Tällä sivulla esitellään esimerkin avulla, mistä katkonnan ohjauksen seuraamisessa on kysymys. Esimerkissä tarkastellaan kolmen eri hakkuukoneen toteutuneita katkontoja saman katkontatavoitteen saavuttamiseksi. Jakauma-aste lasketaan seuraavalla kaavalla:
Kaavassa itseisarvon sisälle lasketaan jokaisen pituus- ja läpimittayhdistelmän poikkeama tavoitellusta määrästä. Näin saadaan prosentuaalinen arvo siitä, kuinka hyvin katkonta on onnistunut.
Tavoitejakauma kertoo missä suhteissa rungot tulisi katkoa eri pituusluokkiin läpimittaluokkien sisällä, jotta syntyvä puutavara vastaisi 100 prosenttisesti annettua tavoitetta. Taulukossa vasemmassa pystysarakkeessa on katkottujen kappaleiden läpimittaluokka ja vaakarivillä puutavarakappaleiden pituudet. Esimerkiksi taulukosta voidaan nähdä, että latvaläpimitaltaan 200 mm eli 20 cm paksuja ja 430 cm pitkiä kappaleita tulisi olla 5 % kyseisen läpimittaluokan kappaleista.
Kolme seuraavaa taulukkoa kuvaavat kukin aina yhden hakkuukoneen katkomien puiden pölkkyjen jakautumista läpimitan ja pituuden mukaan. Taulukoissa olevat lukuarvot ilmaisevat kuinka monta prosenttia katkottujen kappaleiden määrä poikkeaa yllä olevasta tavoitejakaumasta.
Koneen 1 pituusjakauma ei ole tavoitteen mukainen. Pitkiä tukkipituuksia ei ole esimerkiksi puuston laadun vuoksi pystytty katkomaan riittävästi. Lyhyiden pituuksien osuus sen sijaan on liian suuri.
Koneen 2 jakauma on pääsääntöisesti tasapainoinen, mutta järeissä läpimittaluokissa katkonta ei ole tavoitteen mukainen. Siihen voi olla syynä järeiden runkojen pieni osuus, jolloin pienetkin poikkeamat pölkkyjen pituuksissa vaikuttavat näiden läpimittaluokkien jakaumien tarkastelussa.
Koneen 3 pituusjakauma on muuten kunnossa, mutta aivan pisimpiä pituuksia ei ole saatu katkottua tavoitteen mukaisesti.
Viimeisessä taulukossa on kuvattu kaikkien kolmen hakkuukoneen toteutuneen yhteenlasketun pölkkyjakauman ero suhteessa tavoitejakaumaan. Yhteenlaskettu jakauma vastaa paremmin jakaumatavoitetta yksittäisten koneiden tarkastelun sijaan. Pisimmistä pituuksista on kuitenkin lievästi puutetta, kun taas järeimmissä läpimittaluokissa on keskipituuksia katkottu hieman liikaa tavoitteeseen nähden. Vaikka erot usein tasoittuvatkin yhdistettäessä useampien koneiden pölkkyjakaumat, on yksittäisen koneen katkonnan seuraamisella ja ohjaamisella merkitystä kokonaispölkkyjakauman hallinnan kannalta.