Koneellinen puunkorjuu

Metsätehon opas

  • Opettajalle
  • Ammattitaitovaatimukset
  • Käsitteet
  • Materiaalia
  • Tilaa oppikirja
  • Etusivu
  • Suunnittelu
    • Metsäkoneen kuljettajan rooli
    • Ennakkotieto puunkorjuun suunnittelussa
    • Varastopaikan suunnittelu ja hallinta
    • Polttoaine- ja jätehuolto
    • Ajourien ja ajouraverkostojen suunnitteluperiaatteita
    • Ajouraverkostojen suunnittelumenetelmiä
  • Metsänhoitomenetelmiä
    • Kasvatushakkuu
    • Uudistushakkuu
    • Jatkuva kasvatus
  • Puutavaran valmistus
    • Työpiste
    • Työskentely työpisteessä
    • Puutavaran mitta- ja laatuvaatimukset
    • Puutavaralajien erottelutapoja
    • Kantavuuden parantaminen ja juurien suojaaminen
  • Hakkuun työmallit
    • Sektorityömalli harvennuksella
    • Sivullepäin kaato -työmalli harvennuksella
    • Osastoharvennustyömalli
    • Energia- ja ainespuun korjuu joukkohakkuuna
    • Käytäväharvennusmenetelmä
    • Vyöhykeharvennusmenetelmä
    • Poimintahakkuun toteutus
    • Sivullepäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Eteenpäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Vinssiavusteinen puunkorjuu
  • Lähikuljetus
    • Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
    • Kuorman keräämisen työmalli
      • Kuormaaminen
      • Kuorman rakenne
    • Kuormattuna ajaminen
    • Kuorman purkamisen työmalli
    • Energiapuun lähikuljetus
  • Työtä ohjaavat seikat
    • Työhyvinvointi
    • Työturvallisuus
    • Metsäsertifiointi ja toimintaa ohjaavat lait ja määräykset
Olet täällä: Alkuun / Puutavaran lähikuljetus / Kuorman keräämisen työmalli / Kuorman rakenne
Edellinen - Kuormaaminen
Seuraava - Kuormattuna ajaminen

Kuorman rakenne

Yhden puulajin kuorma

Sisältää vain yhtä puutavaralajia.

Monilajikuorma

Sisältää vähintään kahta eri puutavaralajia. Eri puutavaralajit ovat kuormassa hallitusti erillään.

Sekakuorma

Sisältää vähintään kahta eri puutavaralajia. Eri puutavaralajit ovat sekaisin kuormassa. Sekakuorma syntyy yleensä silloin, kun jollekin uralle ei haluta enää palata ja kaikki eri puutavaralajit kuormataan kerralla kyytiin. Maaston aiheuttamat rajoitteet tai virheet työn suunnittelussa aiheuttavat myös useimmiten sekakuormia.

Kahden nipun kuorma

Sisältää kaksi puutavaranippua peräkkäin kuormatilassa.

Esimerkki yhden puutavaralajin kuormasta.
Esimerkki kolmen puutavaralajin kuormasta.

Monilajikuormia tehdessä eri puutavaralajit voidaan erotella kuormatilassa toisistaan vaakaerotuksella, pystyerotuksella tai näiden yhdistelmällä. Vaakaerotuksessa puutavaralajit kuormataan kerroksiksi toistensa päälle. Pystyerotuksessa eri puutavaralajit erotetaan toisistaan sijoittamalla ne eri puolille kuormatilaa.

Erotusmenetelmän valinnan määrää kuorman purkupaikka varastolla. Kun kuorma voidaan purkaa kahdelle puolelle konetta (esimerkiksi purku tieltä), on pystylajittelu hyvä vaihtoehto. Kun taas purku suoritetaan yhdelle puolelle, on vaakalajittelu parempi vaihtoehto.

Pysty- ja vaakaerotuksen menetelmiä on järkevää yhdistää silloin, kun kuormattavia puutavaralajeja on vähintään kolme. Esimerkiksi kolmea puutavaralajia sisältävää kuormaa tehdessä voidaan kerätä ensin yhtä puutavaralajia kuormatilan pohjalle, ja erottaa tämän jälkeen kaksi muuta puutavaraljia toisistaan sijoittamalla toinen kuormatilan vasemmalle ja toinen kuormatilan oikealle reunalle.

Eri puutavaralajit voidaan erotella toisistaan myös sermierotuksella. Sermierotuksessa yhden puutavaralajin pölkkyjen päät asetetaan sermiä vasten ja toisen puutavaralajin pölkkyjen päät irti sermistä (noin 0,5 metriä). Sermierotus on hyödyllinen etenkin silloin, kun kuormataan samannäköisiä, ei-värimerkittyjä puutavaralajeja.

Mäntytukkipölkyt on erotettu kuusitukkipölkyistä sermierotuksella, eli asettamalla mäntytukkipölkkyjen päät hieman kauemmaksi sermistä.

Pölkkyjen värimerkityt päät asetetaan kuormassa pääsääntöisesti sermiä vasten. Myös lahovikaiset tai raakeiksi luokiteltavat pölkyt sijoitetaan kuormaan siten, että laho tai muu vika osoittaa sermiin päin, tai siten että pölkyt ovat muuten kuljettajan nähtävissä. Yksittäiset pölkyt kannattaa sijoittaa kuormatilan sivuille karikoita vasten, josta ne ovat myöhemmin helppo nostaa pois kuormasta. Tukki- ja kuitupuuta sisältävän monilajikuorman purku helpottuu, kun tukit kuormataan päällimmäiseksi. Kuorma on täysi, kun kuormatut puut ylettyvät sermin ylälaitaan. Vältä tekemästä yli sermin ylettyviä kuormia!

Yksittäiset lahovikaiset tai raakeiksi luokiteltavat pölkyt kannattaa sijoittaa kuormatilan reunalle, josta ne on helppo nostaa pois.
Monilajikuorman purku helpottuu, kun kuormatilan pohjalle kerätään pienempiä kuitupuita, ja isommat tukkipuut asetetaan niiden päälle.
Täysi kuorma.

Kahden puutavaranipun kuormassa niput ovat peräkkäin kuormatilassa. Tällöin kuormatilan koko ja koneen kantavuus tulevat hyödynnettyä täysimääräisesti. Kahden nipun kuljettaminen edellyttää useimmiten kuormatraktorin varustelua kahden nipun ajoon soveltuvaksi. Älä ylitä konevalmistajan antamaa maksimikantavuutta teleille.

Kuormauksen aikana molempia nippuja kasvatetaan yhtä aikaa, mutta kuitenkin niin, että takimmainen nippu on koko ajan hieman korkeampi, jolloin näkyvyys nippuun säilyy. Lopuksi etummainen nippu kuormataan täyteen.

Kahden nipun ajaminen on kannattavaa pitkillä ajomatkoilla. Huomioitavaa on, että koneen kantavuus tulee useimmiten hyödynnettyä täysimääräisesti, jolloin myös maaperään kohdistuva pintapaine kasvaa. Joillakin kohteilla maaperän kantavuus voi rajoittaa kahden nipun ajoa.

Kahden nipun kuorma.
Edellinen - Kuormaaminen
Seuraava - Kuormattuna ajaminen

Puutavaran lähikuljetus

  • Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
  • Kuorman keräämisen työmalli
    • Kuormaaminen
    • Kuorman rakenne
  • Kuormattuna ajaminen
  • Kuorman purkamisen työmalli
  • Energiapuun lähikuljetus

Toimittanut
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy

Työryhmä
Rahoittajat

Julkaistu
5.6.2023

Käyttöoikeudet

Sivukartta

Puuhuolto.fi

Yhteystiedot:
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy
050 300 6188
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2023 METSÄTEHO OY