Energiapuun haketuksesta, murskauksesta ja toimituksesta käyttöpaikalle vastaa yleensä siihen erikoistunut energiapuun korjuuyrittäjä. Energiapuun haketus voidaan tehdä erillisellä hakkurilla ja kaukokuljettaa hakeautolla käyttöpaikalle tai hakkuri voi olla hakeautoon yhdistetty. Haketus tai murskaus voidaan myös tehdä vasta käyttöpaikalla, jolloin energiapuu kuljetetaan käyttöpaikalle sellaisenaan. Kuorma-autoalustainen hakkuri tai murskain ja hakeauto vaativat varastolla runsaasti tilaa. Sivusyöttöisen hakkurin työskentelyleveys on 4–5 m. Kun hakkuri ja hakeauto ovat rinnakkain, leveystilaa täytyy olla 7–8 m. Työskentelytila pitkittäissyöttöisellä hakkurilla on kapeampi. Jos hakkuri ja hakeauto voivat olla peräkkäin, työskentelyleveydeksi riittää 3–4 metriä.
Hakkuutähdehake
Hakkuutähdehake hankitaan tienvarsi-, terminaali- tai käyttöpaikkahaketukseen perustuvalla ketjulla. Tienvarsihaketus erillisellä hakkurilla on yleisin hakkuutähdehakkeen tuotantoketju. Tienvarsihaketusketjussa hakkuutähde haketetaan tienvarsivarastolla, ja hake kuljetetaan yleensä suoraan käyttöpaikalle hakeautolla. Terminaali- ja käyttöpaikkahaketusketjussa hakkuutähde kuljetetaan irtonaisena tai hakkuutähdepaaleina terminaaliin tai käyttöpaikalle haketettavaksi. Terminaalihaketuksen hyötynä on, että siellä voidaan varastoida hakkuutähdettä tai valmista haketta ja varmistaa hakkeen toimitusvarmuus esimerkiksi kelirikkoaikoina. Hakkuutähdepaalit murskataan yleensä vasta käyttöpaikoilla. Käyttöpaikkahaketus on kannattavaa lyhyillä kaukokuljetusmatkoilla ja suurilla haketusmäärillä.
Pienpuuhake
Pienpuuhakkeen tuotanto tapahtuu yleensä tienvarsihaketuksena erillisellä hakkurilla. Tuotantoketju voi perustua myös terminaalihaketukseen tai käyttöpaikkamurskaukseen. Terminaalien käyttöön perustuvassa pienpuuhakkeen tuotantoketjussa on kustannustehokkainta kuljettaa karsittua rankaa kokopuun sijaan. Samoin käyttöpaikkamurskaukseen perustuvassa tuotantoketjussa karsitun pienpuurangan käyttö parantaa kannattavuutta ja syntyvä polttoaine on laadukasta. Karsitun pienpuurangan käyttöpaikkamurskaus on myös kustannustehokas tuotantoketju pitkillä kaukokuljetusmatkoilla.
Kantohake
Kannot kuivatetaan aluksi tienvarsivarstoissa ja murskataan joko terminaaleissa tai käyttöpaikalla. Kantojen käyttöpaikkamurskaus on yleisin kantomurskeen tuotantoketju.
Energiapuun hankintaketjujen vahvuudet ja heikkoudet
Tienvarsihaketus (erillinen hakkuri ja hakeauto)
Vahvuus
- Soveltuu lähes kaikkiin korjuuoloihin
- Pitkä kokemuspohja
- Kalustoa saatavilla
Heikkous
- Hakkurin ja hakeauton “kuuma” ketju
- Hakkurin käyttöaste
- Tienvarsivarastotilan tarve
- Ahtaat ja heikosti kantavat varastoalueet
- Tienvarsien roskaantuminen
Tienvarsihaketus (integroitu hakkuri-hakeauto)
Vahvuus
- Haketus ja kaukokuljetus samalla yksiköllä
- Ei “kuuma” ketju
- Haketta usealle pienelle käyttökohteelle
- Pienet työmaat
Heikkous
- Hakkuri–hakeauton kuljetuskapasiteetti
- Pitkät kaukokuljetusmatkat
- Kaukokuljetuskustannukset
- Tienvarsivarastotilan tarve
- Tienvarsien roskaantuminen
Terminaalihaketus
Vahvuus
- Ei “kuuma” ketju
- Hakkeen laadunhallinta
- Hakkeen toimitusvarmuus
- Haketta usealle pienelle käyttökohteelle
- Pienet korjuukohteet
- Ei tienvarsien roskaantumista
- Tehokas haketus
- Talviolot ja kelirikko
Heikkous
- Kaukokuljetuksessa kuormien energiatiheys
- Pitkät kuljetusmatkat terminaaliin
- Terminaalin perustamiskustannukset
- Sopivien terminaalien löytyminen
- Ylimääräiset käsittelykerrat
- Suhteellisen korkeat tuotantokustannukset
Käyttöpaikkahaketus (irtotavara)
Vahvuus
- Ei “kuuma” ketju
- Suurtuotanto
- Tehokas murskaus
- Kustannustehokkain lyhyillä kaukokuljetusmatkoilla
Heikkous
- Kaukokuljetuksessa kuormien energiatiheys
- Pitkät kaukokuljetusmatkat
- Kaukokuljetuskustannukset
- Tienvarsivarastotilan tarve
- Tienvarsien roskaantuminen
- Varastokenttien tarve käyttöpaikalla