Opetus on tavoitteellista toimintaa. Opetushallituksen metsäalan perustutkinnon tavoitteissa nämä tavoitteet on yleistasolla kuvattu. Tutkinnon osien tavoitteet on määritelty oppimistuloksina (tiedot, taidot, osaaminen/pätevyys), ja arvioinnin kohteet on kuvattu seuraavasti:
- työprosessin, työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin hallinta,
- työn perustana olevan tiedon hallinta,
- elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta.
Tutkinnon perusteet on määräys, jota koulujen tulee noudattaa laatiessaan opetussuunnitelmaa. Koneellinen Puunkorjuu -oppikirjalla on yhteys tutkinnon tavoitteiden osiin Koneellinen puutavaran valmistus ja Puutavaran lähikuljetus. Kirja toimii näiden osien opetuksen järjestämisen tukena kaikissa metsäkonealan oppilaitoksissa Suomessa. Oppikirja voi toimia myös esimerkiksi opetuksen työrutiinien rytmittäjänä, sillä se antaa selkeän etenemisjärjestyksen aiheittain. Koulutuskäyttöön rakennetut suunnittelu- ja työmallit helpottavat kuljettajan työn omaksumista ja vähentävät epätietoisuutta oikeasta työtavasta tai työmallista. Tämä verkkomateriaali täydentää oppikirjaa. Materiaalin videot tarjoavat esimerkkisuoritukset työmalleista työselostuksineen.
Toimiva työmalli on yksinkertainen
Ollakseen toimiva työmallin tulee olla riittävän yksinkertainen ja tehokas, sekä helposti kuvattavissa, opetettavissa ja omaksuttavissa. Tämän oppaan työmalleilla on tähän pyritty. Oppaan sisältämien asioiden opettaminen onnistuu sekä ilman simulaattoreita että simulaattoriavusteisesti. Niissä kouluissa, joissa ei ole riittävästi simulaattoreita, voidaan asioita käydä läpi ensin luokassa kirjoitetun teorian ja kuvien avulla. Tämän jälkeen voidaan siirtyä harjoittelemaan aidossa toimintaympäristössä, ja tarvittaessa palata takaisin teorian kertaamiseen.

Simulaattorin käyttö tukee sekä oppilasta että opettajaa
Simulaattoreiden käyttö opetuksessa tuo yhden tason lisää: teorian ja metsässä tapahtuvan opetuksen lomassa asioita voidaan käydä läpi myös virtuaalimaailmassa. Simulaattorin sovellusmahdollisuudet eivät rajoitu vain työmallien opetteluun, vaan sitä voidaan hyödyntää myös teoriaopetuksessa esimerkiksi opiskeltaessa puunkorjuun käsitteitä. Oikeisiin koneisiin verrattuna simulaattori tarjoaa turvallisen, helposti muokattavan ja taloudellisen opiskeluympäristön. Lisäksi simulaattoreissa käsiteltävät asiat on yksinkertaistettu esimerkiksi korostuksin, jolloin opiskelijan päätöksentekokyky vahvistuu, henkinen kuormitus vähenee ja oppiminen nopeutuu. Lisäksi työtapaturmien riskit ovat minimaaliset. Opettajan näkökulmasta valmiiksi pisteytetyt harjoitustehtävät helpottavat opiskelijan työn arviointia, ohjauspäätösten tekemistä ja vapauttavat enemmän aikaa esimerkiksi opiskelijan työn tukemiseen.
Simulaattoriavusteisen opetuksen keskeinen tavoite on tukea opitun siirrettävyyttä aitoon toimintaympäristöön. Opettajien koulutus on tärkeää, jotta simulaattoria osataan hyödyntää mielekkäästi. Simulaattoriavusteinen opetus on yhteydessä koko koulutusorganisaation osaamisen kehitykseen. Toimiakseen oikein koko koulun on oltava siinä mukana, johdosta alkaen.
Olivat opetusvälineet millaiset tahansa, niin tavoitteet säilyvät samana: kouluttaa osaavia metsäkoneenkuljettajia, jotka ovat motivoituneita työn tekemiseen ja itsensä kehittämiseen. Huomaamatta saattaa käydä myös niin, että opettajien oma ammatti-identiteetti vahvistuu ja työhyvinvointi löytää uudet maksimiarvonsa.