Korjuun jälkeen puutavaraa joudutaan varastoimaan ennen kuljetusta. Katkotun puutavaran varastointi ei ole itsetarkoitus, vaan useinkin logistiikan vaatima välivaihe.
Varastoinnin keston tulisi olla yleensä mahdollisimman lyhyt, jotta puutavara ei pääsisi pilaantumaan ja varastoihin sitoutunut pääoma voitaisiin pitää mahdollisimman pienenä. Tukkipuun toimituksissa operaatiot suunnitellaankin yleensä niin, että kaukokuljetus seuraa välittömästi hakkuuta.
Kausivaihtelun ja kelirikon vuoksi joudutaan puuta kuitenkin varastoimaan myös kauemmin ja tekemään mm. kylmävarastoja laadun säilyvyyden takaamiseksi. Kelirikkoaikana varastoja joudutaan joskus siirtämään uuteen paikkaan, esimerkiksi terminaaleihin, kuljetusten onnistumisen varmistamiseksi. Autokuljetuspuun varastointia tehdasalueella pyritään rajoittamaan lyhytaikaiseksi ja tilapäiseksi, koska tilaa suurille varastoille ei yleensä ole. Energiapuuta varastoidaan normaalistikin pidempiä aikoja puun kuivattamiseksi.