Uittopuun veteensiirrossa on kaksi pääasiassa puunkorjuuolosuhteista johtuvaa menetelmää: veteensiirto uittopaikoilta ja ponttoni- tai nippulaniputus saari- ja rantametsien puuta uitettaessa. Uittopaikoilla niput siirretään veteen auton kuormatilasta pudotuslavan kautta trukeilla.
Trukkipurku ei sovi pienille puumäärille. Trukin kuljetus on kallista ja vaatii erikoiskaluston. Niinpä kaluston kapasiteetti pyritään hyödyntämään mahdollisimman hyvin keskittämällä veteenajo tietyille uittopaikoille tiettyinä aikoina. Useimmilla laitureilla on siis vain muutama lyhyt toimintajakso uittokauden aikana.
Käytännössä puutavara-auto ajetaan perävaunu oikaistuna trukin ja pudotuslaiturin väliin. Trukki ottaa nipun ja peruuttaa taakan kanssa. Autonkuljettaja peruuttaa tai ajaa auton pois pudotuslinjalta. Trukki laskee nipun veteen ja peruuttaa ottamaan seuraavan nipun.
Tämä menetelmä on nopea ja tehokas noin 12 kuormaa tunnissa, ja se on mahdollistanut luopumisen puutavara-autojen nettokuormaa pienentävistä uittoonajovarusteista. Menetelmä vaatii kantavan alustan myös trukille ja tilaa trukin liikkumista varten, mutta on toisaalta turvallisempi ja aiheuttaa vähemmän melua kuin perinteinen veteenpano kaatamalla. Trukilla tapahtuva veteensiirto on käytännössä täysin syrjäyttänyt perinteisen nippujen pudotuksen.
Nipun kaato uittoon
Aiemmin niput siirrettiin uittoon kuorma-autosta kaatamalla, mutta nykyään tästä menetelmästä on kokonaan luovuttu.
Nippulaniputus
Ranta- ja saarimetsien puutavaran veteensiirrossa käytetään nippuloita. Nippula on ponttonilautta, jossa on nostettava ajosilta ja niputustaskut. Nippulamenetelmässä kuormatraktori, ajaa kuormattuna ponttoonille ja purkaa omalla kuormaimellaan niputettavat puut niputustaskuun. Nippu sidotaan ja laukaistaan uimaan.