Hakkuukoneen kuljettajan tehtävänä on useimmiten myös ajourien ja ajouraverkoston suunnittelu korjattavalle leimikolle.
Ajoura
Metsään tehty ajoväylä, joka avataan hakkuukoneella harvennushakkuun yhteydessä ja jota myöten puutavara kuljetetaan kuormatraktorilla tien varteen.
Suunnittelussa käytetään erilaisia karttoja (peruskartta, korjuukelpoisuuskartta), ilmakuva, sekä huomioidaan myös mahdolliset ajourien sijoitustoiveet. Sekä kasvatus- että uudistushakkuulla ajourien suunnittelun lähtökohtana on lähikuljetusmatkan minimoiminen ja kasvatushakkuulla erityisesti korjuuvaurioiden välttäminen. Kasvatushakkuulla:
- ajouraväli on tyypillisesti vähintään 20 metriä ja
- suositus ajourien leveydeksi on 4,0–4,5 metriä (turvemailla 4,0–5,0 metriä).
Ajourien etäisyyttä voi seurata mittaamalla kahden rinnakkaisen ajouran keskikohtien välisen etäisyyden. Ajouran leveys määritetään ajouran reunapuiden perusteella seuraavasti:
- Mittaa työpisteen keskipisteestä (nosturin jalustan kohta) viiden metrin matka uran molempiin suuntiin.
- Etsi tältä rajatulta 10 metrin matkalta uran oikealta ja vasemmalta puolelta lähimpänä ajouraa sijaitsevat puut.
- Mittaa näiden kahden puun kyljen (d1,3) kohtisuora etäisyys uran keskikohtaan.
- Summaa saadut kaksi lukemaa x ja y keskenään, niin saat ajouran leveyden.
Ensiharvennuksella leimikon reunimmaisen ajouran etäisyys leimikon rajasta tulisi normaalin 10 metrin sijaan olla korkeintaan kahdeksan metriä. Tämä helpottaa hakkuutyötä myöhemmillä harvennuksilla, jolloin puut ovat suurempia ja hakkuukoneen nosturilta vaaditaan enemmän voimaa suunnattuun kaatoon. Risteyksissä ja lievästi sivukaltevissa maastoissa ajourien leveyttä voi olla tarpeen kasvattaa jopa 4,5 metriin, turvemailla jopa viiteen metriin, jotta kuormatraktori sopii kulkemaan puiden välistä ilman korjuuvaurioiden aiheuttamista.
Kun ajourat tehdään ohjeiden mukaisesti, muodostuu ajourastoa noin 500 metriä hehtaarille. Leimikon kokonaispinta-alasta ajourien osuus on viidennes. Uudistushakkuulla käytettävä ajouraverkosto on usein muodostunut jo kasvatushakkuiden yhteydessä. Kuljettaja voi työssään hyödyntää näitä uria, vaikkakin päätehakkuulla ajouraväli on käytetystä työmallista riippuen harvennuksia kapeampi, noin 10–16 metriä.
Leimikon suunnittelussa ajourat luokitellaan seuraavasti:
Kokoojaura eli pääajoura: Ura, joka toimii lähikuljetuksen pääväylänä ja jota pitkin puutavara kuljetetaan välivarastolle. Kokoaa yhteen keruu-urat.
Keruu-ura: Varsinainen ajoura, jota ajetaan vain muutamia kertoja. Suunnitellaan lenkiksi, jossa ajosuunta on yleensä vain yhteen suuntaan.
Peruutusura: Lisäura, jota käytetään täydentämään leimikon keruu-uria. Peruutusuraa käyttää kuormatraktori kuorman keräämisessä. Uralle peruutetaan.
Pistoura: Lisäura, jota käytetään täydentämään leimikon keruu-uria. Uralle ei tarvitse peruuttaa, vaan koneen voi kääntää uran päässä.
Hakkuu-ura/haamu-ura: Ainoastaan hakkuukoneen käyttämä lisäura keruu-urien välissä. Käytetään, jos ajouraväli hakkuussa on yli 20 metriä (esimerkiksi 30 metriä). Hakkuu-uran sallittu maksimileveys on kolme metriä.
Kokoojaura yhdessä keruu-urien kanssa muodostaa ajouraverkoston. Kokoojaura sijoitetaan yleensä kantavalle, kulutusta kestävälle maaperälle välttäen myös ylimääräistä sivukaltevuutta. Kokoojaurilta lähtevät varsinaiset ajo- eli keruu-urat. Näiden lisäksi yksittäisiä pisto- ja yhdysuria voi käyttää täydentämään pääurien muodostamaa verkkoa.
Ohjeita ajouraston suunnitteluun:
- Aloita ajouraston suunnittelu ja urien tekeminen varastolta.
- Mahdollisuuksien mukaan tee ensimmäinen ura kokoojaurana kohti kuvion takanurkkaa. Huomioi kuitenkin rajoittavat tekijät.
- Tee ajourista mahdollisimman pitkiä, suoria ja läpiajettavia lenkkejä.
- Sijoita urat samansuuntaisesti, vältä T- ja Y- muotoisten risteysten tekemistä. Suunnittele liittymäkohdat loivasti kaartaviksi.
- Kierrä pehmeiköt, lähteet ja tihkupinnat ja suunnittele urat niiden ulkopuolelle kovalle maalle. Vältä myös urien tekoa vesistöjen suojavyöhykkeelle.
- Pyri sijoittamaan luontaiset aukkokohdat ajouralle. Hyödynnä vanhoja uria ja kuviorajoja mahdollisimman paljon.
- Pyri jättämään yliajettavat kannot ja kivet keskelle ajouraa. Vältä tarpeettomien mutkien tekemistä esimerkiksi yksittäisten puiden kiertämiseksi.
- Huomioi maaston kaltevuus sijoittamalla urat kohtisuoraan rinnettä ylös tai alas. Vältä urien tekemistä sivukaltevaan maastoon.
- Vältä kohtisuoraan yleiselle tielle avautuvia uria. Suuntaamalla urat oikein, näkymä tielle säilyy esteettisesti miellyttävänä.
Leimikon aloituskohta vaihtelee työmaittain ja työmalleittain. Pimeällä työskennellessä voi olla kannattavaa hakata ensin leimikon reunat rajaylitysten välttämiseksi. Ensimmäisiä harvennushakkuita tehdessä kokoojaura kannattaa merkitä kuitunauhalla ennen työmaan aloittamista. Nauhan solmu solmitaan uran puolelle ja noin rinnankorkeudelle. Käytettävien nauhojen värit on kerrottu työmaaohjeessa. Työmaan suunnittelutaidon kehittymisen myötä ajouraa voidaan siirtyä aukaisemaan ilman nauhoitusta sitä mukaa kun korjuu etenee.
Vähäisten ajokertojen merkitys korostuu heikosti kantavilla mailla ja ensiharvennuskuusikoissa, jotka ovat herkkiä juurivaurioille ja vaurioista aiheutuvalle laholle. Nämä voidaan kuitenkin huomioida jo hakkuuvaiheessa kasaamalla hakkuutähteet ajouralle juurten suojaksi ja uran kantavuuden parantamiseksi. Ajokertoja kannattaa hajauttaa useammalle uralle, jos se vain on mahdollista. Runsaslumisena talvena hakkuutähde ja lumi sekoittuvat, jolloin ura kovenee kuormatraktorille helpommin liikuttavaksi.
Leimikoilla, joissa ajourien väli on esimerkiksi 30 metriä, voi ajourien väliin tehdä hakkuu-uran. Hakkuu-ura on tehtävä myös normaalilla ajouravälillä silloin, kun hakkuukoneen nosturin pituus on alle 10 metriä. Samansuuntaisesti tehtävän hakkuu-uran tarkoituksena on mahdollistaa metsän harventaminen pääurien välisellä alueella, johon ei ylety varsinaisilta urilta. Hakkuu-ura saa olla korkeintaan kolme metriä leveä ja se tehdään ainoastaan hakkuukonetta varten. Rungot prosessoidaan hakkuu-urilta varsinaisten ajourien varteen.
Turvemailla puusto kasvaa parhaiten ojien penkoilla ja niiden läheisyydessä. Tästä syystä ajourat tehdään noin 10 metrin päähän ojasta. Kunnostusojitusalueellaajouraverkosto muodostuu perkaus- ja täydennysojalinjoista, ja ajourat tehdään joko ojien päälle tai viereen.