Digiaikana on varauduttava siihen, että tietyt keskustelunaiheet herättävät tunteita ja kommentointia aiempaa enemmän. Asiantuntijoiden näkemykset saattavat kirvoittaa kärkeviä kannanottoja kommenttikenttiin ja sosiaaliseen mediaan. Mitä kiistanalaisempi on aihe, sitä kiihkeämpää on keskustelu sen ympärillä. Rakentavimmillaan palaute on kohteliasta kritiikkiä, pahimmillaan trollien häiriköintiä.
Harjoitus
Pohdi, millaista kritiikki on, ja onko sillä millaisia vaikutuksia organisaatiosi toimintaan tai omaan maineeseesi? Mahdollisten kritiikkiä herättävien asioiden tunnistaminen ja niihin varautuminen etukäteen helpottavat keskustelun jatkamista asiallisessa hengessä.
On tärkeää pyrkiä hahmottamaan kokonaisuus ja arvioida kritiikin äkillisen kiihtymisen mahdollisuudet.
Kritiikin ei tarvitse tarkoittaa sitä, että keskustelu päättyy.
Ensisijaista on erottaa aidon henkilön kriittinen kommentti ja nimimerkin takaa heitetty möläytys. Pohdi, mikä on tilanteen todellinen vaikutus sinuun ja toimialaasi. Tarkastele, mihin aiheeseen kritiikki liittyy, millainen on kommentoijan profiili ja seuraajajoukko, sekä miten laajalle kommentointi on edennyt. Mikäli tilanne edellyttää vastausta, muotoile tarkastelun jälkeen vastauksesi kritiikkiin hyviä viestinnän tapoja noudattaen.
- Metsäalalla on monia kiistanalaisiakin kysymyksiä, ja aina keskustelukumppanin kanssa ei olla samaa mieltä. Näissä tilanteissa on erityisen tärkeää kunnioittaa toista osapuolta ja rakentaa sitä kautta luottamusta.
- Välillä riittää, että vain kuuntelet – kaikkiin keskusteluihin ei tarvitse lähteä mukaan. Jos tunnereaktio yllättää vahvasti, kannattaa keskustelussa ottaa pieni tauko ja pitää yllä hyvää mieltä tuottavia sisältöjä, vaikka muut eivät käyttäydy kunnolla.
- Unohda ikävät yleistykset ja kahtiajaot kuten hiilinielu–avohakkuu.
Myötätuntoisuus ja ymmärtävä asenne eivät tarkoita samaa asiaa kuin anteeksipyytely ja jatkuva joustavuus keskustelussa. Toimiva vuorovaikutus löytyy yleensä rajojen vetämisen ja konflikteja ruokkivan toiminnan välimaastosta. Tärkeintä on muistaa, että ihmiset tulevat keskusteluihin eri lähtökohdista. Mökkiläinen tai metsäalasta elantonsa saava ihminen voivat ajatella eri tavoin joistakin metsään liittyvistä asioista. Silti kummallakin voi olla vahva henkinen side metsään ja luontoon.
Muistilista vaikeisiin vuorovaikutustilanteisiin:
- Laukaisevat konflikteja: syyttäminen, yleistäminen, tunteiden rationalisointi, hyppääminen johtopäätöksiin
- Ehkäisevät konflikteja: myötätunnon osoittaminen, kysymysten esittäminen, omien tunteiden ilmaiseminen, aseista riisuva toiminta
Harjoitus: Vuorovaikutuksen työkaluja
Mieti hetken ajan mukavia ja hyvin sujuneita vuorovaikutustilanteita. Kirjaa sitten ylös, mitä yhteistä näillä tilanteilla on ollut? Mitä ihmiset ovat näissä tilanteissa tehneet, miten he ovat toimineet tai mitä he ovat sanoneet?
Työkaluja vuorovaikutukseen:
- Keskity kuuntelemiseen. Ihmiset haluavat tulla kohdatuksi, kuulluksi ja nähdyksi. Keskity keskustelutilanteissa olemaan läsnä ja näyttämään toiselle, että kuuntelet häntä.
- Älä keskeytä. Anna toisen rauhassa kertoa, mitä mieltä hän on – joskus olemme liian hätäisiä, ja meillä on kiire keskeyttää toinen kertoaksemme oma ideamme.
- Kysy kysymyksiä – kysymysten esittäminen osoittaa, että olet kiinnostunut aiheesta ja toisen mielipiteestä.
- Hyvä vuorovaikuttaja on myös jämäkkä – tunne rajasi ja pidä ne.
- Anna myönteistä palautetta.
Viestinnän kannonkolot – näillä ruokit konfliktia:
- ”Totuuksien” esittäminen
- Sarkasmi
- Hyökkäävyys
- Syyttely
- Alentuva käytös
- Asioiden kieltäminen
- Ajatusten luku
- Passiivis-aggressiivisuus