Koneellinen puunkorjuu

Metsätehon opas

  • Opettajalle
  • Ammattitaitovaatimukset
  • Käsitteet
  • Materiaalia
  • Tilaa oppikirja
  • Etusivu
  • Suunnittelu
    • Metsäkoneen kuljettajan rooli
    • Ennakkotieto puunkorjuun suunnittelussa
    • Varastopaikan suunnittelu ja hallinta
    • Polttoaine- ja jätehuolto
    • Ajourien ja ajouraverkostojen suunnitteluperiaatteita
    • Ajouraverkostojen suunnittelumenetelmiä
  • Metsänhoitomenetelmiä
    • Kasvatushakkuu
    • Uudistushakkuu
    • Jatkuva kasvatus
  • Puutavaran valmistus
    • Työpiste
    • Työskentely työpisteessä
    • Puutavaran mitta- ja laatuvaatimukset
    • Puutavaralajien erottelutapoja
    • Kantavuuden parantaminen ja juurien suojaaminen
  • Hakkuun työmallit
    • Sektorityömalli harvennuksella
    • Sivullepäin kaato -työmalli harvennuksella
    • Osastoharvennustyömalli
    • Energia- ja ainespuun korjuu joukkohakkuuna
    • Käytäväharvennusmenetelmä
    • Vyöhykeharvennusmenetelmä
    • Poimintahakkuun toteutus
    • Sivullepäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Eteenpäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Vinssiavusteinen puunkorjuu
  • Lähikuljetus
    • Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
    • Kuorman keräämisen työmalli
      • Kuormaaminen
      • Kuorman rakenne
    • Kuormattuna ajaminen
    • Kuorman purkamisen työmalli
    • Energiapuun lähikuljetus
  • Työtä ohjaavat seikat
    • Työhyvinvointi
    • Työturvallisuus
    • Metsäsertifiointi ja toimintaa ohjaavat lait ja määräykset
Olet täällä: Alkuun / Puunkorjuun suunnittelu / Ennakkotieto puunkorjuun suunnittelussa
Edellinen - Metsäkoneen kuljettajan rooli
Seuraava - Varastopaikan suunnittelu ja hallinta

Ennakkotieto puunkorjuun suunnittelussa

Puunkorjuutyön suunnitteluun liittyvät perustoimintaohjeet ovat pitkälti samat sekä kasvatus- että uudistushakkuulla. Hakkuukoneenkuljettaja saa uutta leimikkoa koskevan työmaaohjeen koneelle sähköisen tiedonsiirron välityksellä. Työmaaohjeeseen sisältyvät korjuuohje, katkonnanohjaustiedosto (pin-tiedosto) ja karttatiedosto sekä mahdolliset muut tiedostot. Tiedot vastaanotetaan ja tallennetaan hakkuukoneen hallinta- ja ohjausjärjestelmään. Vaihtoehtoisesti työmaaohjeet voidaan vastaanottaa sähköpostilla tai paperisena versiona. Kuljettajan tehtävänä on suunnitella työ kohteelle näiden ennakkotietojen sekä paikan päällä havaittujen tekijöiden pohjalta.

Korjuuohjeessa mainitaan olennaisimmat korjuun toteutukseen liittyvät asiat, kuten esimerkiksi puutavaran mitta- ja laatuvaatimukset (katkontaohjetiedosto useimmiten), hakkuuseen, varastointiin ja luontokohteiden huomiointiin liittyvät erityisasiat, ja leimikon rajojen merkinnässä käytetty nauhoitustapa. Leimikkokarttaan on puolestaan merkitty muun muassa leimikon tai lohkojen rajat, varastopaikan sijainti, sähkölinjat, pehmeiköt, suuret kaltevuudet, tiet ja ulkoilureitit. Tärkeimmät peruskarttamerkit on tunnettava, sillä karttatiedoista selviävät muun muassa ajourien tekoon ja lähikuljetukseen vaikuttavat maastovaikeustekijät.

Karttamerkkejä. (Lähde: Peda.net)

Maaston kantavuutta voi arvioida korjuukelpoisuuskartan avulla (Suomen Metsäkeskus). Korjuukelpoisuuskartassa maaston kantavuus on luokiteltu kuuteen luokkaan. Maaperän kantavuuden lisäksi korjuukelpoisuuteen vaikuttaa korjuuajankohdan sääolosuhde, esimerkiksi ajankohdan sateisuus ja talvella routakerroksen paksuus ja lumen määrä.

Korjuukelpoisuuskartta ja kantavuusluokat.
Edellinen - Metsäkoneen kuljettajan rooli
Seuraava - Varastopaikan suunnittelu ja hallinta

Puunkorjuun suunnittelu

  • Metsäkoneen kuljettajan rooli
  • Ennakkotieto puunkorjuun suunnittelussa
  • Varastopaikan suunnittelu ja hallinta
  • Polttoaine- ja jätehuolto
  • Ajourien ja ajouraverkostojen suunnitteluperiaatteita
  • Ajouraverkostojen suunnittelumenetelmiä

Toimittanut
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy

Työryhmä
Rahoittajat

Julkaistu
5.6.2023

Käyttöoikeudet

Sivukartta

Puuhuolto.fi

Yhteystiedot:
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy
050 300 6188
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2023 METSÄTEHO OY