Yhden puulajin kuorma
Sisältää vain yhtä puutavaralajia.
Monilajikuorma
Sisältää vähintään kahta eri puutavaralajia. Eri puutavaralajit ovat kuormassa hallitusti erillään.
Sekakuorma
Sisältää vähintään kahta eri puutavaralajia. Eri puutavaralajit ovat sekaisin kuormassa. Sekakuorma syntyy yleensä silloin, kun jollekin uralle ei haluta enää palata ja kaikki eri puutavaralajit kuormataan kerralla kyytiin. Maaston aiheuttamat rajoitteet tai virheet työn suunnittelussa aiheuttavat myös useimmiten sekakuormia.
Kahden nipun kuorma
Sisältää kaksi puutavaranippua peräkkäin kuormatilassa.
Monilajikuormia tehdessä eri puutavaralajit voidaan erotella kuormatilassa toisistaan vaakaerotuksella, pystyerotuksella tai näiden yhdistelmällä. Vaakaerotuksessa puutavaralajit kuormataan kerroksiksi toistensa päälle. Pystyerotuksessa eri puutavaralajit erotetaan toisistaan sijoittamalla ne eri puolille kuormatilaa.
Erotusmenetelmän valinnan määrää kuorman purkupaikka varastolla. Kun kuorma voidaan purkaa kahdelle puolelle konetta (esimerkiksi purku tieltä), on pystylajittelu hyvä vaihtoehto. Kun taas purku suoritetaan yhdelle puolelle, on vaakalajittelu parempi vaihtoehto.
Pysty- ja vaakaerotuksen menetelmiä on järkevää yhdistää silloin, kun kuormattavia puutavaralajeja on vähintään kolme. Esimerkiksi kolmea puutavaralajia sisältävää kuormaa tehdessä voidaan kerätä ensin yhtä puutavaralajia kuormatilan pohjalle, ja erottaa tämän jälkeen kaksi muuta puutavaraljia toisistaan sijoittamalla toinen kuormatilan vasemmalle ja toinen kuormatilan oikealle reunalle.
Eri puutavaralajit voidaan erotella toisistaan myös sermierotuksella. Sermierotuksessa yhden puutavaralajin pölkkyjen päät asetetaan sermiä vasten ja toisen puutavaralajin pölkkyjen päät irti sermistä (noin 0,5 metriä). Sermierotus on hyödyllinen etenkin silloin, kun kuormataan samannäköisiä, ei-värimerkittyjä puutavaralajeja.
Pölkkyjen värimerkityt päät asetetaan kuormassa pääsääntöisesti sermiä vasten. Myös lahovikaiset tai raakeiksi luokiteltavat pölkyt sijoitetaan kuormaan siten, että laho tai muu vika osoittaa sermiin päin, tai siten että pölkyt ovat muuten kuljettajan nähtävissä. Yksittäiset pölkyt kannattaa sijoittaa kuormatilan sivuille karikoita vasten, josta ne ovat myöhemmin helppo nostaa pois kuormasta. Tukki- ja kuitupuuta sisältävän monilajikuorman purku helpottuu, kun tukit kuormataan päällimmäiseksi. Kuorma on täysi, kun kuormatut puut ylettyvät sermin ylälaitaan. Vältä tekemästä yli sermin ylettyviä kuormia!
Kahden puutavaranipun kuormassa niput ovat peräkkäin kuormatilassa. Tällöin kuormatilan koko ja koneen kantavuus tulevat hyödynnettyä täysimääräisesti. Kahden nipun kuljettaminen edellyttää useimmiten kuormatraktorin varustelua kahden nipun ajoon soveltuvaksi. Älä ylitä konevalmistajan antamaa maksimikantavuutta teleille.
Kuormauksen aikana molempia nippuja kasvatetaan yhtä aikaa, mutta kuitenkin niin, että takimmainen nippu on koko ajan hieman korkeampi, jolloin näkyvyys nippuun säilyy. Lopuksi etummainen nippu kuormataan täyteen.
Kahden nipun ajaminen on kannattavaa pitkillä ajomatkoilla. Huomioitavaa on, että koneen kantavuus tulee useimmiten hyödynnettyä täysimääräisesti, jolloin myös maaperään kohdistuva pintapaine kasvaa. Joillakin kohteilla maaperän kantavuus voi rajoittaa kahden nipun ajoa.