Puhetta metsästä

Metsäalan viestintäopas

Työryhmä

  • Etusivu
  • Viestintä
    • Miten metsäalasta tulisi viestiä?
    • Hyvän viestin rakentaminen
    • Harjoitus tekee mestarin – hankalat tilanteet
    • Toimivan viestinnän vinkkejä
  • Mediaviestintä
    • Yleistä mediakentästä
    • Median muodot
    • Kuinka lähestyä mediaa?
    • Haastattelu
  • Sosiaalinen media
    • Miten somessa viestitään?
    • Somekanavat
    • Sisällöntuotanto – näin se tehdään
    • Visuaalinen sisältö
  • Työkalupakki
    • Sosiaalisen median pelisäännöt
    • Aiheita metsäkeskustelussa
    • Kirjoittajakoulu
    • Oman viestintäprofiilin kirkastaminen
    • Testi
Edellinen - Mediaviestintä
Seuraava - Median muodot

Yleistä mediakentästä

Suomalainen mediakenttä koostuu Suomessa toimivista tiedotusvälineistä kuten sanomalehdistä, televisiokanavista, radiokanavista ja verkkosivustoista.

Sanomalehtien määrä Suomessa on korkea väkilukuun verrattuna. Metsäalan juttuvinkkien tarjoamiseen nämä ovatkin oivia kohteita, sillä suurin osa suomalaisista seuraa esimerkiksi kuntansa asioita yhä paikallislehdistä.

Myös Yleisradiolla on useita alueellisia toimituksia, joiden toimittajat pohtivat alueellisia juttuaiheita viikoittain.

Suomen suurin kaupallinen televisiokanava on MTV3 ja kuunnelluin radiokanava Yle Radio Suomi. Kaupallisia radiokanavia on useita.

Suomessa on myös runsaasti aikakaus- ja ammattilehtiä, jotka ottavat mielellään vastaan juttuvinkkejä. Joskus on helpompi saada oma juttuidea läpi alan aikakaus- tai ammattilehdessä kuin suuremmassa sanomalehdessä.

Suomi nauttii hyvin korkeasta lehdistönvapaudesta, mikä takaa esimerkiksi sen, että valtio ei Suomessa voi määrätä, mitä tiedotusvälineissä sanotaan. Media haluaa myös olla sitoutumaton, ja pitää toimitukselliset jutut erillään maksetuista mainoksista.

Edellinen - Mediaviestintä
Seuraava - Median muodot

Sivut

  • Viestintä
    • Miten metsäalasta tulisi viestiä?
    • Hyvän viestin rakentaminen
    • Harjoitus tekee mestarin – hankalat tilanteet
    • Toimivan viestinnän vinkkejä
  • Mediaviestintä
    • Yleistä mediakentästä
    • Median muodot
    • Kuinka lähestyä mediaa?
    • Haastattelu
  • Sosiaalinen media
    • Miten somessa viestitään?
    • Somekanavat
    • Sisällöntuotanto – näin se tehdään
    • Visuaalinen sisältö
  • Työkalupakki
    • Sosiaalisen median pelisäännöt
    • Aiheita metsäkeskustelussa
    • Kirjoittajakoulu
    • Oman viestintäprofiilin kirkastaminen
    • Testi
  • Tiedote 4.11.2021 julkistuksesta
  • Sivukartta

Opastuotanto

Materiaalit ovat vapaasti käytettävissä metsäalan hyväksi.
Julkaistu: 4.11.2021
Tuottaja: Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
Oppaan työryhmä
Tiedote 4.11.2021 oppaan julkistuksesta

Yhteystiedot

Metsäalan viestintäoppaaseen liittyen ota yhteyttä: Antti Sipilä
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
etunimi.sukunimi@hamk.fi

Puuhuolto.fi
Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä
Muut puuhuollon oppaat löydät pääsivulta:
puuhuolto.fi

Rahoittaja

Hanketta on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta. Lisätietoa www.mmsaatio.fi

Copyright© 2025 METSÄTEHO OY