Kuitupuun pinomittaus tehtaalla toteutetaan samalla tavoin kuin tienvarsivarastolla tehtävä pinomittaus. Tienvarsipinoa vastaavat ajoneuvokuormaan lastatut puutavaraniput. Kunkin nipun tai nipun osan pituus, leveys ja korkeus mitataan ja niiden perusteella lasketaan kehystilavuus. Pinotiheystekijät, laatuvaatimukset alittavien pölkkyjen tilavuus sekä lopullinen kiintotilavuus määritetään jokaista nippua tai nipun osaa kohden.
Kontrolliniput mittaustarkkuuden seurannassa
Pinomittaus ajoneuvossa on helpompaa ja tarkempaa kuin pinomittaus tienvarressa. Nipun kehystilavuuden määritys on selkeästi tarkempaa verrattuna tienvarressa tehtävän pinon mittaukseen, koska nipun pituus erottuu paremmin ja nipun leveytenä voidaan käyttää ajoneuvon karikoiden välistä etäisyyttä.
Tehtaalla tehtävästä pinomittauksesta pystytään myös antamaan palautetta, koska osa mitatuista nipuista arvotaan satunnaisesti tarkastusmittaukseen puutavaranmittauslain ja asetusten mukaisesti. Näiden kontrollinippujen todellinen kiintotilavuus sekä laatuvaatimukset täyttämättömien pölkkyjen tilavuus määritetään otantamittausmenetelmällä. Kiintotilavuus saadaan selville joko kappaleittaisella mittauksella tai upotuspunnituksella.
Menetelmän hyödyntäminen
Ajoneuvokuormassa tapahtuvaa pinomittausta käytetään perusmittausmenetelmänä tehtailla, joiden vuotuiset puunvastaanottomäärät ovat pienet. Aiemmin menetelmä on ollut yleisesti käytössä erityisesti pienten hankinta- ja käteiskauppapuuerien tehdasmittauksessa sekä rautateitse kuljetettavan kuitupuun mittauksessa. Samoin sitä on käytetty ns. varamenetelmänä tilanteissa, joissa perusmittausmenetelmä ei ole käytettävissä.