Sosiaalinen media -osion oppimistavoite:
- Ymmärrän somen merkityksen osana asiantuntijaviestintää
- Osaan tehdä itseni näköisen julkaisun ainakin yhteen sosiaalisen median kanavaan
Päivystävä metsäosaaja someen
Sosiaalinen media toimii uusien ideoiden sekä tiedon ja erilaisten näkökulmien tyyssijana. Erilaiset kanavat ja työkalut mahdollistavat jatkuvan uuden oppimisen sekä välittömimmän keinon verkostoitua uusien ihmisten kanssa. Sosiaalisessa mediassa voit auttaa ja palvella muita sekä myös saada itse apua. Hyvin usein nopein vastaus johonkin askarruttavaan ongelmaan löytyy sosiaalisesta mediasta kysymällä. Sosiaalisessa mediassa kaikilla metsäalalla työskentelevillä on mahdollisuus osallistua keskusteluihin, tuoda julki omaa asiantuntemustaan sekä myös edesauttaa alan kehitystä, esimerkiksi ehkäisemällä väärän tiedon leviämistä.
Metsästä ja metsäalasta käydään vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa. Metsäalan ammattilaisten ääntä kuullaan valitettavan vähän metsäalaa käsittelevissä somekeskusteluissa. Aktiivinen sisällön tuottaminen ja keskustelun seuraaminen luo metsäalan ammattilaiselle runsaasti mahdollisuuksia tuoda sekä omaa että kentän ääntä esille, oli kyseessä sitten blogikirjoitus, twiitti tai muiden alan ammattilaisten julkaisujen seuraaminen ja niistä tykkääminen.
Kysymys ei ole isoista työmääristä; postauksen tekee muutamassa minuutissa ja peukutuksen sitäkin nopeammin.