Korjuun suunnittelu

Metsätehon opas

  • Sivukartta
  • Etusivu
  • Johdanto
    • Korjuun suunnittelun taustaa
      • Markkinoiden vaikutus puunhankintaan
      • Puun hankintalähteet
      • Metsävarat suunnittelun lähtökohtana
      • Raaka-aineen laadunhallinta
      • Energiapuun käyttö
    • Suunnittelun tasot
    • Roolien jakautuminen
  • Puukauppa
    • Kauppamuodot
      • Pystykauppa
      • Hankinta-, käteis- ja toimituskauppa
    • Energiapuukauppa
    • Puukaupassa huomioitavaa
    • Hinnoittelumenetelmät
      • Tavaralajihinnoittelu
      • Runko- ja järeysrunkohinnoittelu
      • Osarunkomenetelmä
      • Rungonosahinnoittelu
    • Puutavaran katkonta ja mittaus
  • Leimikon suunnittelu
    • Maastosuunnittelu
      • Korjuukohteen rajaus
      • Metsätilan rajojen selvitys
      • Maastomerkinnät
    • Hakkuutapa ja korjuumenetelmä
      • Harvennushakkuut
      • Harvennustavat – valinnan periaatteet
      • Harvennusvoimakkuus
      • Uudistushakkuutavat
      • Jatkuvan kasvatuksen hakkuut
      • Energiapuun korjuu
    • Hakkuu erityiskohteilla
    • Turvemaiden hakkuut
    • Ennakkoraivaus
    • Korjuuajankohdan valinta
    • Ajourien suunnittelu
    • Kantokäsittelytarve
    • Ympäristönhoito
    • Varastopaikat ja tiet
      • Varastopaikan suunnittelu
      • Varastointi tien varteen
      • Kuormausalueet
    • Työturvallisuus
  • Korjuun organisointi
    • Toimitustavoitteet
    • Kuusi näkökulmaa puunkorjuun organisointiin
    • Suunnitteluvastuut
    • Korjuuketjun valinta ja tuottavuus
    • Kausivaihtelu
    • Työmaiden korjuujärjestys
    • Myrskytuhojen korjuu
    • Energiapuun hankintaketjut
      • Energiapuun korjuu harvennus- ja päätehakkuussa
      • Energiapuun metsäkuljetus
      • Energiapuun varastointi
      • Energiapuun tuotantoketjut
  • Korjuun ohjaus
    • Korjuun työvaiheet
    • Työmaan korjuuohjeet
    • Tiedonhallinta puunkorjuussa
    • Suunnittelun tietojärjestelmät
    • Paikkatieto korjuukohteen suunnittelussa
      • Paikkatietoaineiston hankinta
      • Digitaaliset ilmakuvat ja laserkeilaus
      • Korjuukohdekartta
      • Kaavoitus
      • Satelliittipaikannuksen käyttö metsätaloudessa
    • Metsäkonetieto
      • Tiedonsiirtostandardi
      • Verkot ja tiedonsiirtopalvelut
      • Metsäkoneiden tietojärjestelmät
      • Korjuuyritysten tietojärjestelmät
    • Katkonnan ohjaus
      • Katkonnan ohjauksen käsitteitä
      • Esimerkki katkonnan jakaumaohjauksesta
      • Katkonta-automatiikka
      • Laadun vaikutus katkontaan
      • Katkonnan seuranta
      • Puutavaran merkinnät
    • Korjuusta kuljetukseen
      • Kuljetusten suunnittelu
      • Tienvarsivarastojen määrätiedot
      • Varastojen seuranta
    • Korjuun laadun varmistaminen
Olet täällä: Alkuun / Korjuun organisointi / Energiapuun hankintaketjut / Energiapuun tuotantoketjut
Edellinen - Energiapuun varastointi
Seuraava - Korjuun ohjaus

Energiapuun tuotantoketjut

Energiapuun haketuksesta, murskauksesta ja toimituksesta käyttöpaikalle vastaa yleensä siihen erikoistunut energiapuun korjuuyrittäjä. Energiapuun haketus voidaan tehdä erillisellä hakkurilla ja kaukokuljettaa hakeautolla käyttöpaikalle tai hakkuri voi olla hakeautoon yhdistetty. Haketus tai murskaus voidaan myös tehdä vasta käyttöpaikalla, jolloin energiapuu kuljetetaan käyttöpaikalle sellaisenaan. Kuorma-autoalustainen hakkuri tai murskain ja hakeauto vaativat varastolla runsaasti tilaa. Sivusyöttöisen hakkurin työskentelyleveys on 4–5 m. Kun hakkuri ja hakeauto ovat rinnakkain, leveystilaa täytyy olla 7–8 m. Työskentelytila pitkittäissyöttöisellä hakkurilla on kapeampi. Jos hakkuri ja hakeauto voivat olla peräkkäin, työskentelyleveydeksi riittää 3–4 metriä.

Hakkuutähdehake

Hakkuutähdehake hankitaan tienvarsi-, terminaali- tai käyttöpaikkahaketukseen perustuvalla ketjulla. Tienvarsihaketus erillisellä hakkurilla on yleisin hakkuutähdehakkeen tuotantoketju. Tienvarsihaketusketjussa hakkuutähde haketetaan tienvarsivarastolla, ja hake kuljetetaan yleensä suoraan käyttöpaikalle hakeautolla. Terminaali- ja käyttöpaikkahaketusketjussa hakkuutähde kuljetetaan irtonaisena tai hakkuutähdepaaleina terminaaliin tai käyttöpaikalle haketettavaksi. Terminaalihaketuksen hyötynä on, että siellä voidaan varastoida hakkuutähdettä tai valmista haketta ja varmistaa hakkeen toimitusvarmuus esimerkiksi kelirikkoaikoina. Hakkuutähdepaalit murskataan yleensä vasta käyttöpaikoilla. Käyttöpaikkahaketus on kannattavaa lyhyillä kaukokuljetusmatkoilla ja suurilla haketusmäärillä.

Pienpuuhake

Pienpuuhakkeen tuotanto tapahtuu yleensä tienvarsihaketuksena erillisellä hakkurilla. Tuotantoketju voi perustua myös terminaalihaketukseen tai käyttöpaikkamurskaukseen. Terminaalien käyttöön perustuvassa pienpuuhakkeen tuotantoketjussa on kustannustehokkainta kuljettaa karsittua rankaa kokopuun sijaan. Samoin käyttöpaikkamurskaukseen perustuvassa tuotantoketjussa karsitun pienpuurangan käyttö parantaa kannattavuutta ja syntyvä polttoaine on laadukasta. Karsitun pienpuurangan käyttöpaikkamurskaus on myös kustannustehokas tuotantoketju pitkillä kaukokuljetusmatkoilla.

Kantohake

Kannot kuivatetaan aluksi tienvarsivarstoissa ja murskataan joko terminaaleissa tai käyttöpaikalla. Kantojen käyttöpaikkamurskaus on yleisin kantomurskeen tuotantoketju.

Energiapuun hankintaketjujen vahvuudet ja heikkoudet

Tienvarsihaketus (erillinen hakkuri ja hakeauto)

Vahvuus

  • Soveltuu lähes kaikkiin korjuuoloihin
  • Pitkä kokemuspohja
  • Kalustoa saatavilla

Heikkous

  • Hakkurin ja hakeauton “kuuma” ketju
  • Hakkurin käyttöaste
  • Tienvarsivarastotilan tarve
  • Ahtaat ja heikosti kantavat varastoalueet
  • Tienvarsien roskaantuminen

Tienvarsihaketus (integroitu hakkuri-hakeauto)

Vahvuus

  • Haketus ja kaukokuljetus samalla yksiköllä
  • Ei “kuuma” ketju
  • Haketta usealle pienelle käyttökohteelle
  • Pienet työmaat

Heikkous

  • Hakkuri–hakeauton kuljetuskapasiteetti
  • Pitkät kaukokuljetusmatkat
  • Kaukokuljetuskustannukset
  • Tienvarsivarastotilan tarve
  • Tienvarsien roskaantuminen

Terminaalihaketus

Vahvuus

  • Ei “kuuma” ketju
  • Hakkeen laadunhallinta
  • Hakkeen toimitusvarmuus
  • Haketta usealle pienelle käyttökohteelle
  • Pienet korjuukohteet
  • Ei tienvarsien roskaantumista
  • Tehokas haketus
  • Talviolot ja kelirikko

Heikkous

  • Kaukokuljetuksessa kuormien energiatiheys
  • Pitkät kuljetusmatkat terminaaliin
  • Terminaalin perustamiskustannukset
  • Sopivien terminaalien löytyminen
  • Ylimääräiset käsittelykerrat
  • Suhteellisen korkeat tuotantokustannukset

Käyttöpaikkahaketus (irtotavara)

Vahvuus

  • Ei “kuuma” ketju
  • Suurtuotanto
  • Tehokas murskaus
  • Kustannustehokkain lyhyillä kaukokuljetusmatkoilla

Heikkous

  • Kaukokuljetuksessa kuormien energiatiheys
  • Pitkät kaukokuljetusmatkat
  • Kaukokuljetuskustannukset
  • Tienvarsivarastotilan tarve
  • Tienvarsien roskaantuminen
  • Varastokenttien tarve käyttöpaikalla
Edellinen - Energiapuun varastointi
Seuraava - Korjuun ohjaus

Korjuun organisointi

  • Toimitustavoitteet
  • Kuusi näkökulmaa puunkorjuun organisointiin
  • Suunnitteluvastuut
  • Korjuuketjun valinta ja tuottavuus
  • Kausivaihtelu
  • Työmaiden korjuujärjestys
  • Myrskytuhojen korjuu
  • Energiapuun hankintaketjut
    • Energiapuun korjuu harvennus- ja päätehakkuussa
    • Energiapuun metsäkuljetus
    • Energiapuun varastointi
    • Energiapuun tuotantoketjut

Korjuun suunnittelu

Toimittanut
Heikki Ovaskainen
Veera Schildt

Julkaistu: 22.9.2022

Puuhuolto.fi

Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä

Muut puuhuollon oppaat löydät pääsivulta:
puuhuolto.fi

Yhteystiedot

Oppaaseen liittyen ota yhteyttä:
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy
050 300 6188
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2025 METSÄTEHO OY