Ennakkotieto
Kuormatraktorinkuljettaja työskentelee leimikolla ennakkoon annettujen ohjeiden sekä paikan päällä tehtyjen havaintojen pohjalta. Ennakkotietoa ovat paikalliset työmaaohjeet, korjuuohje, hakkuukoneen tuotantotiedot ja tiedot koneen ominaisuuksista. Työmaaohjeissa kerrotaan työssä noudatettavat toimintatavat. Lisäksi työohjeet sisältävät pinojen laputtamista koskevat ohjeet. Työmaaohjeiden sisältämästä karttatiedostosta selviävät leimikon koko, varastopaikan sijainti ja muut varastopaikan ja ajojärjestyksen suunnitteluun vaikuttavat tekijät, kuten esimerkiksi kierrettävät pehmeiköt, jyrkänteet ja vesistöt. Korkeuskäyrät auttavat hahmottamaan maaston kaltevuutta ja tätä kautta helpottavat ajojärjestyksen suunnittelua.
Korjuuohjeesta sekä hakkuukoneen tuotantotiedoista kuormatraktorinkuljettaja saa selville varastolle ajettavan puutavaran määrän puutavaralajeittain. Kuormatilan koko (m3) sekä ajonopeus (m/min) puolestaan ovat olennaisia tietoja määritettäessä tienvarsivarastolle ajetun puutavaran määrää ja työn tuottavuutta. Ajonopeus valitaan olosuhteet huomioiden optimiksi. Lopputuloksen kannalta ajonopeutta tärkeämpää on ajojärjestyksen huolellinen suunnittelu. Työn suunnittelun merkitys puutavaran lähikuljetuksessa korostuu etenkin vaikeasti ajettavilla hakkuupalstoilla. Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun ajomatkaa leimikolla minimoidaan ja turhaa kuormaimen liikuttelua vältetään.
Varastopaikka lähikuljetuksen kannalta
Hakkuukoneenkuljettaja on ensisijaisesti vastuussa varastopaikan valmistamisesta riittävän kokoiseksi. Tarkkojen korjuutietojen tai kertymäarvioiden pohjalta kuormatraktorinkuljettajan tehtävänä on tehdä arvio ajettavien kuormien määrästä puutavaralajeittain. Lisäksi kuljettajan on osattava suunnitella ja toteuttaa järkevä puiden ajojärjestys ympäristönäkökohtia unohtamatta. Mistä leimikon kohdasta lähdetään liikkeelle? Missä järjestyksessä puutavaralajit ajetaan? Onko leimikolla kierrettäviä pehmeiköitä tai erityisiä luontokohteita? Kuinka keli (esim. pehmeneminen keväällä) vaikuttaa ajamiseen? Mitä puutavaralajia ajetaan mihinkin kohtaan? Ajettavien kuormien lukumäärän ja varaston tilantarpeen hahmottamisen apuna voi käyttää em. Metsätehon taulukkoa kts alla.
Puutavaralaji | Puutavaraa, m3 | ||||
100 | 200 | 300 | 400 | 500 | |
Tilantarve, m | |||||
Tukki | 16 | 30 | 40 | 50 | 60 |
Kuitu 5 m | 25 | 43 | 55 | 65 | 75 |
Kuitu 3 m | 35 | 60 | 78 | 92 | 105 |
Energiapuu* | 7 | 14 | 21 | 28 | 35 |
Energiapuu** | 12 | 24 | 36 | 48 | 60 |
Hakkuutähdepaali 3 m | 7 | 12 | 17 | 21 | 28 |
Kantoauma*** | 40 m jokaista nostettavaa hehtaaria kohti |
*Kasan korkeus 5 m
**Kasan korkeus 4 m
***Auman korkeus ja leveys 5 m
Lisäksi pinojen välialueita varten tarvitaan jokaista puutavaralajia kohden 2 m.
Puutavaran ajojärjestys
Puutavaran lähikuljetus tapahtuu pääsääntöisesti hakkuukoneen ajouria pitkin. Pölkkyjen ajojärjestykseen – kuten koko kuormatraktorityön suunnitteluun – ei ole olemassa yhtä yleispätevää ohjetta, vaan oma toiminta tulee osata mukauttaa kunkin työmaan olosuhteiden vaatimusten mukaiseksi. Joitain yleissääntöjä kuitenkin on, joiden on todettu johtavan hyvään lopputulokseen.
- Aja pääsääntöisesti keula edellä.
Keula edellä ajettaessa näkyvyys on parempi: kuormatilan sermi tai kuorma eivät rajoita näkyvyyttä maastoon, kannot ovat paremmin havaittavissa ja työn suunnittelu on helpompaa. Erikoistapauksissa, kuten pehmeiköiden läheisyydessä voidaan ajaa myös kuormatila edellä. Lisäksi koneen voi joskus peruuttaa edellisen kuorman täyttymiskohtaan ja jatkaa siitä uuden kuorman keräämistä keula edellä. Tämä pätee etenkin kasvatushakkuulla. - Aloita kuorman keruu leimikon taimmaisesta nurkasta.
Menomatkalla varastopaikalta leimikolle saat ennakkotiedon tueksi lisätietoa esimerkiksi eri puutavaralajien sijoittumisesta leimikolla. Työtä on hyvä suunnitella etukäteen heti ensimmäisestä kuormasta lähtien. Ennakkoon voi päättää esimerkiksi mitä puutavaralajia tai -lajeja tuodaan seuraavassa kuormassa, mitä sitä seuraavassa ja niin edelleen. Monilajikuormien kohdalla kannattaa pohtia kuinka ne tulisi tehdä, jotta kuorman purkaminen varastopaikalla olisi helppoa. - Kerää kuorma varastolle päin ajaen.
Kuormattuna ajon matka minimoituu kerättäessä kuormaa varastolle päin ajettaessa. Kuormattuna ajaminen on hitaampaa kuin tyhjänä ajaminen. Kuorman kanssa koneeseen ja maaperään kohdistuu myös suurempia rasituksia. Vajaat kuormat jäävät lähelle varastoa ja monilajikuormien teon tarve vähenee. Yksittäiset vähemmistöpuutavaralajin pölkyt voi kuitenkin kerätä kuorman pohjalle ajettaessa varastolta poispäin. Näin ollen kuormattuna-ajomatkaa kannattaa minimoida. - Kuljeta tarvittaessa kiireisin puutavaralaji ensin. Tuo sitten enemmistöpuutavaralajit (ellei myös kiireisin) yhden puutavaralajin kuormilla.
Työmaaohjeissa kerrotaan, mikäli jokin puutavaralaji on ajettava ensin varastopaikalle. Ilman erillistä mainintaa ajetaan yleensä ensin arvokkain puutavaralaji – useimmiten tukit. Enemmistöpuutavaralajeille tarvitaan eniten tilaa varastopaikalla. Yhtä puutavaralajia on kannattavaa ajaa etenkin silloin, kun ajomatka on lyhyt ja uralla on runsaasti kutakin ajettavaa puutavaralajia. Tällainen tilanne on usein päätehakkuulla. Vastaavasti mikäli puutavaraa on vain vähän ja se sijaitsee kaukana varastolta, puutavara on kannattavaa kuljettaa monilajikuormissa. Tukkia ja kuitua sisältävällä monilajikuormalla vältetään mahdollinen ylikuorma. - Pyri tuomaan varastolle täysiä kuormia.
Kuormatilan koko ja kuormatraktorin kantavuus tulevat hyödynnettyiksi täysimääräisesti. - Aja urat tyhjiksi yksi kerrallaan kohdan neljä (4) ohjeita noudattaen.
Tyhjentämällä urat yksi kerrallaan puutavaralajien ja puumäärien muistaminen helpottuu. Mikäli ajettavalle uralle jää hieman puita, voi ne kerätä kuorman pohjalle metsään päin ajaessa ja täydentää kuorman seuraavalta ajouralta varastolle päin tultaessa. Uran tyhjentämisen merkiksi voi esimerkiksi nostaa yhden kourallisen puuta uran alkuun poikittain. Näin toimien toiseen vuoroon saapuva kuljettaja tietää automaattisesti tietyn uran olevan tyhjä, ja ajo tyhjillä urilla jää pois. - Kerää monilajikuormiin ulkoasultaan erilaisia pölkkyjä, jotka on helppo erottaa toisistaan.
Esimerkiksi kuusi- ja mäntykuitua voi olla vaikea erottaa toisistaan – vältä siis tällaisten monilajikuormien tekoa. - Kuormaa puut rinnemaastossa alamäkeen ajettaessa silloin, kun ei pystytä ajamaan kuorman kanssa ylöspäin kyseisestä kohdasta. Nouse loivimmasta kohdasta ylös.
Alamäkeen kuormattaessa puut pysyvät paremmin kyydissä, kone ei rasitu turhaan ja polttoainetta säästyy. Kaikkein jyrkimmät rinteet on noustava kuormatila edellä, jotta puut pysyvät kyydissä. Tämä sääntö pätee etenkin silloin, kun puut ovat jäisiä ja liukkaita. - Kerää pahasti sivukaltevilta ajourilta pohjakuorma, ja täydennä kuorma tasaisemmalta.
Pohjakuorma parantaa koneen tasapainoa sivukaltevassa maastossa. Tasaisella ja kantavalla ajouralla kuormatraktorit kestävät sivukaltevuutta kuormattunakin noin 10–15 %. - Vältä useita ajokertoja heikosti kantavilla ajourilla. ”Keula edellä ja kaikki kerralla pois”.
Monilajikuormien tekeminen helpottuu, jos kuormatilaan on asennettu lajittelukarikat.
Työpiste
Kuormatraktorityössä työpiste on paikka ajouralla tai varastolla, johon kone pysähtyy kuormaintyöskentelyn ajaksi. Kuormaimen jalusta muodostaa yksittäisen työpisteen keskipisteen. Useiden työpisteiden muodostama ketju puolestaan muodostaa lähikuljetuksen ajoreittiverkoston ja kuvastaa työn leimikkotason toteutusta.
Harvennushakkuulla kuormatraktorin työpisteen paikka ajouralla määräytyy ajouranvarsipuiden perusteella. Sijoita kone työpisteeseen siten, että jäävät ajouranvarsipuut sijaitsevat kuormaimen jalustan ja eturenkaiden välissä. Tällöin optimaalinen kuormausalue käsittää alueen ohjaamon ja takatelin etupyörän välissä.
![](https://puuhuolto.fi/koneellinen-puunkorjuu/wp-content/uploads/sites/5/kuormatraktorin-pysahtymiskohta-harvennushakkuulla.jpg)
![](https://puuhuolto.fi/koneellinen-puunkorjuu/wp-content/uploads/sites/5/optimaalinen-kuormausalue.jpg)
Päätehakkuulla työpisteen paikka määräytyy kuormattavien puutavarakasojen perusteella. Pysähtymiskohta on valittu oikein silloin, kun kuormattavat kasat sijaitsevat optimaalisella kuormausalueella. Työskentely tapahtuu työpiste kerrallaan. Tarvittaessa voidaan apuna käyttää aputyöpistettä.
Aputyöpistettä käytetään tilanteen mukaan ja esimerkiksi silloin, kun kasa on vaikeasti saatavissa päätyöpisteeltä tai kun noudetaan yksittäinen kasa tai pölkky kuormaan. Varastopaikalla aputyöpistettä saatetaan joutua käyttämään, kun puretaan useampaa puutavaralajia sisältäviä kuormia. Tällöin päätyöpisteeltä siirrytään hetkeksi pois ja viedään esimerkiksi yksi taakka yhtä puutavaralajia omaan pinoon. Tämän jälkeen palataan takaisin päätyöpisteelle purkamaan seuraavia taakallisia aiempaa puutavaralajia. Myös maastoesteet ja huono näkyvyys voivat vaatia aputyöpisteen käyttöä.