Puhetta metsästä

Metsäalan viestintäopas

Työryhmä

  • Etusivu
  • Viestintä
    • Miten metsäalasta tulisi viestiä?
    • Hyvän viestin rakentaminen
    • Harjoitus tekee mestarin – hankalat tilanteet
    • Toimivan viestinnän vinkkejä
  • Mediaviestintä
    • Yleistä mediakentästä
    • Median muodot
    • Kuinka lähestyä mediaa?
    • Haastattelu
  • Sosiaalinen media
    • Miten somessa viestitään?
    • Somekanavat
    • Sisällöntuotanto – näin se tehdään
    • Visuaalinen sisältö
  • Työkalupakki
    • Sosiaalisen median pelisäännöt
    • Aiheita metsäkeskustelussa
    • Kirjoittajakoulu
    • Oman viestintäprofiilin kirkastaminen
    • Testi
Edellinen - Haastattelu
Seuraava - Miten somessa viestitään?

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media -osion oppimistavoite:

  • Ymmärrän somen merkityksen osana asiantuntijaviestintää
  • Osaan tehdä itseni näköisen julkaisun ainakin yhteen sosiaalisen median kanavaan

Päivystävä metsäosaaja someen

Sosiaalinen media toimii uusien ideoiden sekä tiedon ja erilaisten näkökulmien tyyssijana. Erilaiset kanavat ja työkalut mahdollistavat jatkuvan uuden oppimisen sekä välittömimmän keinon verkostoitua uusien ihmisten kanssa. Sosiaalisessa mediassa voit auttaa ja palvella muita sekä myös saada itse apua. Hyvin usein nopein vastaus johonkin askarruttavaan ongelmaan löytyy sosiaalisesta mediasta kysymällä. Sosiaalisessa mediassa kaikilla metsäalalla työskentelevillä on mahdollisuus osallistua keskusteluihin, tuoda julki omaa asiantuntemustaan sekä myös edesauttaa alan kehitystä, esimerkiksi ehkäisemällä väärän tiedon leviämistä.

Metsästä ja metsäalasta käydään vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa. Metsäalan ammattilaisten ääntä kuullaan valitettavan vähän metsäalaa käsittelevissä somekeskusteluissa. Aktiivinen sisällön tuottaminen ja keskustelun seuraaminen luo metsäalan ammattilaiselle runsaasti mahdollisuuksia tuoda sekä omaa että kentän ääntä esille, oli kyseessä sitten blogikirjoitus, twiitti tai muiden alan ammattilaisten julkaisujen seuraaminen ja niistä tykkääminen.

Kysymys ei ole isoista työmääristä; postauksen tekee muutamassa minuutissa ja peukutuksen sitäkin nopeammin.

Edellinen - Haastattelu
Seuraava - Miten somessa viestitään?

Sivut

  • Viestintä
    • Miten metsäalasta tulisi viestiä?
    • Hyvän viestin rakentaminen
    • Harjoitus tekee mestarin – hankalat tilanteet
    • Toimivan viestinnän vinkkejä
  • Mediaviestintä
    • Yleistä mediakentästä
    • Median muodot
    • Kuinka lähestyä mediaa?
    • Haastattelu
  • Sosiaalinen media
    • Miten somessa viestitään?
    • Somekanavat
    • Sisällöntuotanto – näin se tehdään
    • Visuaalinen sisältö
  • Työkalupakki
    • Sosiaalisen median pelisäännöt
    • Aiheita metsäkeskustelussa
    • Kirjoittajakoulu
    • Oman viestintäprofiilin kirkastaminen
    • Testi
  • Tiedote 4.11.2021 julkistuksesta
  • Sivukartta

Opastuotanto

Materiaalit ovat vapaasti käytettävissä metsäalan hyväksi.
Julkaistu: 4.11.2021
Tuottaja: Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
Oppaan työryhmä
Tiedote 4.11.2021 oppaan julkistuksesta

Yhteystiedot

Metsäalan viestintäoppaaseen liittyen ota yhteyttä: Antti Sipilä
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
etunimi.sukunimi@hamk.fi

Puuhuolto.fi
Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä
Muut puuhuollon oppaat löydät pääsivulta:
puuhuolto.fi

Rahoittaja

Hanketta on rahoittanut Metsämiesten Säätiö. Lahjoitukset ja säätiöfuusiot ovat tärkeä osa Säätiön yleishyödyllisen toiminnan vaikuttavuutta. Lisätietoa www.mmsaatio.fi

Copyright© 2025 METSÄTEHO OY