Suomalainen mediakenttä koostuu Suomessa toimivista tiedotusvälineistä kuten sanomalehdistä, televisiokanavista, radiokanavista ja verkkosivustoista.
Sanomalehtien määrä Suomessa on korkea väkilukuun verrattuna. Metsäalan juttuvinkkien tarjoamiseen nämä ovatkin oivia kohteita, sillä suurin osa suomalaisista seuraa esimerkiksi kuntansa asioita yhä paikallislehdistä.
Myös Yleisradiolla on useita alueellisia toimituksia, joiden toimittajat pohtivat alueellisia juttuaiheita viikoittain.
Suomen suurin kaupallinen televisiokanava on MTV3 ja kuunnelluin radiokanava Yle Radio Suomi. Kaupallisia radiokanavia on useita.
Suomessa on myös runsaasti aikakaus- ja ammattilehtiä, jotka ottavat mielellään vastaan juttuvinkkejä. Joskus on helpompi saada oma juttuidea läpi alan aikakaus- tai ammattilehdessä kuin suuremmassa sanomalehdessä.
Suomi nauttii hyvin korkeasta lehdistönvapaudesta, mikä takaa esimerkiksi sen, että valtio ei Suomessa voi määrätä, mitä tiedotusvälineissä sanotaan. Media haluaa myös olla sitoutumaton, ja pitää toimitukselliset jutut erillään maksetuista mainoksista.