Laserskannaukseen perustuva kehyskuvamittaus –menetelmä on täysin automatisoitu puutavaran mittausmenetelmä. Menetelmässä käytetään tällä hetkellä Codator MODUS 2000(T) –mittalaitetta, jolla pystytään määrittämään ajoneuvossa olevan kuitupuunipun tilavuus. Mittalaitteet asennetaan tehtaan puutavaran vastaanottoon esimerkiksi siltavaa’an yhteyteen. Ajoneuvossa olevan puutavaran tilavuus mitataan nipuittain tai nipunosittain sen ajaessa mittakehikon lävitse, joka pitkälti muistuttaa liikenteenopastinpylvästä. Laserskannaukseen perustuvaa kehyskuvamittausmenetelmä on ollut käytössä vuodesta 2006 alkaen.
Vastaavan tyyppisiä laserskannaukseen perustuvia mittalaitteita on käytössä myös hakekuorman kehystilavuuden mittauksessa, esim. Visisystems Oy:n kehittämä Taljari -sovellus. Menetelmässä laserkeilauksen avulla hakekuormasta saadaan muodostettua kolmiulotteinen pintamalli, joka perusteella voidaan laskea kuorman kehystilavuus, kun tiedetään kuormatilan maksimaalinen koko tyhjänä (leveys, korkeus ja pituus).
Mittausperiaate
Modus 2000 –mittalaitteen toiminta perustuu laserskannauksella saatavan informaatioon, jonka avulla laskennassa määritetään kehyskuva ja tiiviysprosentti.
Järjestelmä koostuu kolmesta viuhkaetäisyysmittauslaserista ja yhdestä ajoneuvon etenemää mittaavasta laitteesta. Mittakehikkoon sijoitetut viuhkaetäisyysmittauslaserit muodostavat jatkuvasti kaksiulotteista profiilia nipusta ja sen pölkkyjen ladonnasta ajoneuvon ajaessa mittakehikon läpi. Yhdistämällä tämä informaatio erillisen etäisyysmittauslaserin mittaamaan tietoon ajoneuvon sijainnista ja nopeudesta muodostetaan nipun kolmiulotteinen malli. Kuormasta saadaan yli 200 000 signaalia noin kymmenessä sekunnissa.
Laserkuvista poistetaan niiden tulkintaa häiritsevät tekijät kuten ajoneuvon karikat ja kuormain, minkä avulla eliminoidaan niiden vaikutus mittaustulokseen.
Mittalaitteet
Ensimmäinen Modus2000 –mittausasema otettiin käyttöön vuonna 2003 Metsä Boardin Simpeleen tehtaan puuvastaanotossa. Laitteen kapasiteetti on noin 60 autoa tunnissa, ja se toimii itsenäisesti ilman jatkuvaa valvontaa mahdollistaen puun vastaanoton ympärivuorokautisesti. Suomessa näitä Codator Modus2000(T) –mittalaitteistoja on ollut parhaimmillaan käytössä kymmenkunta. Tällä erää mittalaitteita on käytössä kolme, joista yksi on junamodus. Modus 2000 –laitteistot on integroitu suoraan puutavaran vastaanottojärjestelmiin, joihin tallentuvat automaattisesti Moduksen mittaamat nippukohtaiset tilavuudet.
Hakekuorman kehystilavuuden määrityksessä ensimmäinen laserskannaukseen perustuva mittalaite, Visisystems Oy:n kehittämä Taljari -sovellus otettiin käyttöön vuonna 2014. Mittalaite koostuu laserkeilaimesta ja selainpohjaisesta tietokantasovelluksesta. Mittalaitesovellus on kehitetty erityisesti hakkeen ja muun tiiviin irtotavaran kehystilavuuden mittaamiseen suoraan kuljetusyksiköstä.
Vastaavan tyyppisiä laser- ja kamerateknologiaan perustuvia mittalaitteita on kehitetty myös Chilessä ja Ruotsissa. Chileläisen Woodtech Ltd:n toimittamia laserteknologiaan perustuvia mittalaitteita (LogMeter, BulkMeter, Sentinel) on ollut käytössä hakkeen ja pölkkyjen mittauksessa mm. Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Euroopassa vuodesta 2008 lähtien.
Ruotsissa on kehitetty viime vuosina konenäköön perustuvaa järjestelmää (Mabema Gauging Pile Volume) kuitupuukuormien mittaukseen. Ensimmäinen tuotantokäyttöön tarkoitettu asennus tehtiin vuonna 2015 Holmenin paperitehtaalle Bravikeniin.
Visisystems Oy (Taljari)
Woodtech Measurement Systems Ltd (LogMeter, BulkMeter, Sentinel)
Mabema Ab (Mabema GPV)