Koneellinen puunkorjuu

Metsätehon opas

  • Opettajalle
  • Ammattitaitovaatimukset
  • Käsitteet
  • Materiaalia
  • Tilaa oppikirja
  • Etusivu
  • Suunnittelu
    • Metsäkoneen kuljettajan rooli
    • Ennakkotieto puunkorjuun suunnittelussa
    • Varastopaikan suunnittelu ja hallinta
    • Polttoaine- ja jätehuolto
    • Ajourien ja ajouraverkostojen suunnitteluperiaatteita
    • Ajouraverkostojen suunnittelumenetelmiä
  • Metsänhoitomenetelmiä
    • Kasvatushakkuu
    • Uudistushakkuu
    • Jatkuva kasvatus
  • Puutavaran valmistus
    • Työpiste
    • Työskentely työpisteessä
    • Puutavaran mitta- ja laatuvaatimukset
    • Puutavaralajien erottelutapoja
    • Kantavuuden parantaminen ja juurien suojaaminen
  • Hakkuun työmallit
    • Sektorityömalli harvennuksella
    • Sivullepäin kaato -työmalli harvennuksella
    • Osastoharvennustyömalli
    • Energia- ja ainespuun korjuu joukkohakkuuna
    • Käytäväharvennusmenetelmä
    • Vyöhykeharvennusmenetelmä
    • Poimintahakkuun toteutus
    • Sivullepäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Eteenpäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Vinssiavusteinen puunkorjuu
  • Lähikuljetus
    • Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
    • Kuorman keräämisen työmalli
      • Kuormaaminen
      • Kuorman rakenne
    • Kuormattuna ajaminen
    • Kuorman purkamisen työmalli
    • Energiapuun lähikuljetus
  • Työtä ohjaavat seikat
    • Työhyvinvointi
    • Työturvallisuus
    • Metsäsertifiointi ja toimintaa ohjaavat lait ja määräykset
Olet täällä: Alkuun / Puutavaran lähikuljetus
Edellinen - Vinssiavusteinen puunkorjuu
Seuraava - Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli

Puutavaran lähikuljetus

Puutavaran lähikuljetuksessa puutavara kuormataan metsässä kuormatraktorin kyytiin kuormatilaan ja kuljetetaan metsästä tienvarsivarastolle. Tyypillisen puutavaralajimenetelmän kuormatraktorin rakenne muodostuu etu- ja takarungosta teleineen, ohjaamosta, kuormaimesta, moottorista hydraulipumppuineen ja puutavarakourasta (jatkossa koura). Kuorman paino voidaan punnita sen käsittelyn yhteydessä, jos kuormaimessa on vaaka.

Kuormatraktorin osia: 1 = eturunko, 2 = takarunko, 3 = etuteli, 4 = takateli, 5 = ohjaamo, 6 = keskinivel, 7a-e = kuormain, 7a = jalusta, 7b = nostopilari, 7c = nostopuomi, 7d = siirtopuomi, 7e = jatkopuomi, 8 = riipuke, 9 = kouran kääntäjä, 10 = puutavarakoura/koura/kahmari, 11 = sermi, 12 = tolppa, 13 = pankko.

Kokonaisuutena kuormatraktorityön ajanmenekkiin vaikuttavat merkittävimmin seuraavat tekijät:

  • hakkuutapa (esimerkiksi harvennus-/päätehakkuu)
  • leimikon keskimääräinen ajomatka (ajouraverkosto)
  • leimikon olosuhteet (kantavuus, kaltevuudet)
  • puutavaran ajouranvarsitiheys, m3/100 m
  • kuormatilan koko
  • puutavaralajien lukumäärä ja keskipituudet
  • leimikon hakkuutyömalli
  • kuljettajan taidot
Lähikuljetuksen eteneminen voidaan kuvata yllä olevan kuvan mukaisesti.

Tässä oppimateriaalissa puutavaran lähikuljetuksen perusteet on jaoteltu kolmeen työmalliin:

  1. Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
  2. Kuorman keräämisen työmalli
  3. Kuorman purkamisen työmalli
Edellinen - Vinssiavusteinen puunkorjuu
Seuraava - Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli

Puutavaran lähikuljetus

  • Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
  • Kuorman keräämisen työmalli
  • Kuormattuna ajaminen
  • Kuorman purkamisen työmalli
  • Energiapuun lähikuljetus

Toimittanut
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy

Työryhmä
Rahoittajat

Julkaistu
5.6.2023

Käyttöoikeudet
Sivukartta

Puuhuolto.fi
Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä

Yhteystiedot:
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy
050 300 6188
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2025 METSÄTEHO OY