Perinteisesti puut on korjattu jyrkiltä rinteiltä joko kalliilla erikoiskoneilla tai vaarallisilla käsityövaltaisilla menetelmillä. Kustannusten karsiminen sekä yritysvastuu- ja ympäristöasioiden korostuminen ovat saaneet koneyrittäjät ja metsäyhtiöt etsimään uusia kustannustehokkaampia ja turvallisempia tapoja hoitaa korjuu jyrkillä rinteillä. Pyöräalustaisissa cut-to-lenght koneissa avustava vinssi yleistyy kovaa vauhtia maailmalla. Vinssin juuret ovat Sveitsissä, tämän tyyppinen vinssi on ollut käytössä Alppien rinteillä jo melkein kaksikymmentä vuotta.
Vinssiausteinen puunkorjuu (Traction Assisted Logging) tarkoittaa sitä, että kone ei roiku vaijerin varassa vaan se pysyy paikallaan omien jarrujensa ja telojen kitkan avulla; vinssi nimensä mukaisesti avustaa koneen liikkumista jyrkässä paikassa. Hakkuukoneessa vinssi on moottorin edessä, kuormatraktorissa se on integroitu takarungon osaksi. Pelkkä vinssi ei vielä riitä tekemään koneesta täysiveristä rinnetyökalua, lisäksi tarvitaan sopiva telavarustus, kallistuva kuormaimen jalusta, kallistuva istuin nelipisteturvavöillä sekä peruutuskamerat. Kaikki nämä yhdessä parantavat koneen suorituskykyä vaikeissa olosuhteissa ja tekevät koneesta turvallisen ja miellyttävän työympäristön kuljettajalle.
Oikein säädetty vinssin vetovoima auttaa konetta liikkumaan juohevasti ja sutimatta. Maaperävauriot vähenevät ja eroosioriski pienenee, samoin voimansiirron komponenttien rasitus ja polttoaineen kulutus pienenevät. Vinssiä käytetään vain silloin, kun sitä tarvitaan. Helpoissa olosuhteissa toimitaan samoin kuin normaaleillakin koneilla. Tämä on iso etu alueilla, joilla maanpinnan muodot ja rinteen jyrkkyys vaihtelevat; leimikon jyrkkä kohta voidaan korjata samoilla koneilla samalla kertaa ilman että paikalle olisi tuotava muita rinnekorjuusysteemejä.
Hakkuukone kykenee usein toimimaan jyrkissäkin paikoissa ilman vinssiä, mutta puiden kuljettaminen pois rinteestä on ollut vaikeampi tehtävä. Vinssin merkitys korostuu erityisesti lähikuljetuksessa – ei enää vajaita kuormia, pitkiä kiertoreittejä takaisin mäen päälle tai kuljetusta vain alamäkeen – ja näistä johtuvaa huonompaa tuottavuutta. Kuljetussuunta on vapaa, pinon paikka voi olla joko rinteen päällä tai alla, kaukokuljetuksen kannalta optimaalisimmassa paikassa.
Vinssiavusteiselle puunkorjuulle soveltuvat kohteet
Vinssin vaijerin ulottuvuus on 350 metriä. Jos hakattava rinne on tätä pidempi, joudutaan tekemään tie, joka katkaisee rinteen ja operoimaan rinne kahdessa tai useammassa osassa. Monissa maissa kansallinen metsälainsäädäntö ja erilaiset vapaaehtoiset sertifiointisysteemit rajoittavat hakkuualuiden kokoa ja muotoa.
Pintamaan laatu on tärkein kriteeri arvioitaessa alueen soveltuvuutta vinssiavusteiseen korjuuseen. Pääsääntö vinssin kanssa työskenneltäessä on, että koneen on pysyttävä paikoillaan omien jarrujensa ja kitkan avulla ilman vinssivaijerin tukea. Jos kone ei ole stabiili ilman vinssin tukea, pitää työskentely lopettaa heti ja palata rinteen päälle. Sivukaltevuus lisää epästabiiliutta; jyrkissä paikoissa kone on aina pidettävä suorassa kohti rinnettä.
Kova ja kuiva pintamaa sallii työskentelyn jopa 35 asteen (70 %) jyrkkyyteen asti. Jos pintamaa on löyhää tai märkää, maksimijyrkkyys on pienempi. Näin ollen sama kohde voi olla sadekaudella soveltumaton vinssiavusteiseen korjuuseen, mutta kuivana aikana se voidaan korjata normaalisti.

Lumi ei ole este vinssipuunkorjuulle. Sama pääsääntö liikkumiseen pätee myös lumessa kuin lumettomalla maalla. Niin kauan kuin kone pysyy paikoillaan jarrujensa ja kitkan avulla, voidaan työskentelyä jatkaa. Lumella on aina käytettävä teloja (tai ketjuja), joissa on hakit. Joillain alueilla telojen käyttö rinteissä on kielletty, tällöin maksimijyrkkyys on tietysti huomattavasti pienempi ja vinssin apua tarvitaan jo alle 20 asteen (36 %) rinteissä.
Vinssiavusteisessa korjuussa rinteen muodolla ei juurikaan ole vaikutusta, toisin kuin köysiratakorjuussa. Pääasia on, että rinteen päällä on sopivia ankkuripuita tai -kantoja tai tarpeeksi tilaa keinotekoiselle ankkurille. Rinteen päälle on myös päästävä jotakin kautta ilman vinssin apua. Suuret pinnalliset kivet ja lohkareet voivat olla este vinssiavusteiselle korjuulle, samoin maaperän erityinen herkkyys maanvyörymille.
Vinssin käyttö
Kuljettaja kiinnittää vinssin vaijerin ylämäen puolelle joko puuhun, kantoon tai toiseen raskaaseen koneeseen käyttäen vinssin kaukosäädintä. Vaijerin esikiristyksen jälkeen hän siirtyy koneen ohjaamoon ja asettaa tarvittavat vetovoimat rinteen jyrkyyden mukaan ja kytkee vinssin automaattiasentoon. Tämän jälkeen automatiikka huolehtii vaijerin kireydestä, vinssi joko kelaa vaijeria sisään tai ulos koneen liikkeiden mukaan, kuljettajan ei tarvitse kuin seurata vinssin toimintaa näytöltä. Tarvittaessa kuljettaja voi toki lisätä vetovoimaa, jos olosuhteet muuttuvat kesken rinnettä.

Ankkurointiin voidaan käyttää kantoa, kasvavaa puuta, toista raskasta konetta tai keinotekoista ankkuria. Ankkurikannon vähimmäiskorkeus on noin 70 cm, lyhyemmästä kannosta vaijeri voi luiskahtaa irti sitä esikiristettäessä. Kanto on suositeltavin vaihtoehto, sillä mahdolliset kestävyyteen vaikuttavat vauriot (esimerkiksi laho) ovat näkyvillä toisin kuin kasvavassa puussa. Kasvassa puussa on aina turvallisuusriski, se voi kaatua vaijerin esikiristyksen yhteydessä. Tästä syystä joissain maissa on kiellettyä käyttää kasvavia puita ankkurina.

Ankkuriin kohdistuva maksimirasitus on 100 kN (10 tonnia). Miten suuri puu vaaditaan kulloinkin, riippuu puulajista ja pintamaan laadusta. Terve syväjuurinen puu tiivissä kuivassa maassa kestää kovempaa vetoa kuin puu, jolla on pinnallinen juuristo ohuessa märässä pintamaakerroksessa. Olosuhteet vaihtelevat, joten paikallinen ohjeistus on tarpeen.
Tarvittava vinssin vetovoima riippuu koneen kokonaismassasta ja rinteen jyrkkyydestä. Näin ollen kuormatraktori täydellä kuormalla tarvitsee suuremman vinssin vetovoiman kuin hakkuukone. Tavoitteena on, että kone liikkuu juohevasti ja sutimatta. Liian pienellä vetovoimalla ei vinssin hyötyjä saavuteta, liian suuri vetovoima taas kuluttaa vinssivaijeria tarpeettomasti ja lyhentää sen käyttöikää.