Taakkojen nosto kuormatilaan
Vie avonainen koura kasalle noin 0,5 metriä karikoiden yläpuolelta. Taitojen karttuessa kouran voi viedä kasalle myös karikoiden välistä. Tämä lyhentää kouran kulkemaa matkaa. Vienti tolppien välistä edellyttää kuitenkin riittävän suurta karikoiden väliä.
Pyri pitämään kuormain A-kirjaimen muotoisessa asennossa. Toteuta tarvittava loppuliike kouran viemiseksi kasalle jatkopuomin avulla. Huomioi, että jatkopuomi on tarkoitettu taakan vetämistä varten. Vältä siis taakan nostamista suoraan ylöspäin jatkopuomilla.
Kasoissa on kaksi päätä: kasan latvapää ja kasan tyvipää. Kasan tyvipäässä on pölkkyjen tyvet, ja toisin päin. Lähtökohtaisesti kasan latvapää on hakkuun jäljiltä tasan, ja tämä pää tuodaan kuormatilaan sermiä vasten. Taakkaan kannattaa tällöin tarttua siten, että taakka pysyy nostettaessa tasapainossa tai että taakan latvapää on hieman tyvipäätä alempana. Tasaisen kuorman saamiseksi osa taakoista on tuotava kuormatilaan tyvipää sermiä vasten. Pääsääntöisesti kuorma rakentuu tasaisesti silloin, kun joka kolmas taakka nostetaan kuormaan tyvipää sermiä vasten. Suhdeluku vaihtelee hieman riippuen kuormattavasta puutavaralajista.
1/3-sääntö
Noin 1/3 taakoista tuodaan kuormatilaan tyvipää sermiä vasten ja noin 2/3 latvapää edellä. Kuorma rakentuu tällöin tasaisesti.
Pidä kuormauksen aikana huolta siitä, ettei epäpuhtauksia, kuten oksia tai maaperää, tule kasojen mukana kuormaan. Tämä onnistuu parhaiten, kun taakkaan tartuttaessa kuormainta nostetaan hieman samanaikaisesti. Kuormausliikkeen tavoitteena on, että taakka saadaan vietyä oikeaan kohtaan kuormatilassa hallitusti ja pysähtymättä. Tällöin myös kuormaimen kulkema matka lyhenee.
Pohjakuormaa tehdessä ensimmäiset taakat saa jätettyä kuormatilaan helpoiten siten, että taakka on tuotaessa joko tasapainossa tai hieman takapainoinen. Pohjakuorman teon jälkeen taakat kannattaa tuoda kuormaan joko tasapainossa tai hieman etupainotteisesti, jolloin taakan tasaaminen sermiä vasten on sujuvaa. Mikäli taakka on etupainotteinen, sijoitetaan sen alempana oleva pää sermiä vasten.
Taakkojen yhdistäminen ja jakaminen
Yhdistä pienet kasat yhdeksi, kourakokoiseksi taakaksi jo maassa tilanteen salliessa. Isosta kasasta puolestaan kannattaa nostaa kerralla sellainen määrä puita, että kouran molemmat leuat ylettyvät toisiinsa. Liian suuri taakka rasittaa kuormainta, ja puut saattavat pudota kourasta aiheuttaen vaaratilanteen sekä ylimääräistä työtä.
Pienet kasat kannattaa yhdistää yhdeksi taakaksi maassa tilanteen salliessa.
Kuormattavan taakan nostokorkeus
Tuo taakka tai yksittäinen pölkky kuormatilaan noin 0,5 metriä karikoiden yläpuolelta. Huomioi, että kuormaimen jatkopuomi on vedettynä kokonaan sisään, kun kuormain on kuormatilan yläpuolella.
Taakan tasaaminen
Taakan tuonti kuormaan päättyy, kun taakka on kuormatilassa. Tarvittaessa pölkkyjen päät tasataan kuormatilassa sermiä vasten. Tasaustarve määritetään kasan pisimmän pölkyn perusteella: mikäli taakan tai kasan jonkin pölkyn pää ylittää kasan pisimmän pölkyn pään, päät on tasattava.
Pölkkyjen päät tasataan siirtämällä taakkaa sermiä kohti ja avaamalla kouraa hieman samanaikaisesti. Tasaus kannattaa tehdä sermin keskellä; tarvittavien liikkeiden määrä minimoituu ja taakan tasaaminen helpottuu. Taitojen karttuessa taakat voi tasata myös maata vasten.
Taakan sijoittaminen kuormatilaan
Hyvin rakennettu kuorma helpottaa myöhemmin myös kuorman purkamista ja pinon rakentamista varastopaikalla. Sekä kuorman rakentaminen että kuorman purkaminen tapahtuvat reunat edellä -periaatteella. Kuormatessa ensimmäiset taakat sijoitetaan kuormatilan pohjalla olevaan syvennykseen. Syvennyksen täytyttyä taakat viedään ensin kuormatilan reunoille karikoita vasten, ja vasta tämän jälkeen kuormatilan keskelle syntyneeseen syvennykseen. Näin menetellen karikat auttavat varmistamaan, että myös kuorman keskelle asetetut pölkyt tulevat kuormaan yhdensuuntaisesti. Suorista tarvittaessa muihin pölkkyihin nähden poikittain olevat yksittäiset pölkyt. Lisäksi eripituisia pölkkyjä kuormattaessa lyhyemmät pölkyt kannattaa sijoittaa kuormatilan keskelle kuorman pituussuunnassa. Kuorma rakentuu tällöin tasaisemmin.
Kuormausjärjestys
- Täytä kuormatilan pohja.
- Lastaa seuraavat taakat kuormatilan reunoille.
- Täytä keskelle muodostunut painauma.
Tavallisimmin pölkyt sijoitetaan kuormatilaan pölkkyjen päät sermiä vasten. Mikäli kuormatraktorissa on liikuteltava sermi, voi kuormausta helpottaa pitämällä sermin etuasennossa tukkeja ajettaessa ja taka-asennossa lyhyttä kuitupuuta ajettaessa.