Metsätieopas

Metsätehon opas

  • Etusivu
  • Johdanto yksityisteihin
  • Lainsäädäntö ja hallinto
    • Hallinnointi
    • Maksut tien käytöstä
    • Yksityistielaki
    • Tieoikeus
    • Tienpito
    • Tienpitokustannusten jakaminen
  • Käyttö ja kunnossapito
    • Metsäteiden käyttö
    • Yksityisteiden kunnossapito
    • Käytännön tienhoito
  • Perusparantaminen
    • Metsäteiden perusparannus
    • Ennakkovalmistelut
    • Toteutussuunnitelman laadinta
    • Maastosuunnittelu
    • Rahoitussuunnittelu
    • Toteuttaminen
    • Toteutustöiden ennakkovalmistelut
    • Uuden metsätien toteutus
    • Onnistunut perusparannus
  • Sillat
Olet täällä: Alkuun / Perusparantaminen / Ennakkovalmistelut
Edellinen - Metsäteiden perusparannus
Seuraava - Toteutussuunnitelman laadinta

Ennakkovalmistelut

Kun perusparannuksen tarve on tunnistettu, on toimielimen aika valmistella asia esille otettavaksi tiekunnan kokouksessa. Tämä edellyttää usein ennen sitä keskusteluja tieosakkaiden keskuudessa ja kokouksia toimielimen kesken, joka valmistelee asian yleisen kokouksen päätettäväksi. Tien perusparannus on tiekunnan ja tieosakkaiden näkökulmasta niin merkittävä, että siitä on tehtävä päätös tiekunnan yleisessä kokouksessa.

Ennen tiekunnan kokousta kannattaa tiekunnan tehdä tien kuntokartoitus itse tai teettää se asiaan perehtyneellä palveluntarjoajalla esimerkiksi tieisännöitsijällä. Kuntokartoituksessa tiestä kerätään kuntotietoa sen rakenneosista, jonka perusteella voidaan arvioida perusparannustarvetta ja alustavia kustannuksia tiekunnan kokoukseen päätöksenteon tueksi.

Kuntokartoitus sisältää tien visuaalisen kuntoinventoinnin sekä tietojen dokumentoinnin. Kuntokartoitus voidaan tehdä meno-paluu periaatteella, jossa yhteen suuntaan kulkiessa havainnoidaan tien yleisilmettä ja otetaan valokuvia ja toiseen suuntaan kulkiessa rekisteröidään tiedot. Metsäteiden kohdalla perusparannustarpeen määrittämisessä on syytä painottaa tien kantavuutta ja käytettävyyttä metsätalouden kuljetusten näkökulmasta. Arvioinnista tulee laatia tiekohtainen raportti tai tiivistelmä tielle tehtävistä toimenpiteistä sekä alustava arvio aiheutuvista kustannuksista, jota toimielin voi esitellä tieosakkaille tiekunnan kokouksessa. Huolellisesti laadittu kuntokartoitus toimii hyvänä lähtötietona/aineistona varsinaisen suunnitelman laatimiselle!

Ohjeita kuntokartoituksen tekemiseen:

  • Metsätehon ohje: Metsäteiden kuntoinventoinnin ja kuntotiedon hyödyntämisen toimintamalli – Metsäteho
  • Metsähoidonsuositukset: Metsäteiden kuntotarkastukset – Kuvaus | Metsänhoidon suositukset

Kuntokartoituksessa arvioidaan tien rakenneosia ja ominaisuuksia. Pintakunnon osalta arvioidaan urautumista, kuoppaisuutta, reunapalteita, kiviä sekä sivukaltevuuksia.

Rakenteellisia puutteita teissä:

  • Kantavuuspuutteet, kelirikkoalttiit kohdat ja pehmeiköt
  • Kuivatustila, sivu- ja laskuojien ja rumpujen kunto
  • Päällysrakennekerrosten paksuus ja laatu
  • Haittaavat runkokivet
  • Puutteet tien geometriassa, näkemissä, liittymissä, kohtaamis- ja kääntöpaikoissa
  • Puuston ja ym. kasvillisuuden poistotarve
  • Siltojen kunto (Huom! Silloille suositellaan tehtäväksi erillinen yleistarkastus)

Perusparantamishankkeen käynnistäminen edellyttää tiekunnan yleisen kokouksen päätöksen. Toimielin valmistelee tiekunnan kokouksen huolellisesti hyödyntäen ennakkovalmistelussa ja kuntokartoituksessa saatuja tietoja. Tiekunta tekee päätöksen tiekunnan kokouksessa hankkeeseen ryhtymisestä, mikäli enemmistö kannattaa tätä. Pöytäkirjaan kuvataan selkeästi päätös ja sen sisältö!

Metka-rahoitteisissa metsäteiden rakentamis- ja perusparantamishankkeissa tiekunta valitsee keskuudestaan tai ulkopuolelta asiamiehen, joka edustaa tiekunnan osakkaita hankkeen aikana. Asiamies kirjoittaa tiehankkeeseen liittyviä asiakirjoja osakkaiden valtuuttamana eli rooli on paljolti hallinnollinen. Asiamies voi myös valvoa suunnittelu- ja toteutustöitä, mikäli hänellä on siihen riittävä osaaminen. Jos asiamiehellä ei ole riittävää osaamista suunnittelu- ja toteutustyön valvojaksi kannattaa tiekunnan palkata siihen erikseen pätevä henkilö.

Metsätien suunnittelun ja rakentamisen osalta pätevä valvoja ajaa ja valvoo tiekunnan ja tieosakkaiden etuja hankkeen aikana. Valvojan tehtäviä metsätien perusparannushankkeessa ovat muun muassa: tarkastaa ja hyväksyä toteuttamissuunnitelmat ja muut asiakirjat, valvoa hankkeen toteutuvan suunnitelman mukaisesti ja aikataulussa, tarkastaa ja hyväksyä toteutuksen eri työvaiheet, työmäärät, materiaalit ja kustannukset, laatia katselmuksista muistio tai pöytäkirja sekä raportoida tiekunnalle hankkeen etenemisestä.

Kuvan metsätieltä puuttuu kunnolliset päällysrakenteet tai ne ovat sekoittuneet perusmaahan. Kantavuuden lisäksi myös kuivatus on puutteellinen. Metsätien pinnassa on kookkaita runkokiviä, joten tien muotoilu esim. lanaamalla on hankalaa.
Metsätie kaipaa perusparannusta. Tie on tehty aikanaan tasaamalla ilman ojia. Metsätie on kantavalla maalla, mutta siinä on paljon liikennöintiä ja kunnossapitoa haittaavia runkokiviä. Tie tarvitsee kuivatusojat sekä kunnolliset päällysrakenteet.
Tien runko on alkujaan tehty varsitieluokan (VT) normien mukaisesti, mutta sille ei ole ajettu päällysrakenteita. Tie on routivalla ja heikosti kantavalla maaperällä, ja ilman kunnollisia päällysrakenteita tietä ei voi käyttää raskaisiin puukuljetuksiin kuin jäätyneen maan aikaan. Tie vaatisi rungon uudelleen muotoilun, sivuojien perkauksen sekä kunnolliset päällysrakenteet, mikäli tietä halutaan käyttää raskaisiin puukuljetuksiin myös kesän aikana.
Tie on kapea tasaamalla tehty metsätie ilman sivuojia ja ilman kunnollisia päällysrakenteita. Tie on kapea ja puustoa kasvaa heti ajoradan reunalla. Keväällä roudan sulaessa tien heikot kohdat ovat näkyvillä, mutta kesän aikana kyseisiä vaurioita ei ole havaittavissa.

Alla molempien kuvien metsäteissä kuivatusojat ovat puutteelliset:

Metsätielle on ajettu soramursketta 0–32 mm päällysrakenteeksi, mutta vaatisi vielä kunnolliset kuivatusojat.
Metsätiellä on kuivatuspuutteiden lisäksi puutteelliset päällysrakenteet metsätalouden kuljetuksien näkökulmasta ja tienpitoa haittaavaa puustoa kasvaa lähellä ajorataa.
Edellinen - Metsäteiden perusparannus
Seuraava - Toteutussuunnitelman laadinta

Perusparantaminen

  • Metsäteiden perusparannus
  • Ennakkovalmistelut
  • Toteutussuunnitelman laadinta
  • Maastosuunnittelu
  • Rahoitussuunnittelu
  • Toteuttaminen
  • Toteutustöiden ennakkovalmistelut
  • Uuden metsätien toteutus
  • Onnistunut perusparannus

Metsätieopas

Kirjoittajat
Teuvo Taura, Suomen Tieyhdistys
Timo Pisto, Suomen metsäkeskus
Kuvat
Suomen Tieyhdistys tai Timo Pisto ellei toisin mainittu

Hankkeen rahoitus


Julkaistu 13.3.2025

Puuhuolto.fi

Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä

Muut puuhuollon oppaat löydät pääsivulta:
puuhuolto.fi

Yhteystiedot

Oppaaseen liittyen ota yhteyttä:
Jade Sivén
Metsäteho Oy
040 351 7811
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2025 METSÄTEHO OY