Pääosin puutavaran mittaus tehdään jo korjuun yhteydessä hakkuukoneilla tai puuta kuormattaessa puutavarayhdistelmien kuormainvaaoilla. Lisätietoa mittausoppaassa.
Puutavara mitataan tarvittaessa uittoyhtiöiden toimesta uittopaikoilla. Mittaus on lähinnä uittokuljetukseen liitetty lisäpalvelu, ja se toimii toimituspuiden ja pienten puutavaraerien luovutus- ja vastaanottomittana.
Mittausmenelmänä käytetään pinomittausta ajoneuvossa. Katso:
Nippujen kehysmitat mitataan ja niiden perusteella saadaan kehystilavuudet. Pinotiheystekijät määritetään jokaista nippua kohden. Kehystilavuus ja pinotiheys yhdessä muodostavat nipun kiintotilavuuden. Tietojen keruussa mittaajalla on käytössään maastotallennin.
Puutavaran ostaja ja myyjä kontrolloivat tarpeidensa mukaan uittopaikoilla tehtävää mittausta. Maastotallentimen ohjelmisto määrittää satunnaisotannalla kontrolliniput maa- ja metsätalousministeriön asetuksen mukaisesti. Kontrollimittaus suoritetaan mittaamalla yksin kappalein maahan levitetyn nipun pölkyt. Kontrollimittaajalla on käytössään elektroniset mittasakset.
Lisätietoa mittausoppaasta.
Video pinomittauksesta ajoneuvossa
Alkukuljetus
Oli kaukokuljetusmuoto sitten autokuljetus, rautatiekuljetus, aluskuljetus tai uitto, on puutavara lähes poikkeuksetta autokuljetuksessa kuljetusketjun jossain vaiheessa. Puutavaraa ajetaan maassamme noin 1 400 puutavara-autolla noin 1 000 kuljetusyrittäjän voimin.
Kuljettajat saavat tiedot ajettavasta puutavarasta kuljetuksenantajalta langattomien tietoliikenneyhteyksien kautta suoraan auton tietojärjestelmään. Kaukokuljetusmenetelmä ei vaikuta puutavaran metsäkuormaukseen, joka suomalaisessa tavaralajimenetelmässä tapahtuu yleensä ajoneuvokohtaisella hydraulisella kuormaimella. Täysperävaunuyhdistelmän kuormatilaan mahtuu 3 nippua, jotka kuljettaja sitoo uiton uittopaikalla uittonipuiksi.
Jotta koko uittokuljetusketju toimii tehokkaasti, on alkukuljetusten toimittava saumattomasti trukkipurkuohjelman kanssa. Käytännössä kuljetukset keskitetään ajallisesti niin, että autot ajavat aina lähimmälle uittopaikalle ja kullekin uittopaikalle ajetaan puuta vain silloin kun trukki on paikalla.
Kun alkukuljetus, hinaus ja vedestänosto kytketään toisiinsa, koko kuljetusketju nopeutuu ja tehostuu, ja puun varastointiaika maalla ja vedessä vähenee.