Koneellinen puunkorjuu

Metsätehon opas

  • Opettajalle
  • Ammattitaitovaatimukset
  • Käsitteet
  • Materiaalia
  • Tilaa oppikirja
  • Etusivu
  • Suunnittelu
    • Metsäkoneen kuljettajan rooli
    • Ennakkotieto puunkorjuun suunnittelussa
    • Varastopaikan suunnittelu ja hallinta
    • Polttoaine- ja jätehuolto
    • Ajourien ja ajouraverkostojen suunnitteluperiaatteita
    • Ajouraverkostojen suunnittelumenetelmiä
  • Metsänhoitomenetelmiä
    • Kasvatushakkuu
    • Uudistushakkuu
    • Jatkuva kasvatus
  • Puutavaran valmistus
    • Työpiste
    • Työskentely työpisteessä
    • Puutavaran mitta- ja laatuvaatimukset
    • Puutavaralajien erottelutapoja
    • Kantavuuden parantaminen ja juurien suojaaminen
  • Hakkuun työmallit
    • Sektorityömalli harvennuksella
    • Sivullepäin kaato -työmalli harvennuksella
    • Osastoharvennustyömalli
    • Energia- ja ainespuun korjuu joukkohakkuuna
    • Käytäväharvennusmenetelmä
    • Vyöhykeharvennusmenetelmä
    • Poimintahakkuun toteutus
    • Sivullepäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Eteenpäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Vinssiavusteinen puunkorjuu
  • Lähikuljetus
    • Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
    • Kuorman keräämisen työmalli
      • Kuormaaminen
      • Kuorman rakenne
    • Kuormattuna ajaminen
    • Kuorman purkamisen työmalli
    • Energiapuun lähikuljetus
  • Työtä ohjaavat seikat
    • Työhyvinvointi
    • Työturvallisuus
    • Metsäsertifiointi ja toimintaa ohjaavat lait ja määräykset
Olet täällä: Alkuun / Puutavaran lähikuljetus / Kuormattuna ajaminen
Edellinen - Kuorman rakenne
Seuraava - Kuorman purkamisen työmalli

Kuormattuna ajaminen

Jätä viimeiset työpisteeltä nostetut pölkyt kuorman päälle siten, että puut ovat yhä kourassa. Avaa koura ja tiputa pölkyt kuormatilaan vasta seuraavalla työpisteellä. Säästät näin yhden työliikkeen ja kouran asettelun. Lähes täydellä kuormalla ja etenkin rinnemaastossa voi kuitenkin olla tarpeen tiputtaa pölkyt kuormatilaan ja asettaa avoin koura kuorman päälle painoksi estämään pölkkyjen tippuminen kuormasta.

Jätä työpisteen viimeinen taakka kouraan. Avaa koura ja tiputa puut kuormatilaan vasta seuraavalla työpisteellä.

Päätehakkuulla pyri sijoittamaan kivet, kannot ja kuopat ajouran keskelle, mikäli niiden yli ei ole pakko ajaa. Tämä vähentää teleihin kohdistuvaa rasitusta. Pehmeässä kohdassa uuden ajouran voi linjata edellisen viereen.

Tarkkaile ajamisen aikana, ettei koura ota teloihin tai harvennuksella jääviin puihin kiinni siirtymisen aikana. Jätä kuormain taukojen ajaksi joko tuettuna kuormatilaan tai koura auki maahan. Älä koskaan jätä kuormainta roikkumaan vapaasti, kun poistut koneesta – työturvallisuusriski!

Kuormaintulee jättää taukojen ajaksi tuettuna joko kuormatilaan tai maahan.
Edellinen - Kuorman rakenne
Seuraava - Kuorman purkamisen työmalli

Puutavaran lähikuljetus

  • Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
  • Kuorman keräämisen työmalli
  • Kuormattuna ajaminen
  • Kuorman purkamisen työmalli
  • Energiapuun lähikuljetus

Toimittanut
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy

Työryhmä
Rahoittajat

Julkaistu
5.6.2023

Käyttöoikeudet
Sivukartta

Puuhuolto.fi
Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä

Yhteystiedot:
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy
050 300 6188
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2025 METSÄTEHO OY