Oppimistavoite:
- Tiedän mistä löytää lisätietoa
- Osaan sosiaallisen median pelisäännöt
Tähän osioon olemme koonneet konkreettisia neuvoja erilaisiin metsäalalla eteen tuleviin viestintätilanteisiin. Mukana on myös aiemmin oppaassa esitettyjä asioita, jotta löydät ne yhdestä paikasta kootusti ja nopeasti. Välillä voi olla hieman vaikeaa hahmottaa, missä julkista metsäkeskustelua käydään, mitkä ryhmät ovat keskustelussa eniten äänessä ja mitä ovat ne aiheet, jotka keskustelussa nousevat yleisimmin esille. Metsäkeskustelu on luonnollisesti monimuotoista, mutta tässä ovat sen yleispiirteet:
Missä metsäkeskustelua käydään?
Metsäkeskustelua käydään sekä perinteisessä mediassa että sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisessa mediassa metsätaloudesta ja -politiikasta sekä metsien hyödyntämisestä keskustelua käydään erityisesti Twitterissä. Instagramissa on myös tilaa kaikenlaiselle metsäkeskustelulle. Kepeimmät aiheet ja hassutukset ovat puolestaan TikTokissa suosituimpia.
Perinteisessä mediassa metsäkeskustelua valtakunnallisista julkaisuista käydään eniten Maaseudun Tulevaisuudessa ja Ylellä. Maakuntalehdet voivat nostaa metsäkeskustelun aiheita esiin aktiivisemmin kuin kaupalliset valtakunnalliset toimijat. Pelkästään metsäalan teemoja taas käsitellään esimerkiksi Metsälehdessä. Lisäksi on suuri määrä muita metsäalaan liittyviä aikakauslehtiä sekä eri järjestöjen ja liittojen ammattilehtiä.
Ketkä käyvät metsäkeskustelua?
Metsäalan keskusteluja käyvät aktiivisesti eri intressiryhmien edustajat. Aktiivisia keskustelijoita ovat luonnonsuojelujärjestöt, poliittiset puolueet, tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatiot sekä metsäalan yritykset. Julkisessa keskustelussa metsäammattilaisten ääntä olisi hyvä saada kuuluvammaksi.
Mitä aiheita metsäkeskustelussa?
Yleisiä aiheita metsäkeskustelussa ovat ilmastoon, ympäristöön ja suojeluun liittyvät teemat. Keskustelua käydään runsaasti myös puupohjaisten tuotteiden kehityksestä, innovaatioista ja teknologiasta. Lisäksi keskustelua syntyy metsänhoitoon liittyvistä kysymyksistä.