Raakapuun matka metsästä tehtaalle käyttöönottoon on vaiherikas erityisesti silloin, kun puu tulee tehtaalle uittaen. Uittokuljetusketju vaatii erikoiskalustoa ja -välineitä sekä maa- ja vesialueita toimintaansa varten. Uitto käyttää pääasiallisesti virallisia laivaväyliä ja kanavia. Tässä osiossa käymme läpi uiton alueita ja välineistöä.
Uittopaikka
Alkukuljetuksesta puu päätyy veteenpudotuspaikalle, jossa on sidontapaikka nippujen sitomista varten sekä pudotuslaituri nippujen veteensiirtoa varten. Uittopaikat on sijoitettu niin, että ne mahdollisimman vähän häiritsevät asutusta tai vesistöjen muuta käyttöä. Hyvä uittopaikka on tuulilta suojainen ja vesipinta-alaltaan riittävä. Uittopaikalle johtavan väylän tulee olla 3 m syvä ja mahdollisimman leveä.
Uittopaikan maa-alueen on oltava niin suuri, että se soveltuu täysperävaunuliikenteelle. Alueen tulee olla kestopäällystetty ja siellä on oltava riittävä valaistus. Mahdollinen puskurivarasto vaatii myös oman tilansa. Mitä lehtipuuvaltaisempi on uittopaikkaa ympäröivä metsä sen parempi.
Liikennöinti ja tiestö
Uittopaikan liittymä yleiselle tielle vaatii tieviranomaisen luvan. Liittymästä on oltava riittävä näkyvyys yleiselle tielle, ja sen on oltava mahdollisimman tasainen ja laaja, jotta ajoneuvoyhdistelmän kääntymiseen on riittävästi tilaa. Liittymä on pidettävä jatkuvasti lupaehtojen mukaisessa kunnossa esim. poistamalla näkyvyyttä haittaava kasvillisuus. Tarvittaessa uittopaikalle järjestetäään viitoitus.
Uittopaikan osat
Riittävän suuri kaarevuussäde (> 25 m) mahdollistaa joustavan ja turvallisen liikennöinnin pengertiellä.
Ennen pudotuslaituria varataan 25 m:n suora osuus, jotta ajoneuvo saadaan oikaistua. Koska pudotuslaiturille ajetaan yleensä auton vasen puoli vettä kohti, on pengertielle varattava tilaa kuljettajan poistumista varten. Pengertie varustetaan kaiteella ainakin veteen rajoittuvilta osiltaan.
Yhdystie
Yleiseltä tieltä uittopaikalle johtava tie on pohjustettu ottaen huomioon sitä käyttävien ajoneuvojen suurimmat painot ja ajoneuvojen määrän. Jos ajoradan leveys on alle 6 m, on siinä näkemäetäisyyden päässä kohtaamispaikat.
Suurin mäkien pitkittäiskaltevuus saa olla enintään 0,06 – 0,08. Tien pölyäminen estetään esim. suolaamalla. Yleensä yhdystien kunnossapidosta vastaa uittopaikan pitäjä.
Pengertie
Tarkoituksenmukainen pengertie on ympäriajettava. Pengertien perustuksessa tulee ottaa huomioon kuormituksen lisäksi veden pinnan korkeuden vaihtelut ja routiminen. Trukin käyttäminen veteensiirrossa edellyttää, että pudotuslaiturin kulkualusta kantaa suuriakin kuormia.
Sidontapaikka
Ennen pudotuslaituria auto ajetaan sidontapaikalle, jossa kuorma valmistellaan veteensiirtoa varten. Sidontapaikalla säilytetään nippusidelankoja/kettinkejä tähän tarkoitukseen soveltuvilla telineillä/laatikoissa.
Nippulaput, viiksilangat, sitomisohjeet, aikarajoitukset, liikennemerkit ja kaikki muu kuljettajan tarvitsema opastus ja materiaali löytyvät sidontapaikalta tai sen välittömästä läheisyydestä.
Sidontapaikkojen määrä riippuu uittopaikkaa samanaikaisesti käyttävien ajoneuvojen määrästä. Tarvittaessa varataan odotustilaa ennen sidontapaikkaa. Sidontapaikkaa ei sijoiteta yleisesti liikenteeseen käytetyn tien varteen.
Pudotuslaituri
Pudotuslaiturit ja -lavat on rakennettu alun perin nippujen ajoneuvosta kaatoa varten, joten ne ovat rautakiskoista rakennettuja perävaunuyhdistelmän pituisia veteen laskevia luiskia kuten kuvassa.
Tänä päivänä miltei kaikki niput siirretään veteen trukilla. Uittopaikan pohjan on oltava kantava kestääkseen täydessä lastissa olevan puutavara-auton ja trukin yhteispainon. Ennen pudotuslaituria varataan 25 m:n suora osuus ajoneuvon oikaisua varten. Trukin on pystyttävä peruuttamaan uittopaikalla niin, että puutavara-auto pystyy ajamaan sen ja pudotuslavan väliin. Pudotuslaiturin kohdalla veden syvyys on oltava yli 3 metriä.