Suurin osa ihmisistä käyttää sosiaalista mediaa. Sinä päätät, missä kanavissa haluat vaikuttaa ja mihin keskusteluihin osallistua. Olemme koonneet alle tiivistelmän käytetyimmistä ja soveltuvimmista somekanavista. On tärkeää tiedostaa, että keskustelualustat muuttuvat, ja niitä tulee markkinoille kiihtyvällä vaihtuvalla. Ei siis kannata takertua mihinkään tiettyyn alustaan, vaan ennemminkin miettiä, millaisen yleisön kanssa haluat verkostoitua, ja missä vaikuttavat juuri nyt sinulle tärkeimmät toimijat.
Visuaaliset julkaisualustat
TikTok, Youtube
- viihdyttävää
- inspiroivaa
- elämäntapaa kuvaavaa
Kohderyhmä:
Z-sukupolvi (16–22-vuotiaat)
Sisältöalustat
Instagram, blogit, vlogit, podcastit
- elämäntapaa
- opettavaista viihdettä
Kohderyhmä:
Millenaalit (22–34-vuotiaat)
”Ilmoitustaulu”
- uuden ajan ”uutislehti”
- näkyvyyttä maksua vastaan
Kohderyhmä:
Suuri yleisö
Nopearytminen viestintä
Twitter, Reddit, Facebook-ryhmät
- poliittista
- yhteiskunnallista
- kantaaottavaa
Twitter on tapa tavoittaa vaikuttajat (nimimerkkien tagaaminen)
Kohderyhmä:
Työikäiset, muita alustoja korkeampi keski-ikä
Verkostoituminen
- liiketoimintaorientoitunutta
- ammatillisten ja asiantuntijoiden välistä vuorovaikutusta
Kohderyhmä:
Työikäiset, liiike-elämässä vaikuttavat
Suosittu kanava erityisesti ajankohtaisen keskustelun käymisen ja poliittisen vaikuttamisen kanavana. Sisällöissä on myös huumoria ja vapaa-aikaa.
Polarisoitunutta ja eriytynyttä keskustelua, joka kiihtyy nopeasti esimerkiksi mediassa olevan artikkelin perusteella mutta laantuu päivissä. Helppo luoda oma tili ja löytää seurattavia sekä jakaa muiden sisältöjä. Oiva mahdollisuus saada suoraa dialogia myös tunnettujen ihmisten ja vaikuttajien kanssa. Twitter on tällä hetkellä metsäkeskustelun alusta numero yksi, ja keskustelijoiden kirjo on laaja ja moniääninen.
Facebookin keskustelut eivät lähtökohtaisesti ole julkisia, vaan postaukset näkyvät vain omille kavereille tai ryhmissä asetuksista riippuen.
Näkyvää viestintää voi tehdä organisaatiovetoisesti, joten voit esimerkiksi tarjota ideoita tai sisältöjä oman organisaatiosi viestinnän käyttöön. Muista myös tykätä ja jakaa kiinnostavaa sisältöä, mikäli sinulla on oma tili käytössäsi.
LinkedIn on työelämäpainotteinen kanava, jonka avulla on mahdollisuus laajentaa omaa verkostoa. Voit jakaa siellä omaa sisältöäsi, tai organisaatiolla voi olla siellä omat sivut, joiden kautta viestitään mm. avoimista työpaikoista. LinkedInissäkin tykkäykset ja jakaminen kasvattavat viestin näkyvyyttä runsaasti, vaikkei itse suoraan mitään julkaisikaan.
Instagramissa on paljon potentiaalia erityisesti visuaaliselle viestinnälle. Instagramin kuvat ja tarinat ovat mukava tapa jakaa vaikka omasta työarjesta sisältöjä, jotka voivat linkittyä myös suurempiin keskusteluteemoihin. Esim. vuodenajat, iloa tuottavat toimistohetket, vuodenkiertoon kuuluvat metsätyöt, kuinka kehityn ammattilaisena, työpäiväni, metsäeväät, vaatetus, ammattiasiat (kuten miten valitsen hakkuussa säästettävät puut tai ammattilaisen näkemys metsäalasta), eläimet, kasvit, maisemat, työkone-esittelyt jne.
TikTok
Kevyempää ja kohderyhmältään nuoremmille suunnattuja lyhyitä videoita ja musiikkia. Sisältö viestijän kiinnostuksen kohteiden mukaan, esimerkiksi listaukset ja opastukset (kuinka istuttaa puu, kuinka hoitaa metsää), koneet ja laitteet, mitä eväänä metsätöissä jne. Trendit vaihtuvat nopeasti.
Youtube
Videoiden julkaisualusta, jota käyttää hyvin laaja käyttäjäryhmä. Youtube on yksi suosituimmista somealustoista, ja sitä käytetään videoblogien (vlogien) seuraamisen ja tiedon hakemisen lisäksi yhä enemmän opettavaisten videoiden ja how to -tyyppisen sisällön katseluun. Kätevä tapa tuottaa ja hakea videosisältöä vaikkapa kalustehuollosta, vinkeistä ja kikoista ynnä muista omaa ja muiden työtä helpottavista asioista.