Koneellinen puunkorjuu

Metsätehon opas

  • Opettajalle
  • Ammattitaitovaatimukset
  • Käsitteet
  • Materiaalia
  • Tilaa oppikirja
  • Etusivu
  • Suunnittelu
    • Metsäkoneen kuljettajan rooli
    • Ennakkotieto puunkorjuun suunnittelussa
    • Varastopaikan suunnittelu ja hallinta
    • Polttoaine- ja jätehuolto
    • Ajourien ja ajouraverkostojen suunnitteluperiaatteita
    • Ajouraverkostojen suunnittelumenetelmiä
  • Metsänhoitomenetelmiä
    • Kasvatushakkuu
    • Uudistushakkuu
    • Jatkuva kasvatus
  • Puutavaran valmistus
    • Työpiste
    • Työskentely työpisteessä
    • Puutavaran mitta- ja laatuvaatimukset
    • Puutavaralajien erottelutapoja
    • Kantavuuden parantaminen ja juurien suojaaminen
  • Hakkuun työmallit
    • Sektorityömalli harvennuksella
    • Sivullepäin kaato -työmalli harvennuksella
    • Osastoharvennustyömalli
    • Energia- ja ainespuun korjuu joukkohakkuuna
    • Käytäväharvennusmenetelmä
    • Vyöhykeharvennusmenetelmä
    • Poimintahakkuun toteutus
    • Sivullepäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Eteenpäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Vinssiavusteinen puunkorjuu
  • Lähikuljetus
    • Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
    • Kuorman keräämisen työmalli
      • Kuormaaminen
      • Kuorman rakenne
    • Kuormattuna ajaminen
    • Kuorman purkamisen työmalli
    • Energiapuun lähikuljetus
  • Työtä ohjaavat seikat
    • Työhyvinvointi
    • Työturvallisuus
    • Metsäsertifiointi ja toimintaa ohjaavat lait ja määräykset
Olet täällä: Alkuun / Puutavaran lähikuljetus / Kuorman purkamisen työmalli
Edellinen - Kuormattuna ajaminen
Seuraava - Energiapuun lähikuljetus

Kuorman purkamisen työmalli

Varastopaikalla työpisteelle pysähdyttäessä on tiedettävä, mihin kohtaan pinoa taakat kuormasta asetetaan. Näin ollen työpisteen paikka määräytyy purkukohdan perusteella. Hyvin valittu pysähtymiskohta pinolla helpottaa kuorman purkua ja pinon tekoa. Purkamisessa hyödynnettävän jatkopuomin käyttö minimoituu ja polttoaineenkulutus laskee. Hyvin sijoitettu ja rakennettu puutavaravarasto palvelee kaukokuljetusta.

Pysähtyminen pinolle varastopaikalla

Pysäytä kone varastopaikalla siten, että se pinon kohta mihin aiot purkaa, jää ohjaamon ja takatelin etupyörän väliin. Toisin sanoen kone on oikealla kohdalla silloin, kun kuormain on taakkoja irrottaessa noin 90 asteen kulmassa (kohtisuorassa) koneen pituussuuntaan nähden, ja ohjaamosta on hyvä näkyvyys kuormattavaan pinon kohtaan.

Hyvin valittu pysähtymiskohta pinolla.

Koneen sopiva etäisyys pinon reunasta on 1–1,5 metriä näkyvyydestä ja konemallista riippuen.

Koneen sopiva etäisyys pinon reunasta on 1–1,5 metriä.

Aseta kone suoraan sivuttais- ja pitkittäissuunnassa. Tarvittaessa voit helpottaa kuorman purkamista kääntämällä konetta hieman ”linkkuun” sivusuunnassa. Tällöin näkyvyys etenkin kuormatilan pohjalle paranee.

Näkyvyys kuormatilan pohjalle paranee, kun koneen kääntää hieman ”linkkuun”.

Pinon pohjan valmistelu

Varastopinon pohjaa voi tarvittaessa tasoittaa pohjapuiden avulla. Pohjapuut myös parantavat puutavaran säilymistä pitkäaikaisessa varastoinnissa sekä pitävät puutavaran puhtaana etenkin kesäkorjuun aikana. Talviaikaan pohjapuut ovat hyvä merkki pinon pohjan saavuttamisesta. Pinonpohjapuut estävät puita jäätymästä maahan kiinni.

Pohjapuut tasoittavat varastopinon pohjaa.

Taakan tuonti pinoon ja pinon rakentaminen

Kuorman purkamisjärjestys noudattaa kuorman keräämisen tavoin reunat edellä -periaatetta.

Purkujärjestys

  1. Nosta ensimmäiset taakat kuormatilan reunoilta.
  2. Nosta puut koholle jääneestä kuorman keskikohdasta.
Nosta taakat ensin kuormatilan sivulta.
Sitten toiselta sivulta.
Nosta koholle jäänyt keskikohta viimeisenä.

Pyri nostamaan taakka on joko tasapainossa tai hieman etupainotteisesti. Nosta pinoon täysiä kourallisia. Näin vähennät nostokertoja. Tarkista, että pölkkyjen päät ovat tasan ennen kuin nostat taakan pinoon. Epätasaiset taakat voi tasata kuormatilassa sermiä vasten.

Vie taakka pinoon noin 0,5 metriä karikoiden yläpuolelta. Viedessäsi taakkaa kiinnitä huomio taakan suoruuteen: aseta pinottavat pölkyt niin, että ne ovat noin 90 asteen kulmassa pinon sivulinjaan nähden. Helpoiten pinon suoruuden tarkastat pinoamalla pölkyt kuormaimen jalustan kohdalle.

Taakan suoruuden suhteessa pinoon saa tarkastettua helposti, kun taakka viedään kuormaimen jalustan kohdalla olevaan pinon kohtaan.

Kun taakka on suorassa, kiinnitä huomio pölkyn päähän ja pinon laitaan. Näin menetellen varmistat, että pölkkyjen päät tulevat tasan pinon laidan kanssa. Taakan jättäminen pinoon helpottuu, kun aukaiset kouraa ja samalla nostat kuormainta hieman.

Taakan jättö pinoon helpottuu, kun kouraa avataan ja kuormainta nostetaan samanaikaisesti. Kiinnitä huomiota taakan pölkkyjen päihin, jotta ne tulevat tasan pinon laidan kanssa.

Pinoa kannattaa rakentaa ensin pituussuunnassa ja vasta sitten pystysuunnassa. Pinon rakentaminen helpottuu, kun ensimmäiset taakat sijoitetaan pienen välimatkan päähän toisistaan, ja seuraavat taakat tuodaan muodostuneisiin syvennyksiin. Hyvä pino on suora sekä pysty- että vaakasuunnassa. Turvallisuussyistä pinojen päädyt kannattaa tehdä hieman loiviksi. Näin vältetään vaaratilanne, jossa liian jyrkäksi rakennetun pinon sivujen pölkyt lähtevät vierimään.

Pinoa kannattaa kasvattaa ensin pituussuunnassa ja vasta sitten pystysuunnassa.

Pinoa rakennettaessa on huomioitava myös seuraavia asioita:

  • Tee pinot niin, että ne voidaan kuljettaa missä järjestyksessä tahansa.
  • Etäisyys pinon keskikohdasta tien kantavaan reunaan saa olla enintään viisi metriä.
  • Tee samasta puutavaralajista mahdollisimman suuret pinot.
  • Sijoita jälkimitattavat puutavaralajit erilleen varaston muista puista.
  • Pyri purkamaan kuorma metsän puolelta.
  • Älä sijoita pinoja kasvavien puiden väliin, taimikkoon, kivien, kantojen tai muiden esteiden lähelle.
  • Sijoita varasto sen verran kauas sähkö- ja puhelinlinjoista, että sähköjohtojen ja koneen välillä säilyy vähimmäisetäisyys taakka mukaan lukien. Huomioi myös kaukokuljetus.
  • Pinossa ei saa olla muovia, kiviä tai muita vieraita esineitä.
  • Pinot eivät saa aiheuttaa haittaa tai vaaraa liikenteelle ja tien kunnossapidolle.

Työohjeessa voi olla lisämääreitä koskien varastopinon rakennetta. Lisämääreissä voidaan esimerkiksi vaatia, että tukkien päiden on oltava tasan, latvojen tulee olla pinossa samansuuntaisesti tai että eri rungon osista valmistetut tukkipölkyt on lajiteltava omiin pinoihin. Myös läpimitat voivat määrittää eri pinojen sisältöä esim. järeät kuitupölkyt lajitellaan erilleen muista kuiduista.

Tavoiteltava työjälki varastopaikalla

Lisää tarvittaessa pinoihin tunnistetiedot eli pinolaput.

Puutavarapinojen tunnistetietojen eli pinolappujen kiinnitys on kuormatraktorinkuljettajan vastuulla.
Edellinen - Kuormattuna ajaminen
Seuraava - Energiapuun lähikuljetus

Puutavaran lähikuljetus

  • Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
  • Kuorman keräämisen työmalli
  • Kuormattuna ajaminen
  • Kuorman purkamisen työmalli
  • Energiapuun lähikuljetus

Toimittanut
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy

Työryhmä
Rahoittajat

Julkaistu
5.6.2023

Käyttöoikeudet
Sivukartta

Puuhuolto.fi
Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä

Yhteystiedot:
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy
050 300 6188
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2025 METSÄTEHO OY