Korjuun suunnittelu

Metsätehon opas

  • Sivukartta
  • Etusivu
  • Johdanto
    • Korjuun suunnittelun taustaa
      • Markkinoiden vaikutus puunhankintaan
      • Puun hankintalähteet
      • Metsävarat suunnittelun lähtökohtana
      • Raaka-aineen laadunhallinta
      • Energiapuun käyttö
    • Suunnittelun tasot
    • Roolien jakautuminen
  • Puukauppa
    • Kauppamuodot
      • Pystykauppa
      • Hankinta-, käteis- ja toimituskauppa
    • Energiapuukauppa
    • Puukaupassa huomioitavaa
    • Hinnoittelumenetelmät
      • Tavaralajihinnoittelu
      • Runko- ja järeysrunkohinnoittelu
      • Osarunkomenetelmä
      • Rungonosahinnoittelu
    • Puutavaran katkonta ja mittaus
  • Leimikon suunnittelu
    • Maastosuunnittelu
      • Korjuukohteen rajaus
      • Metsätilan rajojen selvitys
      • Maastomerkinnät
    • Hakkuutapa ja korjuumenetelmä
      • Harvennushakkuut
      • Harvennustavat – valinnan periaatteet
      • Harvennusvoimakkuus
      • Uudistushakkuutavat
      • Jatkuvan kasvatuksen hakkuut
      • Energiapuun korjuu
    • Hakkuu erityiskohteilla
    • Turvemaiden hakkuut
    • Ennakkoraivaus
    • Korjuuajankohdan valinta
    • Ajourien suunnittelu
    • Kantokäsittelytarve
    • Ympäristönhoito
    • Varastopaikat ja tiet
      • Varastopaikan suunnittelu
      • Varastointi tien varteen
      • Kuormausalueet
    • Työturvallisuus
  • Korjuun organisointi
    • Toimitustavoitteet
    • Kuusi näkökulmaa puunkorjuun organisointiin
    • Suunnitteluvastuut
    • Korjuuketjun valinta ja tuottavuus
    • Kausivaihtelu
    • Työmaiden korjuujärjestys
    • Myrskytuhojen korjuu
    • Energiapuun hankintaketjut
      • Energiapuun korjuu harvennus- ja päätehakkuussa
      • Energiapuun metsäkuljetus
      • Energiapuun varastointi
      • Energiapuun tuotantoketjut
  • Korjuun ohjaus
    • Korjuun työvaiheet
    • Työmaan korjuuohjeet
    • Tiedonhallinta puunkorjuussa
    • Suunnittelun tietojärjestelmät
    • Paikkatieto korjuukohteen suunnittelussa
      • Paikkatietoaineiston hankinta
      • Digitaaliset ilmakuvat ja laserkeilaus
      • Korjuukohdekartta
      • Kaavoitus
      • Satelliittipaikannuksen käyttö metsätaloudessa
    • Metsäkonetieto
      • Tiedonsiirtostandardi
      • Verkot ja tiedonsiirtopalvelut
      • Metsäkoneiden tietojärjestelmät
      • Korjuuyritysten tietojärjestelmät
    • Katkonnan ohjaus
      • Katkonnan ohjauksen käsitteitä
      • Esimerkki katkonnan jakaumaohjauksesta
      • Katkonta-automatiikka
      • Laadun vaikutus katkontaan
      • Katkonnan seuranta
      • Puutavaran merkinnät
    • Korjuusta kuljetukseen
      • Kuljetusten suunnittelu
      • Tienvarsivarastojen määrätiedot
      • Varastojen seuranta
    • Korjuun laadun varmistaminen
Olet täällä: Alkuun / Leimikon suunnittelu / Varastopaikat ja tiet / Varastopaikan suunnittelu
Edellinen - Varastopaikat ja tiet
Seuraava - Varastointi tien varteen

Varastopaikan suunnittelu

Varastot suunnitellaan ensisijaisesti puutavaran kaukokuljetuksen ja puunkäsittelyn, kuten energiapuun kuivatuksen ja haketuksen, vaatimusten mukaan. Metsä- ja kaukokuljetus pyritään nivomaan joustavasti toisiinsa niin, että yhtäaikainen toiminta varastolla on mahdollista. Kaukokuljetuksen on oltava mahdollista haluttuna ajankohtana. Väärä varaston sijainti tai puutavaran sijoittelu voivat aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia.

Puutavaran pitkäaikaisessa varastoinnissa laadun säilyttäminen on myös tärkeä sijoitteluun vaikuttava tekijä. Varaston sijoitteluun vaikuttavat puutavaran ja erillään pidettävien puutavaralajien määrä, metsä- ja kaukokuljetusajankohta, valmiin tiestön sijainti korjuukohteeseen nähden sekä mahdolliset entiset varastopaikat. Erityisesti ojitusalueiden varastojen sijoittelussa pyritään myös minimoimaan metsäkuljetusmatka ja tekemään useita varastopisteitä tai nauhamaisia varastoja.

Hyvin tehty varastopino sijaitsee turvallisen etäisyyden tiestä. Etäisyys pinon keskikohdan ja tien kantavan reunan välillä tulee olla enintään 5 metriä. Pinon reunan tulee kuitenkin olla vähintään 2–3 metrin päässä tiestä, jotta pino ei aiheuta vaaratilanteita tielläliikkujille.

Varaston sijoittamisnäkökohtia ovat:

  • Puutavara on voitava kuljettaa varastosta halutussa järjestyksessä. Erityisesti kesällä on varmistettava, että tuoreena toimitettava puutavara on ensin kuljetettavissa.
  • Puutavaralajit pidetään erillään. Varaston sijoitukseen vaikuttaa siis myöskin erillään pidettävien puulajien määrä.
  • Puutavara on saatava kuormaimen ulottuville. Etäisyys pinon keskikohdasta tien kantavaan reunaan on enintään 5 metriä.
  • Varastopaikan ja sen vierellä olevan tien tulee olla kantava ja tasainen.
  • Puutavarapinot ja muut varastoidut tavarat eivät saa aiheuttaa haittaa tai vaaraa liikenteelle ja tien kunnossapidolle.
  • Varastolla tai sen lähellä on tilava kääntöpaikka.
  • Varastopaikan valmistamiseksi raivataan risut ja alikasvospuut. Raivausjäte, hakkuutähde ja kivet, jotka haittaavat kuormausta, siirretään pois.
  • Koneiden huoltopaikan on oltava erillään muovi- ja palovaaran vuoksi.

Varastomuodostelmia ei koskaan sijoiteta:

  • kasvavien puiden väliin
  • taimikkoon ilman maanomistajan lupaa
  • sähkö- tai puhelinlinjan alle
  • liian lähelle tietä (pinon reunan tulee olla 2–3 metrin päässä autosta)

Varastopaikkojen suunnittelusta voit lukea lisää Metsätehon Varastointioppaasta.

Varastotilan tarve

Varastotilan tarve määritetään hakkuukertymäarvion perusteella. Tien suuntainen varastotilan pituus voidaan määrittää oheisen taulukon avulla. Varastotilan leveys tukilla, pitkällä kuitupuulla, energiapuulla ja kannoilla on vähintään 6 metriä ja lyhyellä kuitupuulla sekä hakkuutähdepaaleilla 4 metriä. Jos kuormatraktorin kuorma puretaan metsän puolelta, varastotilan leveys on noin 4 metriä suurempi. Lisäksi pinojen välialueita varten tarvitaan jokaista puutavaralajia kohden 2 metriä.        

Energiapuu voi olla varastossa huomattavasti pidempään kuin ainespuu. Energiapuulle ja hakkuutähteelle pyritään valitsemaan mahdollisimman tuulinen ja aurinkoinen varastopaikka, jotta kuivuminen tehostuu. Kantoaumasta tehdään enintään 4-5 metriä korkea ja rakenteeltaan vakaa auman turvallisuuden vuoksi. Väli-varastohaketuksessa varastopaikka valitaan siten, että varaston kohdalla tie on riittävän leveä ja kantava hakkuriautolle ja hakeautolle. Ne vaativat myös paremman kääntöpaikan kuin normaali puutavara-auto. Sivusyöttöinen hakkuriyksikkö ja umpilaitainen kuljetusyksikkö vaativat tilaa leveyssuunnassa 7–8 metriä. Takasyöttöiselle hakkurille riittää normaali metsäautotie. Energiapuuvarastoja ei pitäisi sijoittaa kasvavaan taimikkoon.

Energiapuun varastoinnin suunnittelu

Energiapuun varastointi on suunniteltava huolellisesti ennakkoon, koska tienvarsivaraston sijoittaminen on erittäin tärkeä osa metsähakkeen tuotantoketjun ja toiminnan kannattavuutta. Varastopaikan on oltava riittävän suuri, kantava, avoin, tuulinen ja tasainen alue, jossa ei ole irtokiviä tai alikasvospuita.

Hakkuutähteille tarvitaan varastotilaa 6–7 metriä jokaista hakattua ainespuun 100 kuutiometriä kohden, kun kasan korkeus on noin viisi metriä ja leveys 5–6 metriä. Hakkuutähde- ja kantovarastokasan takareuna ei saa olla yli 7 metrin päässä tiestä. Kantovaraston tilan tarve on noin 40 metriä kantojen nostohehtaaria kohden, kun varasto on noin viisi metriä korkea ja noin viisi metriä leveä.

PuutavaralajiPuutavaraa, m3
100200300400500
Tilantarve, m
Tukki1630405060
Kuitu 5 m2543556575
Kuitu 3 m35607892105
Energiapuu*714212835
Energiapuu**1224364860
Hakkuutähdepaali 3 m712172128
Kantoauma***40 m jokaista nostettavaa hehtaaria kohti

*Kasan korkeus 5 m
**Kasan korkeus 4 m
***Auman korkeus ja leveys 5 m
Lisäksi pinojen välialueita vartgen tarvitaan jokaista puutavaralajia kohden 2 m.

Varastopaikat turvemaiden korjuussa

Turvemaiden puunkorjuussa varastot suunnitellaan ja sijoitetaan alueen koko, muoto ja kantavuus huomioiden niin, että metsäkuljetusmatkat olisivat mahdollisimman lyhyitä. Kokoojaurien käyttöä vältetään sulanmaan aikana. Sen vuoksi pyritään nauhamaiseen varastointiin metsätien varteen. Yleensä metsätien varteen varastoinnissa toimitaan siten, että ajetaan metsätielle ja puretaan kuorma ojan päälle tai pientareelle. Tarvittaessa puustoa poistetaan ojan vierestä.         

Varastoinnin yhteydessä varotaan vaurioittamasta tierunkoa ja pidetään tie hakkuutähteistä vapaana. Ellei voida toimia edellä esitetyn mukaisesti, valitaan erilliset varastopaikat, ja niistä hakataan tieojan viereen kaistat, joilta kuorma puretaan ojan pientareelle. Jos puutavaran pituus on vähintään 4 metriä, voidaan puutavara varastoida ojan päälle.

Hyönteis- ja sienituhot

Korjuun suunnittelussa on otettava huomioon hyönteis- ja sienituhojen torjunnasta annetun lain velvoitteet. Laki sisältää pykälän puutavaran poistamisesta hakkuu- ja välivarastopaikalta. Laki koskee erityisesti kuusen ja männyn puutavaralajeja. Laissa lukee, että ”Varastoitaessa mänty- tai kuusipuutavaraa terminaalivarastossa tai tehdasvarastossa puutavaran omistaja on velvollinen ryhtymään edellä 4 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin ja puutavaravaraston materiaalikierron hallintaan perustuviin kohtuullisiin toimenpiteisiin estääkseen metsätuhoja aiheuttavien hyönteisten merkittävä leviäminen varastoidusta puutavarasta.” Mainittuja toimenpiteitä̈ ovat muun muassa puutavaran kasteleminen ja peittäminen. Puutavara voidaan myös mm. kuoria, käsitellä kasvinsuojeluaineella tai siirtää riittävän etäälle saman puulajin metsästä, jotta tuhoilta vältytään. Myös pinojen ylimpien kerrosten poiskuljettaminen suojaa tuhoilta. Suomi on jaettu metsätuhoja aiheuttavien hyönteisten esiintymisen ja alueen lämpösumman perusteella kolmeen eri vyöhykkeeseen, joille kullekin on määritelty omat säilytysajat.

Metsätuholaissa säädetään myös, että myrskytuhon kaatamat ja vahingoittamat puut tulee korjata pois, jos vahingoittunutta kuusipuuta on yli 10 tai vahingoittunutta mäntypuuta yli 20 kiintokuutiometriä hehtaaria kohti. Velvoite koskee tuoretta havupuuta, josta voi levitä seuraustuhoja aiheuttavia hyönteisiä.

Edellinen - Varastopaikat ja tiet
Seuraava - Varastointi tien varteen

Leimikon suunnittelu

  • Maastosuunnittelu
  • Hakkuutapa ja korjuumenetelmä
  • Hakkuu erityiskohteilla
  • Turvemaiden hakkuut
  • Ennakkoraivaus
  • Korjuuajankohdan valinta
  • Ajourien suunnittelu
  • Kantokäsittelytarve
  • Ympäristönhoito
  • Varastopaikat ja tiet
    • Varastopaikan suunnittelu
    • Varastointi tien varteen
    • Kuormausalueet
  • Työturvallisuus

Korjuun suunnittelu

Toimittanut
Heikki Ovaskainen
Veera Schildt

Julkaistu: 22.9.2022

Puuhuolto.fi

Tietosuojaseloste
Lisätietoa evästeistä

Muut puuhuollon oppaat löydät pääsivulta:
puuhuolto.fi

Yhteystiedot

Oppaaseen liittyen ota yhteyttä:
Heikki Ovaskainen
Metsäteho Oy
050 300 6188
etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Copyright© 2025 METSÄTEHO OY