Energiapuulla tarkoitetaan tässä oppimateriaalissa harvennushakkuukohteilta korjattua ranka- tai kokopuuta (pieniläpimittainen energiapuu), ja uudistushakkuukohteilta kerättäviä hakkuutähteitä (latvusmassa) ja kantoja. Puunhankinnassa energiapuu on yksi puutavaralaji muiden joukossa. Haasteena energiapuun pinoamisessa kuormatraktorinkuljettajalla on, että pinossa on mahdollisimman vähän epäpuhtauksia ja että pinojen kuivuminen on mahdollisimman tehokasta. Energiapuunkorjuussa kuormatraktorinkuljettaja on pääsääntöisesti vastuussa energiapuun mittauksesta, sillä energiapuun massa mitataan usein kuormatraktorin kuormainvaa’alla. Lisäksi kuormatraktoriin on saatettu asentaa erillinen energiapuukoura ja kuormatilaan lisäpankot tuottavuuden kasvattamiseksi.
Kuorman kerääminen
Energiapuuharvennuksilta kerättävän ranka- ja kokopuun kuormauksessa pätevät samat säännöt kuin ainespuun lähikuljetuksessa (reunat edellä -periaate). Hakkuutähteet ja kannot putoavat helpommin kuormatraktorin kuormatilasta, joten näiden materiaalien kohdalla kuormaus on tehtävä seuraavassa kuvatulla tavalla.
Kuormausjärjestys
- Aseta ensimmäiset kannot/hakkuutähdetaakat pitkittäin kuormatilan pohjalle.
- Kasvata kuormaa tämän jälkeen kuormatilan takaosasta alkaen.
Kuorman purkaminen ja pinon rakenne
- Energiapuukuormaa purkaessa pyri sijoittamaan kone pinon suuntaisesti, eli kuorman purku tapahtuu ”pylvästyylillä”.
Tällaisesta koneen sijoittamisesta on etua lähes kaikilla energiapuulajeilla. Ranka- ja kokopuuta purettaessa kuljettajan on helpompi rakentaa pino hallitusti. Lisäksi purkumatka kuormatilasta kasaan on lyhyt. Purettaessa hakkuutähde- tai kantokuormaa, kuormatilasta tippuu pienikokoista puu-, oksa- ja neulasmassaa. Käyttämällä pylvästyyliä nämä massat tippuvat suoraan kasan alle. Yleisesti pylvästyyli helpottaa sekä hakkuutähde- ja kantokasojen rakentamista että kuorman purkamista. - Sijoita pinon pohjalle riittävästi aluspuita.
Aluspuut ehkäisevät maaperän kosteuden siirtymistä pinon alimpiin kerroksiin. Lisäksi ne lisäävät pinon tuulettumista ja estävät sitä kallistumasta tai kaatumasta. - Pura kuorma siten, että ranka- ja kokopuiden tyvet osoittavat tielle päin. Jos mahdollista, valitse kasalle mahdollisimman tuulinen paikka.
Tyvien asettaminen tielle päin helpottaa tienvarsihakkurin toimintaa. Tuulinen ja avoin paikka puolestaan nopeuttaa puuaineksen kuivumista; vesi valuu kohti latvoja, ja tuuli ja auringon säteet ”kohdistuvat tasaisesti koko varastopinoon”. (Koistinen ym. 2019) - Jatka pinon rakentamista ensin pituussuunnassa ja vasta sitten pystysuunnassa.
Aseta taakat mahdollisimman suoraan. Näin tehden kasasta on otettavissa helpoiten tavaraa. - Tee pinosta mahdollisimman korkea (4–5 m), ja tee pinon yläosaan noin metrin pituinen lippa.
Pinon kastuva päällysosa on tällöin mahdollisimman pieni. Lippa puolestaan suojaa pinon sivua sateelta ja lumelta. - Työmaaohjeissa on kerrottu, mikäli pinot on peitettävä.
Jos pinot on peitettävä, niin nosta peitteiden päälle muutama kourakasa energiapuuta. Tuuli ei pääse tällöin liikuttamaan peitettä.

Energiapuukuorman pinon purkaminen helpottuu, kun kone sijoitetaan pinon suuntaisesti, ja kuorma puretaan ”pylvästyylillä”.
