Korjuutyön laatu tulee pitää hyvänä. Laadun takeena ei riitä, että valmistetun puutavaran laatu on kohdallaan, vaan kuljettajan tulee ajatella myös jäävää puustoa ja ympäristöä. Runkovaurioita ei saa olla yli neljässä prosentissa jääviä puita. Visuaalisesti hyvään korjuujälkeen pääsemistä edistää, mikäli leimikko on ennakkoraivattu. Ennakkoraivaamattomilla leimikoilla voidaan kaataa hakkuutyötä haittaavaa risukkoa ja puustoa painamalla sitä hakkuulaitteella maahan. Raivattua puustoa ei saa jättää osittain pystyyn, vaan puut on kaadettava maahan asti. Ajouralle puoliksi pystyyn jääneet alikasvospuut voivat työntyä hakkuu- tai ajokoneeseen ja rikkoa laitteita. Näin ollen alikasvospuut kannattaa painaa sivulle ajouralta, jolloin ajaminen molempiin suuntiin uralla on mahdollista.

Hakkuutähteet on pyrittävä sijoittamaan ajouralle suojaamaan maanpintaa ja jäävien puiden juuria. Harvennuksella paras suojausvaikutus jääville puille saavutetaan, kun hakkuutähteet sijoitetaan ajouran varren puiden kohdalle ajourien raiteisiin. Puiden latvat kannattaa sijoittaa poikittain ajouran pituussuuntaan nähden. Lisätietoja korjuun työjäljestä löytyy muun muassa Metsätehon oppaasta Korjuujälki harvennushakkuussa.
