Koneellinen puunkorjuu

Metsätehon opas

  • Opettajalle
  • Ammattitaitovaatimukset
  • Käsitteet
  • Materiaalia
  • Tilaa oppikirja
  • Etusivu
  • Suunnittelu
    • Metsäkoneen kuljettajan rooli
    • Ennakkotieto puunkorjuun suunnittelussa
    • Varastopaikan suunnittelu ja hallinta
    • Polttoaine- ja jätehuolto
    • Ajourien ja ajouraverkostojen suunnitteluperiaatteita
    • Ajouraverkostojen suunnittelumenetelmiä
  • Metsänhoitomenetelmiä
    • Kasvatushakkuu
    • Uudistushakkuu
    • Jatkuva kasvatus
  • Puutavaran valmistus
    • Työpiste
    • Työskentely työpisteessä
    • Puutavaran mitta- ja laatuvaatimukset
    • Puutavaralajien erottelutapoja
    • Kantavuuden parantaminen ja juurien suojaaminen
  • Hakkuun työmallit
    • Sektorityömalli harvennuksella
    • Sivullepäin kaato -työmalli harvennuksella
    • Osastoharvennustyömalli
    • Energia- ja ainespuun korjuu joukkohakkuuna
    • Käytäväharvennusmenetelmä
    • Vyöhykeharvennusmenetelmä
    • Poimintahakkuun toteutus
    • Sivullepäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Eteenpäin kaato -työmalli uudistushakkuulla
    • Vinssiavusteinen puunkorjuu
  • Lähikuljetus
    • Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
    • Kuorman keräämisen työmalli
      • Kuormaaminen
      • Kuorman rakenne
    • Kuormattuna ajaminen
    • Kuorman purkamisen työmalli
    • Energiapuun lähikuljetus
  • Työtä ohjaavat seikat
    • Työhyvinvointi
    • Työturvallisuus
    • Metsäsertifiointi ja toimintaa ohjaavat lait ja määräykset
Olet täällä: Alkuun / Puutavaran lähikuljetus / Kuorman keräämisen työmalli / Kuormaaminen
Edellinen - Kuorman keräämisen työmalli
Seuraava - Kuorman rakenne

Kuormaaminen

Taakkojen nosto kuormatilaan

Vie avonainen koura kasalle noin 0,5 metriä karikoiden yläpuolelta. Taitojen karttuessa kouran voi viedä kasalle myös karikoiden välistä. Tämä lyhentää kouran kulkemaa matkaa. Vienti tolppien välistä edellyttää kuitenkin riittävän suurta karikoiden väliä.

Kouran tuonti karikoiden välistä lyhentää kuormaimen kulkemaa matkaa ja tehostaa siten työskentelyä.

Pyri pitämään kuormain A-kirjaimen muotoisessa asennossa. Toteuta tarvittava loppuliike kouran viemiseksi kasalle jatkopuomin avulla. Huomioi, että jatkopuomi on tarkoitettu taakan vetämistä varten. Vältä siis taakan nostamista suoraan ylöspäin jatkopuomilla.

Kuormaimen A-asento. Tarvittava liike kouran viemiseksi kasalle tehdään jatkopuomin avulla.

Kasoissa on kaksi päätä: kasan latvapää ja kasan tyvipää. Kasan tyvipäässä on pölkkyjen tyvet, ja toisin päin. Lähtökohtaisesti kasan latvapää on hakkuun jäljiltä tasan, ja tämä pää tuodaan kuormatilaan sermiä vasten. Taakkaan kannattaa tällöin tarttua siten, että taakka pysyy nostettaessa tasapainossa tai että taakan latvapää on hieman tyvipäätä alempana. Tasaisen kuorman saamiseksi osa taakoista on tuotava kuormatilaan tyvipää sermiä vasten. Pääsääntöisesti kuorma rakentuu tasaisesti silloin, kun joka kolmas taakka nostetaan kuormaan tyvipää sermiä vasten. Suhdeluku vaihtelee hieman riippuen kuormattavasta puutavaralajista.

1/3-sääntö

Noin 1/3 taakoista tuodaan kuormatilaan tyvipää sermiä vasten ja noin 2/3 latvapää edellä. Kuorma rakentuu tällöin tasaisesti.

Pidä kuormauksen aikana huolta siitä, ettei epäpuhtauksia, kuten oksia tai maaperää, tule kasojen mukana kuormaan. Tämä onnistuu parhaiten, kun taakkaan tartuttaessa kuormainta nostetaan hieman samanaikaisesti. Kuormausliikkeen tavoitteena on, että taakka saadaan vietyä oikeaan kohtaan kuormatilassa hallitusti ja pysähtymättä. Tällöin myös kuormaimen kulkema matka lyhenee.

Pohjakuormaa tehdessä ensimmäiset taakat saa jätettyä kuormatilaan helpoiten siten, että taakka on tuotaessa joko tasapainossa tai hieman takapainoinen. Pohjakuorman teon jälkeen taakat kannattaa tuoda kuormaan joko tasapainossa tai hieman etupainotteisesti, jolloin taakan tasaaminen sermiä vasten on sujuvaa. Mikäli taakka on etupainotteinen, sijoitetaan sen alempana oleva pää sermiä vasten.

Ensimmäiset taakat kannattaa tuoda kuormatilaan joko tasapainossa, tai hieman takapainoisesti.
Myöhemmin kuormaus helpottuu, kun taakka on hieman etupainotteinen. Tällöin taakan alempana oleva pää asetetaan sermiä vasten.

Taakkojen yhdistäminen ja jakaminen

Yhdistä pienet kasat yhdeksi, kourakokoiseksi taakaksi jo maassa tilanteen salliessa. Isosta kasasta puolestaan kannattaa nostaa kerralla sellainen määrä puita, että kouran molemmat leuat ylettyvät toisiinsa. Liian suuri taakka rasittaa kuormainta, ja puut saattavat pudota kourasta aiheuttaen vaaratilanteen sekä ylimääräistä työtä.

Pienet kasat kannattaa yhdistää yhdeksi taakaksi maassa tilanteen salliessa.

Taakka on sopivan kokoinen silloin, kun kouran molemmat leuat ylettyvät toisiinsa.

Kuormattavan taakan nostokorkeus

Tuo taakka tai yksittäinen pölkky kuormatilaan noin 0,5 metriä karikoiden yläpuolelta. Huomioi, että kuormaimen jatkopuomi on vedettynä kokonaan sisään, kun kuormain on kuormatilan yläpuolella.

Taakka tuodaan kuormatilaan hieman karikoiden yläpuolelta.
Jatkopuomin on oltava vedettynä sisään, kun taakka on kuormatilassa.

Taakan tasaaminen

Taakan tuonti kuormaan päättyy, kun taakka on kuormatilassa. Tarvittaessa pölkkyjen päät tasataan kuormatilassa sermiä vasten. Tasaustarve määritetään kasan pisimmän pölkyn perusteella: mikäli taakan tai kasan jonkin pölkyn pää ylittää kasan pisimmän pölkyn pään, päät on tasattava.

Kahdessa ylimmässä kuvassa pölkkyjen päät eivät ylitä pisimmän pölkyn päätä, joten päitä ei tarvitse tasata. Alimmassa kuvassa pisimmän pölkyn pää ylittyy, joten päät on tasattava.

Pölkkyjen päät tasataan siirtämällä taakkaa sermiä kohti ja avaamalla kouraa hieman samanaikaisesti. Tasaus kannattaa tehdä sermin keskellä; tarvittavien liikkeiden määrä minimoituu ja taakan tasaaminen helpottuu. Taitojen karttuessa taakat voi tasata myös maata vasten.

Taakan sijoittaminen kuormatilaan

Hyvin rakennettu kuorma helpottaa myöhemmin myös kuorman purkamista ja pinon rakentamista varastopaikalla. Sekä kuorman rakentaminen että kuorman purkaminen tapahtuvat reunat edellä -periaatteella. Kuormatessa ensimmäiset taakat sijoitetaan kuormatilan pohjalla olevaan syvennykseen. Syvennyksen täytyttyä taakat viedään ensin kuormatilan reunoille karikoita vasten, ja vasta tämän jälkeen kuormatilan keskelle syntyneeseen syvennykseen. Näin menetellen karikat auttavat varmistamaan, että myös kuorman keskelle asetetut pölkyt tulevat kuormaan yhdensuuntaisesti. Suorista tarvittaessa muihin pölkkyihin nähden poikittain olevat yksittäiset pölkyt. Lisäksi eripituisia pölkkyjä kuormattaessa lyhyemmät pölkyt kannattaa sijoittaa kuormatilan keskelle kuorman pituussuunnassa. Kuorma rakentuu tällöin tasaisemmin.

Kuormausjärjestys

  1. Täytä kuormatilan pohja.
  2. Lastaa seuraavat taakat kuormatilan reunoille.
  3. Täytä keskelle muodostunut painauma.
Taakat viedään ensin kuormatilan reunoille ja vasta sitten kuormatilan keskelle.

Tavallisimmin pölkyt sijoitetaan kuormatilaan pölkkyjen päät sermiä vasten. Mikäli kuormatraktorissa on liikuteltava sermi, voi kuormausta helpottaa pitämällä sermin etuasennossa tukkeja ajettaessa ja taka-asennossa lyhyttä kuitupuuta ajettaessa.

Edellinen - Kuorman keräämisen työmalli
Seuraava - Kuorman rakenne

Puutavaran lähikuljetus

  • Kuormatraktorityön suunnittelun työmalli
  • Kuorman keräämisen työmalli
    • Kuormaaminen
    • Kuorman rakenne
  • Kuormattuna ajaminen
  • Kuorman purkamisen työmalli
  • Energiapuun lähikuljetus

Toimittanut
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy

Työryhmä
Rahoittajat

Julkaistu
5.6.2023

Käyttöoikeudet
Sivukartta

Puuhuolto.fi
Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä

Yhteystiedot:
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy
050 300 6188
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2025 METSÄTEHO OY