Maastosuunnittelun jälkeen rakentamistekniset suunnitelma-asiakirjat viimeistellään sisätyönä ja laaditaan lisäksi rahoitustekniset tekniset (juridiset) asiakirjat. Rahoitusteknisten asiakirjojen valmistelu ja rahoituksen hakeminenkin sisällytetään hyvin usein suunnittelutoimeksiantoon kuuluvaksi.
Yksityisteiden perusparantamiseen on mahdollista hakea Suomen metsäkeskuksen myöntämää Metkatukea tai ELY-keskuksen myöntämää yksityistieavustusta. Kun käytät rahoittajien valmiita sähköisiä rahoitushakemus-, toteutussuunnitelmapohjia varmistat suunnitelman käsittelyn sujuvan etenemisen. Mikäli kyseessä on tiehanke, jolle ei haeta ulkopuolista rahoitusta, suunnittelija kasaa suunnitelman rakentamistekniset asiakirjat suunnitelma kokonaisuudeksi ja luovuttaa ne sovitusti työn tilaajalle.
Kunnossapitoon avustusta myöntävät vain kunnat. Avustuksen edellytyksenä on yleensä, että tien vaikutusalueella on pysyvää asutusta. Avustusehdot ovat kuitenkin kuntakohtaisia ja ne löytyvät yleensä kunnan verkkosivuilta.
Metka -rahoituksella toteutettavan metsätiehankesuunnitelman rakentamis- ja rahoitusteknisiä asiakirjoja:
Rakentamisteknisiä asiakirjoja
- Tiesuunnitelma- ja vaikutusaluekartat
- Maastötyöseloste/yksilöity kuvaus tielle tehtävistä toimenpiteistä
- Kustannusarvio, suunnittelu-, työ-, tarvike- ja ym. kokonaiskustannukset ja niiden jakaantuminen kiinteistöille
- Luonto- ja ympäristöarvojen selvitys
- Selvitys vesieliöstön liikkumisen turvaamisesta
- Silta- tai rumpusuunnitelma liitteineen
- Selvitys siltasuunnittelijan tai valvojan ammattitaidosta
- Kääntymispaikkojen mitoitus piirustukset
- Pituus- ja poikkileikkaus piirustukset
- Kantavuusmittausdokumentti tai muu selvitys tarvittavista kerrosvahvuuksista (päällysrakenteiden ajosuunnitelma)
Rahoitusteknisiä asiakirjoja
- Tilaluettelo, jossa tiedot kiinteistöistä ja omistajista
- Tiesopimus (osakkaiden sitoumus osallistumisesta tiehankkeen toteuttamiseen ja sen kustannuksiin)
- Valtakirjat ym. valtuutukset
- Toteutus-sopimus (palveluntuottajan ja tilaajan välinen sopimus hankkeen toteuttamisesta
- Tietoimituspöytäkirja
- Oikeuden päätökset, viranomaisen yhteydenotot (luvat ja ilmoitukset), lausunto moitekanteesta
- ELY-keskuksen lausunto (uudesta tiestä tai muusta asiasta
- Liittymälupa yleiseen tiehen ja liittämislupa toiseen yksityistiehen
- Selvitys tuen saajille toteutuksen yhteydessä syntyvistä tuloista
- Urakointiasiakirja
Ammattitaitoinen suunnittelija ja laadukas suunnitelma luovat perustan hyvälle lopputulokselle. Tiekuntien kannattaa käyttää suunnittelutyössä osaavia ja ammattitaitoisia palveluntarjoajia, joilla on riittävästi kokemusta vastaavista toimeksiannoista. Tien perusparantamiseen liittyvät toimenpiteet tulee suunnitella tien/tierakenteiden todellisen kunnon ja tarpeen mukaisesti eikä esimerkiksi osakkaiden maksuhalukkuuteen perustuen. On hyvä muistaa, että perusparannushanke on tiekunnalle ja tieosakkaille suuri, pitkäkestoinen ja hintavakin investointi. Hankkeen onnistumisen yhtenä tärkeimpänä edellytyksenä on riittävän laadukas suunnitelma.
Metka-tuki
Metsätalouden kannustejärjestelmää koskeva laki, metka, astui voimaan 1.1.2024. Laki on voimassa vuoden 2029 loppuun. Lain tarkoituksena on edistää ja sovittaa yhteen taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää metsän hoitoa ja käyttöä. Tämän lain nojalla rahoitetaan muun muassa toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on pitää yllä metsätalouden tieverkkoa.
Tuen suuruus hyväksyttyihin kustannuksiin (alv 0 %) on 70 % vuoden 2025 loppuun asti. Sen jälkeen 50 %. Silloin kun perusparannus sisältää sillan korjaamista, voidaan tukea nostaa 15 prosenttiyksiköllä sillan kustannusten osalta. Tuki yhden tilan perusparannushankkeeseen on 6000 €/km. Arvolisäverovelvolliset pystyvät vähentämään arvolisäveron osuuden arvonlisäverotuksessaan, kun hankkeen toteuttaja lähettää laskun tieosakkaalle.
Rahoitusta voi hakea yhtä aikaa tai erikseen toteuttamissuunnitelman laatimiskustannuksiin ja toteutuskustannuksiin. Tuen myöntää Suomen metsäkeskus ja sitä on mahdollista hakea ympäri vuoden. Tuen maksatusta voi hakea työn edistymisen mukaan.
Tuen myöntämisen edellytykset
Tukea voidaan myöntää metsätalouden kuljetusten edellyttämän yksityistien parantamiseen. Uuden tien rahoitus lakkasi vuoden 2025 alusta. Yksityistien perusparannus voi koskea koko tietä tai sen osaa, rakenteita ja rakennelmia. Tien tulee soveltua rakenteeltaan metsätalouden ympärivuotisiin kuljetuksiin lukuun ottamatta kelirikkoaikoja. Tuen myöntäminen edellyttää, että tiekunta on perustettu, poikkeuksena yhden tilan tien perusparantaminen.
Perusparantamisen toteuttamissuunnitelma tulee olla hyväksytty ennen töiden aloittamista. Hankkeiden loppuun saattamisesta on tehtävä toteutusilmoitus. Toteuttamissuunnitelman ja toteutusilmoituksen laatijalla tulee olla tuettavan toimenpiteen laatuun ja laajuuteen nähden riittävä asiantuntemus. Toteuttamissuunnitelma ja toteutusilmoitus voidaan tehdä 8 §:ssä tarkoitettuna omana työnä. Toteuttamissuunnitelman laatimiseen voidaan myöntää tukea, jos asiakirja laaditaan muuna kuin omana työnä. Tuki myönnetään prosenttiosuutena hyväksyttävistä kustannuksista. Paitsi ei koske yhden tilan hankkeita.
Rahoitusehdot
- Lyhin rahoitettava hanke on 500 m.
- Tietiheys saa olla enintään 15 m/ha, poikkeustapauksissa 18 m/ha, jos kysymyksessä on maastoesteen poistaminen.
- Metsäliikenteen osuus yli 30 %.
- Edellisestä rahoituksesta on kulunut vähintään 20 vuotta.
- Perusparannettavan tien tulee olla aikanaan rakennettu vähintään silloisia varsitienormeja vastaavaksi.
- Kunnossapidosta tulee olla huolehdittu kunnossapitovelvollisuuden voimassaoloaikana.
- Perusparannetun tien päällysrakenteen leveys vähintään 3,6 m.
- Metka –rahoitusta myönnetään tieosakkaille, ei siis tiekunnalle. Edellytetään kuitenkin tiekunnan päätöstä.
Rahoitukseen oikeutetut
- Yksityiset kiinteistön omistajat
- Metsätilat, maatilat, lomakiinteistöt, vak. asukkaat
- Yhteismetsät
- Säätiöt, joiden toiminnan pääosan muodostavat
- Maa- tai metsätalous
- Yhteisöt, yhteenliittymät ja kuolinpesät
- Maanvuokraoikeuden haltija
Rahoitukseen ei-oikeutetut
- Kunnat, seurakunnat
- Metsäyhtiöt
- Osakeyhtiöt
- Passiiviosakkaat eli osakkaat, jotka ovat rahoitukseen oikeutettuja, mutta eivät sitä hae.
Toteuttamissuunnitelman vaatimukset
- Kartta parannettavasta tiestä ja tien vaikutusalueesta
- Parannettavan tienpituus
- Vaikutusalueen arvioitu vuotuinen hakkuumäärä
- Metsätalouden kuljetusten osuus
- Ajoradan vähimmäisleveys
- Selvitys tien yhteyksistä alemman asteiseen tieverkkoon
- Tietiheys vaikutusalueella, m/ha (tien pituus/vaikutusalue)
- Liitteenä tietoimituksen pöytäkirja, jos tietoimitus on pidetty
- Maastossa tehtävät toimenpiteet työlajin tarkkuudella.
- Tiedot hankkeen toteuttamiseksi vaadittavista luvista ja ilmoituksista.
- Tiedot jo vireillä oleviin lupa- ja ilmoitusasioihin liittyvistä viranomaisten yhteydenotoista.
- Kopiot myönnetyistä luvista.
- Toimenpiteiden kustannusarvio, jossa on eritelty suunnittelu-, työ-tarvike- ja muut kustannukset.
- Selvitys siitä, miten kustannukset ja tuet kohdistuvat eri kiinteistöille.
ELY-keskusten myöntämiä yksityistieavustuksia
Yksityisteiden valtionavustuksia myöntää ELY-keskus. Tuen suuruus on 70 % hyväksyttävistä kustannuksista, siltahankkeissa 85 % vuoden 2025 loppuun asti. Sen jälkeen 50 %, siltahankkeissa 75 %. Avustuksien määrärahat vahvistetaan vuosittain. Yleensä alle 10 000 €:n hankkeita ei avusteta. Normaalia kunnossapitoa ei avusteta.
Valtionavustuskelpoisuutta varten tielle tulee olla perustettu tiekunta, ja tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot tulee olla ajantasaiset Maanmittauslaitoksen yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon Digiroad-tietojärjestelmässä. Valtionavustusta voi hakea ympäri vuoden. Yksityisteiden valtionavustusta haetaan ensisijaisesti sähköisen asioinnin kautta.
Avustettavat hankkeet
Ensisijaisesti avustettavia hankkeita ovat huonokuntoiset sillat, suuret (vähintään Ø1000mm) rummut sekä merkittävät ja yllättävät luonnonolosuhteiden aiheuttamat korjauskohteet. Lisäksi voidaan avustaa tien kantavuuden ja kuivatuksen parantamista, liikenneturvallisuuden parantamista (esim. kaarteen oikaisu, liittymäkohdan parantaminen tai tielinjan siirtäminen) sekä metsäteiden parantamista.
Avustettavia siltahankkeita ovat koko sillan uusiminen, sillan korvaaminen putkisillalla tai rummulla sekä siltarakenteiden uusiminen ja korjaaminen. Siltahankkeissa tiekunta tilaa ja tarkastuttaa sillan rakennus- korjaussuunnitelmat ennen niiden toimittamista ELY-keskukseen. Tiekunnan tulee olla yhteydessä ELY-keskukseen hyvissä ajoin ennen mahdollisen parantamishankkeen suunnittelun aloittamista ja suunnitelmien tilaamista. Siltasuunnittelijalla ja suunnitelmien tarkastajalla tulee olla riittävä kokemus ja pätevyys.
Avustushakemusten liitteet
Aina liitettävät
- Tiekunnan rekisteriote ja karttaliite, johon tien vaikutusalueen pysyvä asutus on merkitty.
- Todistus tai muu tuloste ajantasaista tiedoista tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä (digiroad).
- Pöytäkirjaote tiekunnan kokouksesta, jossa avustuksen hakemisesta on päätetty.
- Suunnitelma-asiakirja (työselitys, suoritepohjainen kustannusarvio, suunnitelmakartta)
Tarvittaessa liitettävät
- Aukkolausunto (silta- ja rumpuaukon mitoituksen asiantuntijalausunto).
- Muut luvat, suostumukset, lausunnot ja sopimukset tarvittaessa.
- Tiekunnan säännöt, jos tiekunta on vahvistanut sellaiset itselleen.
- Valtakirja Aluehallinnon asiointipalvelua varten.
Suunnittelun tarkoituksena on varmistaa, että parantamishanke toteutetaan tarkoituksenmukaisimmalla tavalla mahdollisimman edullisesti ympäristö- ja luonnonarvot huomioon ottaen. Suunnittelussa tulee käyttää ammattitaitoista suunnittelijaa. Kantavuuden parantamishankkeissa suunnittelun tulee lähtökohtaisesti perustua kantavuusmittaukseen. Rakennekerrokset avustetaan 80Mn/m2 saakka. Kulutuskerros tiivistettynä 5 cm Avustettavaan hankkeeseen liittyy alku- ja lopputarkastus, lisäksi tarvittaessa välikatselmus. Tiekunta nimeää avustuksen vastaanoton yhteydessä hankkeelle valvojan. Valvoja ja tiekunta vastaavat hankkeesta.