolto.fi
Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä
Muut puuhuollon oppaat löydät pääsivulta:
puuhuolto.fi

Rahoittaja

Hanketta on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta. Lisätietoa www.mmsaatio.fi

Copyright© 2025 METSÄTEHO OY